Mintha csak egyfajta igazolását szerették volna adni
Esterházy Péter: Kis magyar pornográfia című,
huszonöt évvel ezelőtt megjelent könyvében foglaltaknak, a mai napon debreceni szocialista
politikusok egy sajtótájékoztatón a következőket állították:
1. Politikai megrendelésre, személyi kultusz építése
céljából a Modem igazgatója szobrot rendelt Kósa Lajosról a Kis magyar pornográfia című tematikus
tárlatra.
2. Azzal, hogy az elkészült szobrot kiállíttatta, súlyos
vétséget követett el.
3. Azzal, hogy a szobrot a kiállításról bevetette,
szintén súlyos hibát vétett.
4.
A
művész alkotása morálisan aggályos.
5. Érthetetlennek és elfogadhatatlan tartják, hogy a
Modem igazgatója (úgy is, mint a kiállítás kurátora) előzetesen nem cenzúrázta
a szóban forgó művet.
6.
A
kiállítás nem nyílt meg.
7. Mindezek a politikusok szerint az ötvenes évek
gyakorlatát idézik.
Ezzel szemben a tények a következők:
1.
A
kiállítás megnyílt. A hivatalos megnyitó idején a szocialista önkormányzati
képviselők által kifogásolt műalkotás a kiállító-teremben volt és azóta is ott
van. Az előzetesen meghirdetett programok mindegyike rendben lezajlott. A
megnyitó előtt – a résztvevő művészek kérésére, annak a polémiának a
tisztázására, amelynek tárgya az volt, hogy szabad-e műalkotást készíteni
hivatalban lévő politikusról Magyarországon – egy beszélgetésre is sor került a
debreceni polgármester részvételével, ahol Kósa
Lajos részletesen ismertette azt az elvi álláspontot,
amelyet a róla készült vagy őt ábrázoló alkotások kapcsán képvisel. Ez a
művészek javaslatára rövidített formában egy külön lapon bekerült a kiállítás Kósa
Lajos című műve mellé (a szöveget csatoltan közöljük).
2. Gerhes Gábor
művész nemcsak cáfolja, de határozottan kikéri magának, hogy politikai
megrendelésre bárkiről műalkotást készítene. Ez az alaptalan, felháborító
feltételezés a többi résztvevő művész és a kurátor számára is sértő.
3. Gulyás Gábor igazgató
és kurátor a leghatározottabb formában visszautasítja, hogy a művészek
felkérése és a kiállítás összeállítása során politikai szempontokat
érvényesített volna.
4.
A
művek előzetes cenzúrázásának, politikai jóváhagyásának gyakorlatát a kurátor
határozottan elítéli és felháborítónak tartja, hogy hivatalban lévő politikusok
ilyesmit kérnek rajta számon.
5.
A
személyi kultusz építésének a vádja értelmezhetetlen, ugyanakkor vélhetően nem
független attól a ténytől, hogy a sajtótájékoztatót tartó önkormányzati
képviselők a megnyitón nem vettek részt, a kiállítást pedig nem tekintették
meg.
6. Rendkívül aggasztó, hogy egy kiemelten fontos
művészeti projektet szocialista önkormányzati képviselők nyilvánvalóan
pártpolitikai célokra használnak fel.
7.
A
történet arról tanúskodik, hogy a kiállítás tárgyaként választott kisszerű
politikai provincializmus továbbra is betüremkedik a mindennapjainkba. A tárlat
ilyen módon nemcsak érdekes, de aktuális is. Számítva arra, hogy a kiállításhoz
kapcsolódóan a politikai diskurzusokban félreértések és félremagyarázások
történhetnek, a tárlat installálását és a megnyitó eseményeit, a művészek és Kósa Lajos beszélgetését a
Modem kérésére egy filmes stáb teljes egészében rögzítette.
Debrecen, 2009. július 31.