Ludwig Múzeum – Kortárs Mûvészeti Múzeum
2005. november 3.–2006. január 15.
João Penalva, a portugál származású, de Londonban élő kortárs alkotó a koncept művészet örököse. A koncept (magyarosabb formában: fogalmi művészet) a hetvenes években született elvont képzőművészeti kifejezésforma. Szűk érdeklődési köre a nyelv és a kép viszonyára, no meg a Művészet mibenlétére korlátozódott. Szikár fotódokumentáció, elvont nyelvfilozófia, fogalmi tautológiák stb. Penalva művészete valahol ennek az aktuális folytatása. Az emberi gondolkodás metaforikus, tele van kreatív bakugrásokkal, klisékké merevedett szellemi műveletekkel. Penalva ezeket a gondolati mechanizmusokat veszi szemügyre, megpiszkálva a megcsontosodott illeszkedési pontokat. A fordítás érdekli. Mert az illeszkedési pontokon mindig ott van valamiféle váltás, fordítás, az a bizonyos szellemi bakugrás. A fordítás sokféle lehet. Egyszer a hangok vizuális átirata foglalkoztatja, zenei képzettség nélkül kisajtol magából egy új kottaírást. Máskor egy bűnügyi történet kapcsán elemzi a képpé vált szöveget, az elbeszélésekből összerakott fantomképet. Megint máskor a kulturális nézőpontok közötti váltást analizálja, például a japán szobák rejtélyét, vagy a botanika természettudományos jelrendszerét, esetleg az ékezet nélküli írógép ékezeteit.
Alapos kísérletek, nettó öt óra intenzív elmemunka. De megéri a szöszmötölés.