Az október 16. és 21. között zajlott bemutató felvonultatott már ismert neveket és olyan művészeket is, akik most állítottak ki először hazájukon kívül. „Az emberek többségének képzeletében az afrikai művészet kimerül a bennszülöttek által készített munkákban” – fogalmaz Philip Bouttle, a kortárs afrikai művészet szakértője. Épp ezért, a mostani tárlat igyekezett a sztereotípiákon messze túllépve minél többet bemutatni ebből a szinte teljesen feltáratlan területből: festményeket, szobrokat, fényképeket egyaránt. Itt volt látható például, az amúgy már nem teljesen ismeretlen mozambiki Goncalo Mabunda az országban dúló háborúk fegyvereiből, Kalasnyikovokból és pisztolyokból készült trónusa.
„A politika és a társadalmi kérdések egyértelműen megjelennek a kiállított munkákban, de nagyon fontos az esztétikai megközelítés is” – mondja Koyo Bouoh, kameroni születésű művész, a kiállítás rendezője. Hozzáteszi, hogy Afrika változik, egyes területek gazdaságilag erősödnek, és az embereket elkezdte foglalkoztatni a kreativitás megnyilvánulása.
A vásár szervezői szerint az afrikai művészet idővel gazdasági tényezővé válhat, bár a hirtelen meggazdagodott és Bentleys-vel járó újgazdagok még nem látják a művészetben rejlő befektetési lehetőségeket. A mostani londoni vásár egyelőre még az európai és amerikai vásárlókra épít, az újdonságnak számító művekért pedig 1600 és 480.000 dollár közötti összegeket kértek. De talán a marokkói festő, El Hassan Glaoui álmának megvalósulása sincs már olyan messze, azaz, hogy egyszer az afrikai kontinensen rendezzenek művészeti vásárt.
Fotók: Facebook