Fatih Akin török származású, német rendező legújabb, Sötétben (Aus dem Nichts, 2017) című filmjének kiindulópontja, hogy a Diane Kruger által játszott főszereplő, Katja, török származású férje és kisfia, egy bevándorlók elleni rasszista támadásban életét veszti. A merényletet minden bizonnyal egy fiatal német neonáci pár követte el, és a film Katja igazságszolgáltatással való küzdelmét, a bírósági tárgyalás megalázó voltát mutatja be, és végül azt, ahogy a megtorlást Katja saját kezébe veszi. A Sötétben majdnem klasszikus bosszúfilm, ahol a főszereplő személyes igazságkeresésének ábrázolásán túl nagy hangsúlyt kap a bírósági zsákutcák megmutatása, a hivatalos törvényszéki eljárás bürokráciája, az ügyvédek, rendőrök korruptsága, amelyek között, mint egyfajta útvesztőben próbál eligazodni Katja. Mivel a bíróság nem hozta meg a megfelelő ítéletet, a fiatalasszony helyettük cselekszik és az ő helyzetében az egyetlen megoldást választja, amely azonban nagyon radikális döntésnek tűnik: a személyes megtorlás mellett dönt. Több kritika említi, hogy Akin a kétezres években lezajlott, a német neonáci NSU (Nationalsozialistischer Untergrund) által elkövetett támadások áldozatai előtt kíván tisztelegni legújabb filmjével, noha aktualizálta a történéseket. Épp egy ilyen gyilkosság áll a Forensic Architecture legismertebb munkájának középpontjában, amely a Documenta 14 és az Unraveling the NSU Complex felhívására készült 2017-ben.
Az Unraveling the NSU Complex egy sajátos, az NSU támadásokban érintett civilek általi kezdeményezés Németországban, egy úgynevezett „akció csoport” (action group) amely fő feladatának tűzte ki az NSU gyilkosságok újra tárgyalását, az ügyek alaposabb vizsgálatát a lokális közösséggel, hozzátartozókkal együttműködésben. Ők kérték fel a Forensic Architecture-t, hogy vegyenek górcső alá újra egy 2006-ban történt gyilkosságot, – azon belül is az egyik konkrét tanú szerepét. Ebben a merényletben egy kasseli internetkávézó pultosát, a 21 éves Halit Yozgatot lőtték le munka közben. A bűncselekményt az NSU vállalta magára; a neonáci terrorcsoport merénylete a kilencedik volt a bevándorlók vagy leszármazottaik ellen irányuló gyilkosságaik sorában. Értelemszerűen teljesen más módszerekkel és semmiképp se az Akin filmjében látott személyes bosszú által vezérelve, ám mindenképp a hatalmi apparátusok korrupt mechanizmusainak felfedését, az eltusolt szálak felgöngyölítését célozva, a „hivatalos” eljárások fonákjai mögé nézve dolgozik a Forensic Architecture kutatócsoport. A Goldsmith University-ről indult 2011-ben, Eyal Weizman építész kezdeményezésére és építészek, számítógépes és vizuális szakemberek, újságírók, filmkészítők képezik a magját.
A Forensic Architecture mindig NGO-okkal együttműködésben, az ő felkérésükre dolgozik az oknyomozás egy sajátos fajtáját űzve, és általában olyan ügyek nyomába ered, vagy olyan eseteket vizsgál újra, ahol az állam szerepe tűnik valamilyen módon problematikusnak.
Ahogy Cristina Varvia, a kutatócsoport helyettes vezetője fogalmazott a budapesti előadása során, ők tulajdonképpen egyfajta „counter forensics”-t, azaz „ellen törvényszéki vizsgálatot” vagy „ellen (ok)nyomozást” végeznek, olyan ügyeket véve elő, amelyek fölött az állam és az igazságszolgáltatás átsiklott, és megpróbálnak újfajta, akár atipikus bizonyítékokat szerezni az eljárásuk során.
A 77sqm_9:26min című munka alapját egy NSU leak, azaz kiszivárogtatás adta, amikor is számos anyag hozzáférhetővé vált a 2006-os esetről. Így, valamint az Unraveling the NSU Complex javaslatára került a Forensic Architecture látóterébe Andreas Temme, egy Németországban szélsőjobboldali terrorista sejtek megfigyelésén dolgozó fedett ügynök, aki szintén épp az internetkávézóban tartózkodott a gyilkosság alatt, azonban tanúvallomása – és annak saját újrajátszása – szerint nem látott és hallott semmit. A kávézóban egy társkereső oldalt nézett és állítása szerint, miközben fizetett és távozott, nem tapasztalt semmi különöset.


Ahogy Nagy Gergely interjújából is kiderül (Visszajönnek a tények és magharapnak, artportal, 2018.06.05), Temme tanúvallomásával a továbbiakban nem igazán foglalkozott a bíróság, ám a Forensic Architecture-t ekkor kezdte el érdekelni a dolog. A kontextus hasonló a Sötétben történetéhez: Katja férjének „drogos” múltja miatt a nyomozás során egyfajta bandaháborúra gyanakodtak, vagy a kurd kisebbség támadására, noha egész konkrét bizonyítékok voltak a neonáci párra nézve. Yozgat esetében is eleinte belső viszályokra, a török közösség magánharcaira terelték a gyanút („Kebab gyilkosságokat” emlegettek) és csak azután, hogy az NSU magára vállalta a támadást, ismerték el a merénylet rasszista jellegét. A Forensic Architecture-t azonban nem (csak) az érdekelte, hogy ki követte el a gyilkosságot, hanem hogy az „állam embere”, egy fedett ügynök, miért nem mondott igazat, és vajon erre mi lehetett az indítéka.


A Kasselben bemutatott és azóta számos más helyen is szereplő (amúgy a kutatócsoport honlapján is megnézhető) videómunka egészen elképesztő bravúrral bizonyítja be Andreas Temme tanúvallomásának hamisságát. A csoport építészeti háttere, és ennek jelentősége itt látszik igazán: tulajdonképpen egy épület, egy tér újraértelmezése – lebontása és újraépítése, valódi és metaforikus értelemben – zajlik, annak a precíz vizsgálata, hogy mik történtek ott és mi az adott tér s a benne lévő emberek egymáshoz való viszonya. Milyen sajátos társadalmi koreográfia (social coreography) zajlott 2006. április 6-án a kasseli internetkávézóban, miközben van, aki – épp Temme – egy randioldalt böngészgetett, más az apjával telefonált, többen pedig, némiképp ironikus módon Call of Duty-t játszottak, a nácikat gyilkoló számítógépes játékot. Mindennek a középpontjában Temme vallomása és újrajátszása áll: az újrajátszás kriminológiai értelmében, amikor az eljárás részeként a különböző szereplők megismétlik, mit csináltak az adott helyszínen. Mi történik azonban, ha ez az újrajátszás, amelynek célja az igazság kiderítése, valójában hamis? Hogy lehet ezek után kideríteni mi történt valójában, mit csinált/nem csinált Temme? A gyenge felbontású videófelvétel a médium igazságalapját megkérdőjelező tényezőként tűnik fel: amit látunk „valódi”, de közben mégse úgy történtek a dolgok, ahogy elsőre látszanak.
A munka középpontjában épp ezért a rekonstrukciók, újrajátszások és ismétlések állnak, és a Forensic Architecture csoport tagjai éppen ebben az ismétlésben rejlő sajátos változást próbálják nyomon követni. Ahogy Boris Buden filozófus, kultúrkritikus idézi a filozófus Gilles Deleuze-t egy interjúban, ez egyfajta „substantial repetition”-nek is tekinthető – azaz olyan ismétlésnek, amely mindig valami újat (is) teremt.[1] Mivel a kasseli internetkávézó időközben megszűnt, a kiszivárogtatott anyagok alapján a kutatócsoport kétféle irányba indult el: egyrészt létrehozták a berlini Haus der Kulturen den Weltben (HKW) az internetkávézó méretarányos modelljét, és ezzel párhuzamosan egy 3D-s modell is megszületett, ahol mindez digitálisan is láthatóvá vált. Elsőre ez redundánsnak tűnhet, de a vizuálisan eltérő, különböző gondolkodási módokat prezentáló modellek csak erősítették egymást, ahogy Temme újrajátszását szimulálták. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a Forensic Architecture Temme újrajátszását játssza újra, rekonstruálja, hogy mikroszintekre lebontva és a legapróbb részleteket elemezve kimutassák, hogy milyen ellentmondásokat tudnak felfedezni benne. Ahogy Cristina Varvia fogalmaz: „ellentétben a hagyományos értelemben vett építészettel, mi nem épületekre teszünk javaslatot, hanem látószögeket, megközelítésmódokat ajánlunk, ahonnan egy esemény szemlélhető.”[2]
Három elemzési szempont – a hang, az illat, és a látvány vizsgálata – mentén tulajdonképpen újraindítják a nyomozást, Temme-re vonatkozóan. A videómunkában látványos adatvizualizáció segítségével látjuk mindezt, melynek központi eleme egy idővonal, amely a különböző szereplők (többi tanú) mozgását, aktivitását jelzi, minthogy a helyszín netcafé, pontosan visszakereshető, hogy ki, mikor volt aktív, mikor loggolt be- és ki. A Forensic Architecture sorra veszi a különféle alternatívákat, eshetőségeket, és a valószínűtleneket kizárva halad előre.


Először az egész egy „mi lett volna ha” játéknak tűnik, hogy aztán kiderüljön: a különböző lehetőségek közül a legvalószínűbb az, hogy Andreas Temme a gyilkosság ideje alatt az internetkávézóban tartózkodott, sőt, minden bizonnyal látott, hallott is valamit és ezt mégis eltitkolta. A Forensic Architecture különböző szakértőket vont be a továbbiakban, akik segítségével rekonstruálták az eseteket a legapróbb részletig: milyen típusú pisztolyt és hangtompítót használt az elkövető, annak milyen erősségű hangja van, és ez hallható-e ha vele azonos térben tartózkodik valaki. Milyen anyag szabadul el a fegyver elsütésekor (ammónia), ez miként terjedt az adott körülmények között, az adott térben és lehetséges-e, hogy ha valaki jelen volt, mégse érezze. Végül pedig Temme „point of view” nézetét, azaz saját szemszögét követve, a holttest pozíciója alapján azt is szimulálták, hogy láthatta-e a férfi az áldozatot, amikor fizetett a pultnál. Ez talán Temme verziójának leglátványosabb torzítása.
Ahogy a HKW-ban felépített internetkávézó modellben egy színész újrajátssza Temme újrajátszását, noha addigra már tudjuk, mi fog történni, mégis megrázó, ahogy világossá válik: fizetéskor a férfi látta a holttestet és mégis szó nélkül kisétált. Tehát a válaszok mindegyike terhelő az ügynökre nézve és a Forensic Architecture által behozott „counter evidence”, azaz ellen-, vagy új bizonyítékok és saját oknyomozó rekonstrukciójuk alapján egyértelművé vált Temme problematikus szerepe a gyilkosságban. Hiába hivatkozott a férfi arra, hogy nem akart lebukni, azzal, hogy randioldalakat nézegetett, világos, hogy itt többről van szó.
A Forensic Architecture egy társadalmi kezdeményezés nevében azt a munkát „végzi el” tulajdonképpen, amelyet az állam, az igazságszolgáltatás nem; olyan nyomokat vizsgálnak, amelyek felett mások elsiklanak és nem pusztán a valódi tettes elcsípése a céljuk, hanem az állam érdekeinek a feltárása, korrupciójának leleplezése: mikor miért simítanak el bizonyos ügyeket, mikor találnak ki meséket, miért állt érdekükben, hogy Temmét ne hallgassák ki újra és a férfi miért dolgozik továbbra is fedett ügynökként.


Emellett a párhuzamos valóságok, olvasatok ütközése is egyértelművé válik kutatásuk során, az egymás mellett létező, akár ellentétes nézete egy adott esetnek, amelyet transzparenssé tesznek. Azonban – ahogy az artportal is feltette ezt a kérdést az interjúban –, fontos kérdés, hogy miként kapcsolódik tulajdonképpen ez a művészethez?
Pusztán amiatt, mert művészeti kezdeményezések, kiállítóterek fogadták be a projektet, amelyeket, ahogy Cristina Varvia fogalmaz, vitára alkalmas tereknek, megbeszélésre alkalmas fórumoknak tartanak? Válasz lehet erre az, hogy a Forensic Architecture munkáiban teljes mértékben megvalósul a sokszor csak vágyott, vagy papíron használt interdiszciplinaritás a művészeti háttérrel rendelkező és nem rendelkező emberek között: építészek, programozók, grafikusok, vizuális és elméleti szakemberek dolgoznak együtt egyéb szakértőket bevonva, egyfajta állandó tudásmegosztásra építve. Olyanokat, akik az adott alesethez, problémához a legjobban tudnak kapcsolódni. Az egész együttműködésnek pedig létezik alapszinten egy térbeli és mediális aspektusa is: az építészek itt nem épületeket terveznek, hanem visszatérnek egy alapvető problémához, az ember és a tér vizsgálatához. A művészek és kurátorok pedig nem újabb képeket termelnek, hanem már meglévő fotókat, videókat és egyéb képi forrásokat elemeznek, dekonstruálnak, folyamatosan megkérdőjelezve azok hitelességét, igazságtartalmát. Mindennek a forrása, háttere pedig többször – mint a tárgyalt esetben is – egy kiszivárogtatás, tehát a szabad hozzáférés, a hackelés demokratikus szerepe is hangsúlyos lesz. A projektek vizuális megvalósítása is megkerülhetetlen: könnyen értelmezhető, befogadható videók, modellek, látványos, ám nem öncélú és hatásvadász adatvizualizációs struktúrák jellemzik a Forensic Architecture munkáit, amelyek a különféle látószögeket, nézeteket állítják a középpontba. Látszik, hogy fontos szempont, hogy mindezen tényezők esztétikailag is igényesen, átláthatóan legyenek kivitelezve. A valós modellek és a háromdimenziósak ütköztetésén, a virtuális világ karakterei és az élő szerepjáték megelevenedésén keresztül pedig egy sajátos összecsúszás figyelhető meg: egymásra rétegződnek az eltérő idők, terek és szereplők. A kasseli internetkávézó modellje egyszerre válik díszletté és a történet főszereplőjévé, az NSU támadások egyfajta ellen-emlékművévé.


A projekt egyértelműen felidézi azokat a művészi újrajátszásokat (pl. Pierre Huyghe: Third Memory, Jeremy Deller: Az orgreave-i csata stb), ahol a múlt „helyreállításának” céljából rekonstruálódik egy esemény. És noha itt is az emlékezet megbízhatatlansága, torzítása illetve egy hivatalos tanúvallomás kikezdése a célpont, nem áll meg a puszta újrajátszáson, rekonstrukción keresztüli tematizálásnál, és nem pusztán felhívja valamire a figyelmet: konkrét változást szeretne elérni. Azon a tendencián is túllép a Forensic Architecture – bár kapcsolódik hozzá –, amely a művészet és igazságszolgáltatás viszonyát elemzi tágabb értelemben (pl. ismert és kevéssé ismert perek, tárgyalások vizsgálatán keresztül, ilyenek például Milo Rau, svájci színházrendező munkái).
Ilyen értelemben, paradox módon egy olyan jelenben, ahol a jövőbe vetett bizalom mondhatni, elveszett, a Forensic Architecture mégis azokhoz az avantgárd mozgalmakhoz nyúl vissza, amelyek még hittek a művészet változtatni tudó erejében. Azonban éppen ezért hangsúlyos interdiszciplináris voltuk: a művészet önmagában (már) nem képes erre, bármiféle változás csak valódi együttműködések mentén, a közös gondolkodás hibrid struktúráiban képes létrejönni.
[1] Buden, Boris: Another Past is Possible, 2015, https://english.hebbel-am-ufer.de/media-center/texts/past-boris-buden/ [2018.05.30.]
[2] https://artportal.hu/magazin/visszajonnek-a-tenyek-es-megharapnak/
Nyitókép: At the Palacio de Justicia, between twelve and fourteen students (red) were beaten up and loaded into the back of multiple police vehicles (turquoise). Image: Forensic Architecture, 2017