A kortárs galériák életében fontos szerepet játszik a vásározás. Az okokat tudjuk, a hazai piac szűk volta miatt még fontosabb a nemzetközi vérkeringésbe való becsatlakozás (vagy az arra való törekvés), de a trend másutt is az, hogy a művészeti piac centralizálódott, a nagy külföldi galériák is ezeken a vásárokon realizálják forgalmukat.
A magyarok – és a régió – művészete sokat veszett a néhány évvel ezelőtti „érdekességéből”, már nem vagyunk izzó foltok art world térképén, a galéristáknak meg kell dolgozniuk azért, hogy egy–egy vásárra bekerüljenek. De a kilátások nem annyira borúsak: vannak előrébb tartó galériák és visszatérő vásározók, dacára a nehézségeknek, költségeknek, utófinanszírozásos pályázatoknak, az átgondolt állami koncepció hiányának. Pályázni és bekerülni – ez egyre többek számára prioritás. Megnéztük, ki, hová megy az első félévben!
A Király utcai acb átalakítása utáni első kiállítása a Minden szükséges eszközzel címet viselte.
Meghívó, 2013. Fotó: acb
Visszatérő vendégek
Az acb Galéria február elején az Art Rotterdamon vesz részt, immár harmadik alkalommal. Ez a vásár nem számít nagynak, de profilja jól illeszkedik az acb Galéria portfoliójához. A visszatérések miatt egyre hatékonyabban építik a gyűjtői kapcsolatokat, és az előző években itt kialakult szakmai kapcsolatok is működőképesnek bizonyultak. Az acb nem alkalmi vásárlókra szeretne építeni, és egy vásárra visszatérni úgy van értelme, ha kialakul körülöttük egy stabil kör, a galériához kapcsolódó helyi gyűjtőkkel. A kapcsolatépítésben az is segít, hogy ősszel részt vettek egy másik, fotóra és videóra szakosodott holland vásáron. Az amszterdami rendezvény kifejezetten azt tűzte zászlójára, hogy a fiatalokat „vonzza be” a műgyűjtésbe, mindezt sok edukációs programmal és alacsonyabb árkategóriájú művekkel, fiatal művészekkel, sorozatokat kínálva. Az Art Rotterdam is felfedezővásár, szervezettsége és a földrajzi fekvése miatt a holland gyűjtőkön kívül németek, franciák, belgák, angolok is járnak ide. Mindezen körülmények kitörési pontot jelenthetnek egy magyar galériának, még akkor is, ha az acb itthon nem a fiatal, felfedező kategóriában tartozik. Az acb standja a fő szekcióban lesz, az absztrakció és annak megközelítései koncepció mentén Bak Imre, Batykó Róbert, Felsmann István és Tilo Shultz munkáit állítják ki.
Art Rotterdam, 2014
Neoavantgárd újratöltve
A acb-nek és vele együtt a Kisteremnek és a Vintage-nak az Art Cologne lesz a legfontosabb dobás az első félévben, április 15-18 között. A három magyar galéria közösen állítja ki újra, kicsit módosított verzióban a 2013 őszén Budapesten már bemutatott Bookmarks anyagot, a kölni vásár 300 négyzetméteres bejárati csarnokában, a szigorúan vett for sale vásári anyagtól elkülönülve, kiemelt pozicióban.
A tavalyi Bookmarks az acb, a Kisterem és a Vintage közös elképzelése volt. Fotó: artPortal
Az originális Bookmarks kiállítás hosszú alcíme: Neoavantgárd és posztkonceptuális pozíciók a magyar művészetben az 1960-as évektől napjainkig lefedi a szándékot. A bemutatott műveken keresztül, a fontos, mérföldkőnek számító viszonyítási pontok kijelölésével egy olyan narratíva megalkotása, amely a magyar kortárs művészet karakterét és irányait a helyi, hatvanas évek végétől kialakult tradíció, a lokális tudáson – szellemi és vizuális paradigmákon – alapuló megközelítések mentén írja le. Nem lineáris fejlődéstörténet vázol, hanem olyan konstrukciót, amely a 2010-es évek magyar kortárs művészetének meghatározó művészeti pozícióiból kiindulva felgöngyölíti a történeti szálakat, amik közvetlen, közvetett hatásként ide vezettek. Az akkori dokumentációt sokfelé szétküldték, ennek köszönhetően hívta meg őket Kölnbe a vásár igazgatója, Daniel Hug, aki, Moholy-Nagy unokája révén, személyes kötődést is érez a témához.
A galériák közvetlen célja a projektben, hogy megteremtsék a folytonosságot, összekössék a hetvenes-nyolcvanas évek nemhivatalos művészetének alkotóit az általuk képviselt művészekkel. A budapesti Bookmarks-hoz képest történtek változások, jobban fókuszál a nemzetközi vonatkozásokra és bekerült az idősebb alkotók koözé még néhány, a minél reprezentatívabb kép érdekében, több figyelmet szentelnek a neoavantgarde gyökereknek.
Az acb-re visszatérve: saját standjuk is lesz Kölnben, a Collaboration szekcióban, ahol vagy művészkollektívák vagy művészek együttműködésen alapuló projektjei szerepelnek. Az acb esetében e kettő keverékéről van szó. Tót Endre hetvenes évekbeli konceptuális műveire reflektál a Société Realiste, ilyen értelemben a stand is a Bookmarks kiállításra utal.
Puklus Péter fotója. Forrás: Trapéz
Kipróbált irányok és felfedezőutak
A Kisterem Galéria az első félévben csak Kölnbe megy. Valkó Margit az összes energiáját erre a múzeumi jellegű prezentációra szeretné fordítani, hiszen komoly erőfeszítés, amikor kis galériák hoznak össze egy ilyen nagyobb szabású megjelenést. Ezen túl is meg van győződve ennek az akciónak a fontosságáról ezért kiemelten kezeli. Bázelbe, a Liste arculatváltása miatt az idén nem jelentkezett, kivár egy évet, hogy látszódjanak az irányok, emellett úgy véli a Kisterem egy másik fejlődési szakaszba érkezett, amit jobban szolgál a kölni reprezentív megjelenés.
A Trapéz Galéria is először az Art Rotterdamra megy, ők második alkalommal. Számukra kifejezetten érdekes és hangsúlyos ez a vásár, mivel képviselt művészeik jelentős része ismert Hollandiában, vagy akár ott is él. Klenyánszki Csilla Rotterdamban végezte fotós tanulmányait, Puklus Péternek 2013-ban önálló kiállítása volt a Foam Fotografie Museum Amsterdamban. Jay Tan jelenleg is Amszterdamban él és dolgozik, ahogy Ulbert Ádám is. Mindkettőjük elsősorban installációkban gondolkodik, ahogy Szörényi Beatrix is, akinek nagy sikere volt tavaly ezen a vásáron.
A Trapéz az Art Rotterdamon, tavaly. Fotó: Trapéz
Másik vásáruk április végén az Art Brussel, (itt a másik magyar kiállító a Molnár Ani Galéria). Jay Tan, Ulbert Ádám és Szörényi Beatrix részvételével újító, konceptuális szellemiségű installációkat szeretnének bemutatni, amelyek a nemzetközi színtéren is érdekesek lehetnek. A Discovery szekcióba nyertek felvételt, ahová több mint 90 galéria közül választotta ki a 14 résztvevőt a nemzetközi kurátorokból álló zsűri. Meghívást kaptak Bukarestbe a 2. Art Safarira, aminek eleget tesznek majd május 13-17 között.
A román színtéren való bemutatkozás azért fontos szerintük, mert Románia iránt jelentős a nemzetközi érdeklődés mutatkozik, a gyűjtők és kurátorok figyelemmel követik az itteni eseményeket. Másrészt a szomszédos galériákkal, művészekkel való kapcsolatok elmélyítése is szempont volt a meghívás elfogadásakor. A galéria első félévi vásározási koncepciója és értelemszerűen a vásári jelentkezések még Sárvári Zita nevéhez köthetőek, de ettől az évtől új vezetője van a Trapéz Galériának, Balogh Ágnes személyében.
Nagyobb show-k: Madrid, New York
A Molnár Ani Galéria február 25. és március 1. között második alkalommal vesz részt az Arco Madrid–on. Az Opening néven futó kurátori szekcióba kapott meghívást, ami különböző kedvezményekkel jár, kiemelt figyelmet is kap, de maximum kétszer lehet bemutatkozni itt. Molnár Aninak az idei lesz a második alkalom Szász György és Jakatics Szabó Veronika munkáival. Az Arco Madrid hangulata jó, részvételi költségei kedvezőek és a rangos európai szakemberek, kurátorok is szívesen ellátogatnak oda, de a spanyol gazdaság mély válsága nem kedvező környezet a műgyűjtéshez. Ellenben New York a művészeti piac központja, emellett a helyi vásárlóerő is erős, és bár messze van tőlünk, a költségei is lényegesen nagyobbak, mint az átlagos európai vásárnak, hosszútávon mégis szeretné ott megvetni a lábát a Molnár Ani Galéria.
Részlet Cseke Szilárd Fenntartható identitások című projektjéből, amellyel idén részt vesz
a Velencei Biennálén – makett fotók a pályázatból
Március 5.-8. között másodszor vesznek részt a new york-i Armory Show–n. A vásár a solo standokat favorizálja, legfeljebb két művésztől lehet kiállítani műveket, így most a Velencei Biennálés lehetőséget elnyerő Cseke Szilárd objektjei mellett a fiatal Mátyási Péter fóliára készült grafikáit állítják ki. A két különböző generációból származó művész munkái érdekesen rezdülnek egymásra. A stand koncepciója Personal Structures – Industrial Stories címén a személyes aspektusokat hangsúlyozza az elidegenedett ipari folyamatok helyett.
Nyüzsgés az Armory-n, 2014-ben
Április 25.-27. között ismét, másodszorra Brüsszel következik, Farkas Dénes, Mátyási Péter és Marge Monko munkáival. A stand azt kérdést iygekszik körüljárni mit jelent a fotó a mai korátrs művészetben, hányféle szerepet visz és mennyi értelmezését adja a realitásnak. Majd május első hetében nyílik a Velencei Biennálé, ahol a galéria művésze Cseke Szilárd képviseli Magyarországot.
Kicsiny Balázs: Killing Time, video, 2012. Forrás: Inda Galéria
Fotóhorizontok
Az Inda Galéria sűrű programot tervez az első félévre. Először március 4-8-ig az Art Karslruhe vásárra megy – itt is lesz másik magyar galéria, a Várfok. Ez ugyan nem tartozik a nagyobb európai vásárok közé, inkább periférikusnak nevezhető, de idén az egyik kiemelt témája a magyar fotóművészet lesz (Photo Art Budapest címmel).
A Nemzeti Múzeum Capa-kiállítást rendez a vásáron, a két budapesti galériát pedig azért hívták meg, hogy a mai magyar fotóművészetbe nyújtsanak betekintést. A karslruhe-i vásár vezetői itt jártak ősszel a budapesti Art Marketen, és ott választották ki az Indát és a Várfokot. Az Inda Csontó Lajos, Drégely Imre, Eperjesi Ágnes, Kerekes Gábor, Telek Balázs , a Várfok Czigány Ákos, Korniss Péter és Misetics Mátyás fotóit viszi.
Az Inda két standdal szerepel Karlsruhéban, a fotós stand mellett még eggyel, ahol Czene Márta, Fischer Judit, Csáky Mariann és El Hassan Róza munkáit állítja ki.
A német vásárral egyidőben, március 5.-8. között zajlik a VOLTA New York, megosztott munkatársi erőkkel az Inda ezen is részt vesz, Kicsiny Balázs szóló show-jával. Március 18.-21. között az Art Dubai következik, közös standdal a Viltin Galériával. Ide az Inda El Hassan Rózát viszi.