Az Amszterdam kereskedővárosi hagyományainak a művészetek terén történő újjáélesztésére 2012-ben létrehozott kortás galéria és kiállítótér, a The Merchant House ad otthont 2017. február 3-ig Reigl Judit első szóló show-jának a hollandiai városban. A Kései festmények és rajzok című tárlatot beharangozó írás az intézmény honlapján a művészt a kortárs absztrakció vizionárius alakjaként, az irányzat posztkonceptuális újjászületése és felvirágoztatása kulcsfigurájaként írja le. A kiállításon a 2008-as Déroulement sorozat monumentális vásznai és a 2012-es Oiseaux tekercsei szerepelnek.
Enteriőr Reigl Judit kiállításáról, forrás: artdaily.com
Jovián György rendszeres vendég a lisszaboni MAC (Movimento Arte Contemporanea) galériában, ahol júniusi egyéni tárlata „Az év festészeti kiállítása” díjat is elnyerte. Most ugyanitt a 2017. január 30-ig látogatható karácsonyi csoportos tárlaton szerepel, ami a galéria művészköréhez tartozó alkotók friss munkáit vonultatja fel. Joviánról közben nagyobb írás jelent meg a bukaresti ARTA magazinban.
Jovián György: Tanulmány a bontáshoz XVI, 2016, olaj, vászon, 100 x 100 cm, a művész jóvoltából
A 2015-ös Art Market Budapest kísérő rendezvényeként a budapesti Olasz Kultúrintézetben már látható volt az az OLTRE/ TÚL című nemzetközi kiállítás, melynek újabb változata, az OLTRE ROMA milánói és ivreai állomások után 2017. január 13-ig a Római Magyar Akadémián tekinthető meg. A több intézmény együttműködésével létrejött tárlaton 22, részben már befutott, részben nemzetközi karrierje kezdetén álló kortárs művész szerepel, köztük hét magyar: Asztalos Zsolt, Cseke Szilárd, Tombor Zoltán, Kacziba Andi, Merényi Dávid, Székely Beáta és Kard Kamilia. A tárlaton kiállító művészek valamilyen módon mindannyian kötődnek Olaszországhoz – például a velencei biennálén való részvételük okán, vagy azért, mert életük hosszabb-rövidebb időszakában ott éltek.
Asztalos Zsolt: my story – my version, 2015, a művész jóvoltából
Cseke Szilárd: Pillantás a mélybe, 2012, abroncsok, polisztirol gömbök, ventilátorok, fénycső, elektronikus vezérlés, fém, fa, 182 x 184 x 95 cm. Fotó: a Molnár Ani Galéria jóvoltából.
Három magyar művész, Horváth Dániel, Vati Era és Hervé-Lóránth Ervin december 15. és 2017. január 8. között Rómában szerepel az about:blank című csoportos kiállításon, aminek a magát a kulturális alkotótevékenység központjaként definiáló La Pelanda ad otthont a MACRO Testaccio-ban. A komoly nemzetközi összefogással létrejött tárlat, aminek megvalósulásához több ország Rómában működő kulturális intézete, köztük a Római Magyar Akadémia is hozzájárult, a kulturális örökség ápolásának szükségességére és pusztulásának, eróziójának veszélyeire hívja fel a figyelmet, így arra is, hogy a kulturális javak megsemmisülése történelmünk, múltunk kutatását is lehetetlenné teszi.
Horváth Dániel: Point of no return, képeslap, 10,5 x 15 cm, a NextArt Galéria jóvoltából
A csehországi Ústi nad Labem-ben, a Művészetek Házában 2017. február 3-ig látható Nemes Csaba legújabb, Fall in… című tárlata, melynek megnyitójához december 12-14. között egy háromnapos, Nemes Csaba és Szoboszlai János által közösen tartott workshop is kapcsolódott. Az elmúlt években született munkákat 500 négyzetméteren bemutató kiállításhoz Michal Koleček kurátor írt az elmúlt évtizedek magyarországi társadalmi-politikai fejleményeit bemutató, a képekhez a hazai viszonyokat kevésbé alaposan ismerő nézők számára is jó támpontot jelentő háttéranyagot. A tárlaton a művész ebben az évtizedben született valamennyi nagyobb ciklusának itthoni kiállításokról részben már ismert darabjai szerepelnek, kezdve a 2012-es Apja neve: Nemes Csaba sorozattól a legújabb, a menekültválságot tematizáló és annak magyarországi kezelését kritikus szemmel bemutató festményekig és grafikákig.
Enteriőr Nemes Csaba kiállításáról. A művész jóvoltából
Pozsonyban, a tranzit.sk kiállítóhelyén 2017. február 25-ig látható a Sitting Together – Parallel Chronologies of Coincidences in Eastern Europe című tárlat, ami a tranzit-hálózat szlovákiai és magyarországi irodájának együttműködésével jött létre. A kiállítás kurátorai László Zsuzsa és Petra Feriancová, az előkészítésben számos további szakember, köztük magyar részről Beke László működött közre. A Párhuzamos kronológiák projektből kinőtt, képzőművészeti alkotások mellett filmeket és dokumentumokat felvonultató tárlat a csehszlovák, a jugoszláv, a lengyel és a magyar szcéna 70-es évekbeli párhuzamos, eltérő társadalmi-politikai viszonyok között zajló, de kapcsolódási pontokat kereső és mindinkább találó történetét idézi fel. Ez a „normalizáció” időszaka volt, amikor a meglehetősen izolált nemzeti szcénák non-konformista művészei már kapcsolatba léphettek egymással, ahogy ezt tették például 1972-ben a magyar, cseh és szlovák alkotók Beke László által szervezett balatonboglári találkozóján, vagy még gyakrabban informális keretek közt, spontán találkozókon, melyek szerepe és fontossága utólag visszatekintve vált nyilvánvalóvá.
A tárlaton magyar részről többek között Maurer Dóra, Galántai György, Jovánovics György, Tót Endre munkái láthatóak, a teljes névsor a rendezvény facebook oldalán található. A kiállításon január 18-án Beke László tart tárlatvezetést, míg február 16-án előadásokra és kerekasztal-beszélgetésre kerül sor – szlovák, német és angol szakemberek mellett – László Zsuzsa közreműködésével.
A Sitting together megnyitóján. Fotó: Adam Šakový, László Zsuzsa kurátor jóvoltából
Hong Kong vezető kortárs művészeti központja, a Para Site ad otthont 2017. február 26-ig a Creative Operational Solutions című csoportos kiállításnak, melyen a Container Artist Residency 01 rezidencia-programban részt vett művészek, köztük Gróf Ferenc munkáit mutatják be. A tárlat kurátora Maayan Strauss New Yorkban élő izraeli képzőművész. A program egy kereskedelmi teherhajó fedélzetén zajlott, s a maritim téma nemcsak a résztvevő művészek munkáiban jelenik meg, hanem a tárlat egy külön „történelmi” szekciójában is, ami Hong Kongnak a tengerhajózásban és az ópiumkereskedelemben betöltött szerepét mutatja be. Gróf munkái a tengerhajózásban használt jelrendszerre építenek, illetve az út során készített fotók feldolgozásával a nemzeti határok kérdését vizsgálják arra a jelenségre reflektálva, hogy a hajók jelentős része nem tulajdonosaik hazájában van bejegyezve, hanem idegen zászló alatt szeli a tengereket. Az egyik mű, a fotókból összeállított, földre hullott zászló egy szovjet szocialista realista festő, Gelij Korzsev ikonikus munkáját is megidézi.
Kiállítási enteriőr Gróf Ferenc Harmonized system és Flags of convenience című munkáival, a Para Site Hong Kong jóvoltából
Gróf Ferenc ezekben a hetekben egy németországi csoportos kiállításon is szerepel, ami az utóbbi hónapok alapértékeket is megkérdőjelező európai és amerikai politikai fejleményeire, köztük a Brexitre és Donald Trump elnökké választására reagálva jött létre, melyek minden eddiginél szükségesebbé teszik a különböző vélemények, álláspontok konstruktív formában történő ütköztetését. A helyszín a frankfurti Portikus, a neves Städelschule keretei között működő kortárs művészeti intézet, ahol 2017. január 29-ig látható a House of Commons című, folyamatosan változó tárlat, ami Fabian Schöneich és Vivien Trommer kurátorok szerint „nem egy statikus csoportos kiállítás, hanem egy dinamikus projekt”, melynek minden fejezetéhez előadások, viták, performanszok kapcsolódnak. A bemutatott művek egy része direkt formában foglalkozik politikai-társadalmi jelenségekkel, míg mások elvont szinten vizsgálják a művészet alapkérdéseit, ezzel is jelezve a különböző megközelítések létjogosultságát. Gróf a negyedik, december 20. és január 8. közötti, kilenc szereplős „felvonásban” szerepel – olyan neves művészek társaságában, mint Roni Horn és Danh Vo – és január 4-én a tárlathoz kapcsolódva előadást is tart.
Január 12-én nyílik és március 4-ig lesz látogatható Andreas Fogarasi legújabb, Exhibition/s című egyéni tárlata a bécsi Galerie Georg Kargl Fine Arts-ban. Az idén Otto-Mauer díjjal kitüntetett művész legújabb kiállításán is a bemutatás, a reprezentáció aktusával foglalkozó installációk, szobrok, videók és fotók szerepelnek. Fogarasi azt vizsgálja, hogyan alakulnak városok, helységek, politikai eszmék vagy történelmi események képekké és milyen szerepet játszik ebben a folyamatban a kultúra – a művészet, az építészet és a design. Műveinek alapja a kritikus szembenézés a vizuális kultúra politikai birtokbavételének mechanizmusaival.
Andreas Fogarasi: Budapest. First Draft, 2015, videostill, a művész és a Georg Kargl Fine Arts jóvoltából
A Helsinki Magyar Kulturális és Tudományos Központ U Galériájában 2017. január 19. – február 27. között lesz látható Zoltai Bea Áttetsző rétegek című kiállítása, ami a művész „Kinn-benn” sorozatát mutatja be. A képekről Zoltai így vall: „Néhány éve, amikor egy budai utcán sétáltam, építőmunkások emelték be éppen egy konténerbe azt a 130 éves zsalugáter-párt, amit aztán hazavittem és a „kinn-benn” képsorozathoz később felhasználtam…Foglalkoztatott, hogyan lehetne esetleg újjáéleszteni őket. A restaurálást követően persze módosult az ablak eredeti helyzete, hisz bekerült a lakótérbe. Az új helyzetben is lehet használni, nyitni-zárni, a valahová kitekintés illúzióját kelti… A képeken látható áttetsző függöny-réteg kijelöli a helyünket a térben, felveti az „itt” és az „ott” helyzetét. Úgy érezzük, hogy az a tér, amelyben állunk, folytatódik a függönyön túl… Nem tudjuk pontosan, mi vár ott ránk; mindenkire más – hiszen magunkban hordjuk a függöny mögötti világot, lehetőségeink minőségét, milyenségét.”
Zoltai Bea: Kilátás a parkra, olaj, vászon, 185 x 122 cm, a művész jóvoltából
A nyitóképen a Sitting together című kiállítás, Fotó: Adam Sakovy, Forrás: http://moussemagazine.it/