A németországi Ulmban, a Dunai Svábok Központi Múzeumában október 10-én nyílt meg és 2016. március 26-ig látogatható a Dunai pillantások – Magyar művészet Szentendréről című kiállítás, ami a szentendrei művésztelep történetét tekinti át az ott született munkák tükrében megalapításától a 60-as évekig. A tárlat, melyen többek között Onódi Béla, Jeges Ernő, Modok Mária és Bartl József munkái láthatóak, S. Nagy János magángyűjteményére és a múzeum saját tulajdonában lévő képekre épül. A kortárs vonulatot Szíj Kamilla, Vincze Ottó és Csontó Lajos helyspecifikus installációi jelentik, melyek a tárlatot egyetlen hatalmas műalkotássá fogják össze. Mélyi Józsefnek a kiállítás katalógusához írott előszavából idézünk: „A Dunát a kiállítótérben jelenvalóvá tévő szénrajz az áramlást, a sodrást kívánja absztrakciókba foglalni. Meg akarja ragadni a megragadhatatlant, valós képet kíván nyerni az elvontból. A folyó térképén valóban jól követhető a partok rajzolata, Ulmból nézve keleti mintázata. A három magyar kortárs művész most ezt a keletiként ismert pillantást helyezi be a nyugati múzeum terébe.”
Vincze Ottó: Törvényes keret, 2013 installáció, horganyzott lemez, PVC bója (részlet). A művész jóvoltából
Szíj Kamilla: Cím nélkül, 2015, bemélyített fal, ceruza, 70 x 100 cm és Onódi Béla: Út a Szamár-hegyre, 1934. olaj, vászon, 76 x 94 cm. Szíj Kamilla jóvoltából
Pozsonyban, a Szlovák Nemzeti Múzeumhoz tartozó Szlovákiai Magyar Kultúra Múzeumában október 21-én nyílik meg Mayer Éva (N)OMEN című kiállítása, amivel a művész szülővárosába tér vissza. A tárlat Mayer legfrissebb munkáiból válogat, melyek a városi lét és a hit témái köré szerveződnek. Ezeket a műveket, ahogy korábbi munkáit is, egyedi anyaghasználat és megvalósítási módszer jellemzi, melynek eredményeképpen ezúttal élénk, színes és egyben konceptuális alkotások születtek.
Mayer Éva: Lélekterek II, 2015, lightbox, 116 x 116 cm, Edition: I/III. A Molnár Ani Galéria jóvoltából
A berlini magyar nagykövetség épülete gyakran ad otthont kiállításoknak, köztük kortárs magyar képzőművészek tárlatainak is. Ezek sorában október 14-től egy hónapon keresztül válogatást mutatnak be Adorján Attilának az elmúlt 12 hónapban készült festményeiből a művészt képviselő bécsi galéria, a Galerie Suppan Contemporary közreműködésével. A kiállított művek, melyeknek egy része júniusban Bécsben már látható volt, átvezetnek Adorján Iconic Flashbacks sorozatából új figurális képeinek sorozatába.
Adorján Attila: Reflection 3, 2015, akril, vászon, 100 x 120 cm. A művész jóvoltából
A dél-koreai kortárs szcéna idei kiemelkedő eseménye a Sea Art Festival 2015 az ország második legnagyobb városában, Busanban (Buszan). A fesztivál a busani biennálé páratlan években megrendezett kiállítása. Ebben az esztendőben a nyolc európai résztvevő egyikeként Tasnádi József is meghívást kapott az október 18-ig még megtekinthető kiállításra The Persistence of Memory című installációjával, a Growing sea szekció egyetlen olyan műtárgyával, ami ténylegesen fizikai interakcióba lép a tengerrel. Az árapály okozta vízszint-különbség része az alkotásnak, mozgásban tartja, lebegteti a tengerre helyezett kaput, míg a parton lévő rész statikus marad, érzékeltetve az ellentmondást és kapcsolatot a két állapot között. A művet a biennálé megvásárolta, egy kortárs koreai gyűjteményben lel végleges otthonra.
Tasnádi József: The Persistence of Memory, 2015, rozsdamentes acél. Fotó: Tasnádi József, a művész és a Horizont Galéria jóvoltából
A 2009-ben indított curated by_vienna projekt keretében minden évben ismert kurátorok rendeznek kiállításokat egy-egy központi téma köré csoportosítva Bécs vezető kortárs galériáiban. A projekt támogatója Bécs város gazdasági ügynöksége. Az idei sorozat az Armen Avanessian esszéjének címéből kölcsönzött Tomorrow Today címet viseli; írásában az irodalomtudós-filozófus egy posztkapitalista éra művészi stratégiáival, a gazdaság és a művészet már meglévő és jövőbeli alternatív modelljeivel foglalkozik. Az 1998-ban megnyílt neves galéria, a Georg Kargl Fine Arts idén Bencsik Barnabást kérte fel kurátornak a projekt keretében megvalósított, október 31-ig látogatható tárlatához. A kiállítás a Subtle Patterns of Capital címet kapta és a kurátor elsősorban a kortárs „művészeti ipar” és a nemzetközi művészeti piac kulcsszereplői közötti komplex kapcsolatrendszert vizsgálja benne. A tizenegy kiállító művész, illetve művészcsoport között szerepel Gróf Ferenc, Lakner Antal, a Kis Varsó és a Sociéte Réaliste is.
Részlet a kiállításról. Fotó: Peter Paulhart, a Georg Kargl Fine Arts, Bécs jóvoltából. Forrás: georgkargl.com
Lakner Antal: INERS First Life – web therapy Scroll Master, Chat star, Zoom Glove, Webtrainer, Torrent Display for user experience prototype testing, 2015, Fotó: Peter Paulhart. A művész jóvoltából. Forrás: georgkargl.com
Gróf Ferenc: Who cannot (Mladen Stilinović után), 2015, Flockierung auf Textil, 150 x 75 cm, Fotó: Peter Paulhart. Forrás: georgkargl.com
A bécsihez hasonlóan Alsó-Ausztria gazdasági ügynöksége, az ecoplus is támogatja a kortárs képzőművészetet. A nemzetközi kapcsolatépítést segítendő a bécsi Palais Niederösterreich-ben rendszeresen adnak otthont olyan kiállításoknak, amik a tartományban élő művészek munkáit közép- és kelet-európai alkotók műveivel együtt mutatják be. A Judith P. Fischer által kúrált legfrissebb, október 19-én nyíló és 2016. március 4-ig látogatható, zeiten.folge című tárlaton Geszler Mária keramikusművész és Tibor Zsolt festőművész munkái lesznek láthatóak Fritz Ruprechter és Maria Temnitschka osztrák művészek társaságában.
Geszler Mária: Veszélyes madarak, porcelán torso, 72 x 35 x 16 cm. A művész jóvoltából
Tibor Zsolt: my car, 2014, kréta, olajpasztell, 66x50cm, ragaszott papír, papír, 66 x 50 cm. A művész jóvoltából
Több magyar kiállításnak ad otthont ezekben a hetekben Csehország is. Szeptember-októberben „magyar hónapokat” tartott, illetve tart a brnói non-profit kiállítótér, a Galerie Klubovna. Előbb Ember Sári egyéni tárlata volt látható, majd Trapp Dominika és a Fridvalszki Márk, Nemes Z. Márió és Miklósvölgyi Zsolt nevével fémjelzett T + U projekt mutatkozott be, jelenleg pedig, még október 20-ig, Schmied Andi munkáit állítják ki. Mindhárom tárlat kurátora Juhász Anna.
Schmied Jing Jin City című tárlata fotók és makettek segítségével egy olyan kínai városba kalauzolja el a látogatót, amit 3 ezer luxusvillájával, szállodáival, golfpályáival és mesterséges tavával egyfajta mintavárosnak szántak, építésének 1998-as kezdete óta azonban nagyobbrészt lakatlan, számos be nem fejezett épület várja sorsa jobbrafordulását, aminek esélyei ma nem túl bíztatóak. A projekthez Schmied és a Londonban élő Lawrence Lek együttműködésének eredményeként egy művészkönyv is készült.
Schmied Andi: Jing Jin City, 2015, makett. A művész jóvoltából
Ostravában, a Slezskoostravská Galériában ugyanakkor október 15-én nyílik és november 20-ig lesz látható Haász István szóló show-ja, egy válogatás az elmúlt években készült, a lengyelországi Elblagban a nyáron részben már bemutatott munkákból. Október 23-án a művésznek Kremsben is kiállítása nyílik; a művész jelenleg egy rezidenciaprogramon vesz részt a Duna-parti osztrák városban. A tárlat helyszíne a Galerie Stadtpark lesz.
Fennállásának tíz éve alatt a geometrikus művészet fontos svájci kiállítóhelyévé vált a zürichi Galerie La Ligne. A születésnapi kiállítások sorában október 24-december 5. között a galériával együttműködő művészek sokszorosított grafikáit, edícióit és művészkönyveit állítják ki. A tárlaton több munkájával szerepel a Párizsban élő Vera Molnár is.
Végül egy előrejelzés erejéig térjünk vissza az osztrák fővárosba. Bécs gyorsan népszerűvé vált új kulturális intézménye a The Vienna Globe, ami egyidejűleg szolgál design shopként, bárként és kiállítóhelyként. A holokauszt áldozataira emlékező rendezvények sorában Napló 1944 címmel október 29-november 5. között itt lesz látható Szüts Miklós legújabb kiállítása, amin a művész az elmúlt években született akvarelljei mellett 1944 című művészkönyvét mutatja be. A kiállítást az Ausztriában élő neves publicista, Paul Lendvai nyitja meg.
Szüts Miklós: Vázlat-könyv IV. – 8., 2015, akvarell, papír, 25 x 25 cm. A művész jóvoltából