What art history? – Ljubljana, Moderna Galerija, 2016. december 8-9.
A 2015-ben elhunyt Piotr Piotrowski lengyel művészettörténész emlékének szentelt konferencia két fő témája a horizontális, összehasonlító művészettörténet és a kritikai múzeumi gyakorlat volt. Piotrowski a vertikális, azaz hierarchizált, központok és perifériák dichotómiájára épülő szemlélet helyett egy új, horizontális művészettörténeti megközelítést javasolt.
A centrumokat provincializálni kell, mondta Piotrowski, aki a szocialista rendszer összeomlása után, az egykori szocialista országok művészetének helyét akarta újradefiniálni a „térbeli fordulattal” (spatial turn), ahogyan eleinte maga nevezte, majd a horizontális művészettörténettel. A jelző nélküli avantgárd, modern művészet mindig a centrumokhoz kötődött, ezeken kívül pedig voltak a jelzős szerkezettel ellátottak, a lengyel avantgárd, a cseh modernizmus, stb. A közép-kelet-európai régió számára az egyenrangúság, a nyugati centrumok tagadása, provincializálása az 1989-et követő világméretű hatalmi átrendeződés optimista időszakában elérhetőnek tűnt. A horizontális művészettörténet azonban több mint 25 év múltán sem vált realitássá.
Fotó: Nada Žgank
Az 1989 óta eltelt időben az optimizmus életben tartása egyre több energiát igényel. András Edit előadásában (Horizontal art history: endangered species, Horizontális művészettörténet: veszélyeztetett faj) Piotrowski koncepciójának kettősségével, rugalmas változásával, mai értelmezési lehetőségeivel foglalkozott. A vágyban, hogy a művészettörténet egyenrangú résztvevők párhuzamos történeteiből álljon össze, ott van az az aggodalom is, hogy nem vesznek-e el eközben a – regionális vagy nemzeti – sajátosságok. András Edit arra hívja fel a figyelmet, hogy ez a dilemma Piotrowski elméletében is ott van. A horizontális művészettörténetben a nemzeti művészettörténet a posztmodern szemlélet jegyében elveszíti esszenciális nemzeti jegyeit, másrészt a posztkoloniális szemlélet épp erre támaszkodik, épp ez az, amelynek segítségével a lokális képes ellenállni a centrumnak, kritikai pozíciót felvenni a centrummal szemben. Ebben az értelemben a horizontális művészettörténet közelebb áll a posztkoloniális szemlélethez, mint a posztmodernhez. Piotrowski a mikro és makró nézőpont váltakozásával, egyfajta rugalmassággal oldotta fel ezt a dilemmát.
András Edit. Fotó: Nada Žgank
Az egykori szocialista országok között is láthatóvá váltak a feszültségek 1989-et követően. A szocialista internacionalizmus után a nemzeti művészettörténethez fordulás felerősítette a lokális nemzeti narratívákat is. Ezek ellenszereként kínálkozott egy újfajta univerzalizmus. Az utóbbi években feléledő nacionalizmus azonban újabb fordulatot hozott. A regionalizmus mellett állást foglalni mást jelent, más konnotációkat hordoz ma, mint közvetlenül 1989 után. Ahogyan András Edit fogalmaz, a jelen kondíciók közepette a regionalizmus képviseletének ideje lejárt. Előadásának konklúziója, hogy a horizontális művészettörténetnek Kelet-Európában megvolt a maga helye, de a válságok, a nacionalizmus veszélybe sodorták, eltérítették; és egy kérdés: vajon Piotrowski hogyan adaptálná elméletét a radikálisan átalakult jelenhez?
A neves múzeumigazgatók felvonultatásával a kritikai múzeumi gyakorlatok bemutatása az elméletnél jóval nagyobb hangsúlyt kapott a konferencián. Zdenka Badovinac bevezetőjében, a 2011-ben létrehozott MSUM (Museum of Contemporary Art Metelkova) az univerzális, a globális és a fenntartható múzeumi modellek közül az utóbbihoz sorolta az egykori katonai telepen létrejött új kortárs művészeti múzeumot, amelynek a Moderna Galerija mellett szintén ő az igazgatója. A fenntartható múzeum jegyében készült a Low-Budget Utopias című kiállítás, amely egyszerre utal az olcsó anyagokkal, inkább a fantáziával, mint a technikai lehetőségekkel élő utópiákra és a múzeum saját alacsony költségvetésére, az állandóan reciklált gyűjteményre, a saját forrásokra támaszkodó fenntartható múzeum elvére.
Okwui Enwezor. Fotó: Nada Žgank
Peter Weibel. Fotó: Nada Žgank
Peter Weibel, akinek utóbbi évekbeli tevékenysége alapján joggal várhattuk volna, hogy a globális művészettörténethez, vagy a„world art historyhoz” szól hozzá, előadásában a Karlsruhében rendezett, Art in Europe 1945–1968 (kurátorok: Peter Weibel, Eckhart J. GillenCurator, ko-kurátorok Daria Mille és Daniel Bulatov) című kiállítást mutatta be. Számos magyar, illetve régióbeli művészt is szerepeltetnek a kiállításon, tulajdonképpen örülnünk kell, hogy a teljes régió művészete sokkal láthatóbb lett a nemzetközi színtéren az utóbbi évtizedben. Önmagában azonban az, hogy több közép-kelet-európai művész látható Karlsruhéban, vagy akár a MOMA-ban vagy a Tate-ben, nem jelent feltétlenül „térbeli fordulatot”, azaz a hierarchizált értékrendet, a kánont nem kell módosítani, csupán bővíteni ahhoz, hogy újabb szereplőket fogadjanak be. Enwezor épp a befogadás ellen és ennek értelmében a deterritorializálás mellett érvelt.
Junghaus Timea. Fotó: Nada Žgank
Junghaus Timea előadásában a marginalizált pozíciót tovább árnyalta, a roma művészet helyzetét elemezve rámutatott az alárendeltségen belüli további hierarchiára: a közép-kelet európai művészek saját primitívjei a cigányok. Az eindhoveni Van Abbemuseum igazgatója, Charles Esche a múzeumot a múlt, a történelem narrátorának tekinti, ahogyan fogalmazott, a múlt folyamatos újra konstruálását tekinti céljának, annak érdekében, hogy új jövőt írjunk. Ennek jegyében születnek a Van Abbe „múzeum a múzeumban” típusú kiállításai. A madridi Reina Sofiát vezető Manuel Borja-Villel a képek harcáról beszélt, előadását Inez Doujak munkájával indította, amely botrányt robbantott ki, s amelynek következtében a barcelonai MACBA igazgatója Bartomeu Mari távozásra kényszerült. A múzeumban képek, szimbolikus és valódi harca folyik. Ideálja a molekuláris múzeum, a deterriotarializált, hálózati múzeum, meggyőződése, hogy az archívumokat, dokumentumokat meg kell hagyni eredeti helyükön, ott ahol, keletkeztek, viszont élve a technikai lehetőségekkel ezeket, a tudás anyagot meg kell osztani, nyitottá kell tenni. A Reina Sofiában létrehozták az Archive of Commons-t.
Manuel Borja-Villel. Fotó:Nada Žgank
Távolról sem tudtam minden előadásra kitérni, azt viszont nem hallgathatom el, hogy a konferencia első szekciójának paneljében három magyar nő, András Edit, Junghaus Timea és Hock Beáta beszélgetett két nehézsúlyú résztvevővel, Peter Weibellel és Okwui Enwezorral. Másnap este pedig másik három magyar nő, Somogyi Hajnalka, Erőss Nikolett és Székely Katalin vette át az Igor Zabel-díjat, az OFF-Biennále Budapest csapatának képviseletében.