Az UP témájának és küldetésének megfelelően a Budapest közterein megvalósuló művészeti projektek mellett elemző, tematizáló és kezdeményező célú beszélgetések is megvalósulnak a kiállítás időszaka alatt. Ezek az események moderált pódiumbeszélgetések, szakmai és érdeklődő közönség előtt, melyek az UP és tágabb értelmezésben a köztér, a nyilvánosság és a művészet kapcsolatát, problematikáját elemzik.
A beszélgetések két témakört járnak körül:
1. a közigazgatás, az önkormányzatiság, a közterek szabályozási mechanizmusai és a képzőművészet viszonya
Mi az a döntési folyamat, mechanizmus, aminek során egy köztéri képzőművészeti projekt engedélyt kap, majd megvalósul? Kik ennek a felelősei, a szabályozók, milyen dialógusok jönnek létre a kezdeményezők és a döntéshozók között? Kik kezdeményezik a köztéri projekteket, milyen tényezők módosítják, befolyásolják, támogatják vagy korlátozzák ezeket a megvalósulás folyamatában?
Milyen az összefüggés az önkormányzati politika, a várospolitika, a városfejlesztés és a képzőművészet között? Milyen lehetősége van a művészeti praxisnak, hogy erre reflektáljon? Van-e a művészetnek helye; milyen helye van a művészetnek a közigazgatási döntéshozatalban? Megjelenik-e a művészeti projektek hatása a várospolitikában? Van-e ilyen ambíciója a művészeti kezdeményezéseknek? Milyen művészeti ambíciói vannak a politikának?
Mi a köztéri művészeti projektek kontextusa? Mire reflektálnak? Milyen stratégiai és elemző gondolkodásra nyílik lehetőség a művészi praxis számára a városi térben – és megfordítva: milyen tanulságokat hasznosíthat, milyen gondolkodásmódot és szempontokat tanulhat el a várospolitika a képzőművészeti projektektől? Van-e lehetőség az átjárásra, az együttműködésre?
A beszélgetés időpontja: 2006. augusztus 1. kedd, 18 óra
Meghívottak: Kis Varsó, Boros Géza (OKM Művészeti Főosztály), Supergroup, Zsigmond Attila (a Budapest Galéria igazgatója
Moderátor: Szemerey Samu
2. A köztéri projektek a közelmúltban Budapesten, ezek megvalósulása, sikere és recepciója
Az elmúlt évek legjelentősebb, rendezvényként vagy nagyobb eseményként megvalósult köztéri művészeti projektjeit kívánjuk elemezni, egyrészt az ezekben megvalósuló művészeti-kurátori stratégiák mentén, másrészt pedig az egyes projektek fogadtatása szerint.
Milyen célokkal indultak be az egyes projektek? Mi volt a szervezeti, kurátori és alkotói hátterük? Milyen művészeti vagy urbanisztikai, politikai kontextusban valósultak meg? Mire reflektáltak?
Megvalósították-e a projektek a kitűzött céljaikat? Ha igen (ha nem) – hogyan? Mik voltak a látható problémák, elérhetetlen területek, korlátozó vagy befolyásoló tényezők?
Milyen volt a projektek fogadtatása – egyrészt a szaksajtó, a mainstream média részéről, másrészt a közönség oldaláról? Sikerült kapcsolatot teremteni a közterek használóival, a városlakókkal? Cél volt-e a kapcsolatteremtés egyáltalán? Milyen elképzelések voltak erre? A sikeres (sikertelen) közönségbevonás, nyilvános megjelenés okai és háttere. Mik a feltételei egy köztéri projekt sikeres megvalósulásának? Milyen lehetséges céljai vannak a közönséget illetően? Hogyan valósíthatja meg ezeket a célokat?
A beszélgetés időpontja: 2006. augusztus 2. szerda, 18 óra
Meghívottak: Bakos Gábor (ARC), Bircsák Eszter (Crash Test Dummy, 2006), Blaumann Edit (Mobile Studios, 2006), Csikós Gergely (Cowparade projekt, 2006), El Hassan Róza és Hegyi Dóra (Moszkva tér projekt, 2004), Kálmán Rita (Urban Potentials, 2006)
Moderátor: Szemerey Samu
A beszélgetések helyszíne: az Urban Potentials kiállítás egyik projektjének (Sztetoszkóp Kirakat) helyt adó bolt helyisége: V. kerület, Bajcsy-Zsilinszky út 22.