A művészeti színtérről (is) ismert szupergazdag németek két nagy csoportba oszthatók, noha a kettő között nem éles a határvonal: az elsőbe tartoznak azok – több mint egytucatnyian –, akik vagyonuk nem jelentéktelen hányadát műtárgyakba invesztálták, míg a másodikba azok – összesen négyen, három művész (illetve örököseik) és egy műkereskedő – akik esetében a művészet gazdagságuk forrása. A határvonal pedig azért nem éles a két csoport között, mert az elsőben is jó néhányan vannak, akiknél a vagyongyarapodás egyik, akár a legfontosabbak közé tartozó tényezője kollekciójuk értéknövekedése volt. Szinte biztosra vehető, hogy a milliárdos gyűjtők köre a listából kiszemezgethetőnél lényegesen nagyobb, hiszen nyilván vannak olyanok, akik – különféle megfontolásokból – nem lépnek a nyilvánosság elé gyűjtőként és legfeljebb valamilyen más ügy kapcsán derül ki róluk, hogy e téren is aktívak. Utóbbira klasszikus példa az Aldi-Nord élelmiszerdiszkont-hálózatot birtokló, a leggazdagabbak listáján jelenleg a nyolcadik Albrecht-család. A nyilvánosság elől egyébként is rejtőzködő családfő, Bertold Albrecht műgyűjtő szenvedélyéről a nagyközönség leginkább akkor szerezhetett csak tudomást, amikor életének utolsó éveiben beperelte tanácsadóját, a mindaddig a szakmájában legjobbnak tekintett Helge Achenbachot, akit azzal vádolt, hogy a megbízásából beszerzett képekért számlák meghamisításával a neki járónál lényegesen magasabb összeget kért. Az Albrecht-családnak a bíróság által megítélt 16 millió eurós kártérítés nagyságából következtethetünk arra, milyen értékű műtárgyak kerültek a család birtokába.

Azok közül, akik viszont nem titkolják gyűjtőszenvedélyüket, Susanne Klatten szerepel a listán a legelőkelőbb, ötödik helyen. 19 milliárd eurós vagyonához, melyhez jelentős cégek, köztük a BMW komoly részvénycsomagja tartozik, öröklés révén jutott, a műgyűjtésben viszont maga is aktív. Mintegy 600 tételből álló kortárs kollekciójának fő tematikai súlypontjai a „mikro- és a makrokozmosz, a növények, az állatok és az ember”; a művek alkotói között olyan ismert nevek szerepelnek, mint Alex Katz, Anselm Kiefer, Jörg Immendorf, Georg Baselitz, Roni Horn vagy Robert Longo. Klatten, aki Németország leggazdagabb asszonya, a közelmúltban létrehozott egy alapítványt, aminek tervei között szerepel egy, a gyűjteménynek otthont adó múzeum megnyitása is.
11,6 milliárdos vagyonával a 9. a listán Hasso Plattner, a SAP szoftvercég alapítója, akinek nevéhez az utóbbi évek legsikeresebb múzeumalapítása fűződik. A Potsdam történelmi városközpontjában, egy újjáépített XVIII. századi palotában tavaly januárban megnyílt Museum Barberini időszaki tárlatoknak ad helyet, melyeknek anyagában rendszeresen szerepelnek Plattner saját gyűjteményének darabjai is. A kollekció súlypontjai az impresszionizmus – egyedül Monet-tól negyven olajképpel –, a XX. századi amerikai festészet, az NDK művészete és a kortárs művészet. A múzeumot, ahol jelenleg többek között Gerhard Richter kiállítása látható, már fennállása első, nem is teljes évében félmillióan keresték fel.

Tizenkilencedik a listán a „csavarkirály” Würth-család, melynek feje, Reinhold Würth ugyancsak a nagy múzeumalapítók közé tartozik; az ő múzeuma már 1991 óta várja a látogatókat a baden-württenbergi Künzelsauban. A Würth-gyűjtemény eredetileg a XIX-XXI. századot ölelte fel, majd később régi mesterek munkáival is gyarapodott és jelenleg már 18 ezer darabot számlál. Az utóbbi évek legismertebb új szerzeménye Hans Holbein „Darmstadti Madonnája” volt, amit Würth 2011-ben 50 millió euró körüli áron szerzett meg – ez akkor a második legmagasabb összeg volt, amit régi mester művéért valaha is fizettek.

A következő gyűjtőt Hans Georg Näder személyében a 77. helyen találjuk, 2,7 milliárd eurós vagyonnal, amit gyógyászati segédeszközök gyártásával alapozott meg. Näder, aki szülővárosa, Duderstadt legnagyobb támogatója, gyűjteményét is rendszeresen itt mutatja be. A kollekció sokszínű, van benne pop art, street art, de a súlypontot a fotó képezi, olyan nevekkel mint Bernd és Hilla Becher vagy Helmut Newton, akitől napjainkig már 120 munkát gyűjtött össze.
A 121. helyen áll a New Yorkban élő Aby Rosen, aki másfél milliárdos vagyonát az ingatlanbizniszben szerezte. Egyik cége birtokolja a New York-i Park Avenue-n lévő Lever House-t, amely földszinti kiállítóterében az ő felkérésére született műveket mutat be negyedéves váltásban. Később Rosen ezeket az alkotásokat megvásárolja a Lever House Art Collection számára. Így kerültek a kollekcióba többek között Jeff Koons, Damien Hirst és John Chamberlain munkái. Rosen magángyűjteményében mintegy 800, második világháború utáni alkotás található, Hirst és Koons mellett többek között Jean-Michel Basquiat, Alexander Calder és Richard Prince munkái. Andy Warholtól, a nagy kedvenctől Rosennek már több mint 100 alkotást sikerült megvásárolnia.

Egymilliárd eurós vagyon felett diszponál a holtversenyben 192. helyen álló Thomas Olbricht, aki a Wella kozmetikai cég egyik örököse volt és a részvényeinek eladásából származó vagyont fordítja műtárgyvásárlásra. A gyűjtést 1986-ban kezdte és 2010-ben jutott el saját magánmúzeumának megnyitásáig. A me Collectors Room Berlin Olbricht saját, kortárs központú gyűjteménye mellett rendszeresen helyet ad más magángyűjteményekből válogatott időszaki kiállításoknak is.
Olbrichthoz hasonlóan egymilliárdos vagyonból áldozhat gyűjtőszenvedélyére Ingvild Goetz is, aki mindaddig galeristaként tevékenykedett, amíg meg nem kapta az Otto katalógus-áruház alapítójaként milliárdossá vált apja örökségéből ráeső részt; azóta a műgyűjtésnek él. Természetesen neki is van saját múzeuma, a Sammlung Goetz, amelynek müncheni, jelenleg felújítás alatt álló épületét sztárépítészek tervezték: a Herzog & de Meuron iroda. A rendkívüli műfaji gazdagságú gyűjtemény súlypontjait az Arte Povera és napjaink művészete képezik.

Az egyik legszebb német magánmúzeumot a szupergazdagok listáján a 223. helyen álló, 900 millió eurós vagyon felett diszponáló Frieder Burda mondhatja magáénak. A gazdagok felkapott nyaralóhelyén, Baden Badenben 2004-ben megnyílt, Richard Meier által tervezett Museum Frieder Burda időszaki kiállításai részben az alapító mintegy ezer darabot származó kollekciójából válogatnak, részben jelentős köz- és magángyűjteményekből kölcsönzött munkákat mutatnak be; a tárlatok súlypontjait a gyűjteményhez hasonlóan a német expresszionizmus, az absztrakt expresszionizmus és napjaink művészete képezik.

„Csak” félmilliárdja van a nácik támogatójaként és fegyverszállítójaként elhíresült Friedrich Flick unokájának, Friedrich Christian Flicknek, aki a családi örökség rá eső részéből építette fel mára 2.500 tételből álló, főként kortárs gyűjteményét. Mivel Svájcban él, Zürichben szeretett volna állandó otthont teremtenia kollekciónak. Az épület tervei Rem Koolhaas műhelyében el is készültek, ám a svájci közvélemény Flick vagyonának eredete miatt olyan ellenszenvvel viseltetett a terv iránt, hogy a gyűjtő végül a Berlini Állami Múzeumokhoz tartozó Hamburger Bahnhoffal kötött megállapodást gyűjteménye különböző részeinek sorozatban történő bemutatásáról; ez a megállapodás jelenleg 2021-ig érvényes. A projektet Berlinben sem kíséri osztatlan lelkesedés és nem is csak Flick vagyonának eredete miatt, hanem azért sem, mert a kiállítások anyagának összeállításába Flicknek túlzott beleszólása van, ami sokak szerint nem lenne megengedhető egy közpénzből finanszírozott kiállítóhelyen.
Háromszázmillió euróból gazdálkodhatnak a düsseldorfi vállalkozópár, Viktor és Marianne Langen örökösei. Langenék a XX. századi festészetre és a japán művészetre koncentráló kollekciójuk egyes részeit előbb 1979-től egy kis asconai magánmúzeumban mutatták be, majd 2004-ben, a már özvegy Marianne Lange halálának évében a Neuss melletti egykori NATO-rakétatámaszpont területén megnyílt alapítványuk új, a japán sztárépítész Tadao Ando által tervezett múzeuma.

Kétszázmillió eurós vagyona van a luxus lakóparkokat építő düsseldorfi vállalkozónak, Boris Fuchsmannak, aki eklektikus gyűjteményének még nem épített saját múzeumot, viszont kollekciójának darabjait szívesen adja kölcsön kiállításokra. Egy ilyen kölcsönzés kapcsán került tavaly a figyelem középpontjába: mint ahogy később kiderült, nem egy kanadai gyűjtő – ahogy a sajtó először feltételezte – hanem ő a tulajdonosa az utóbbi idők legvakmerőbb múzeumi rablása áldozatául esett 3,7 millió euró értékű aranyéremnek, amit a berlini Bode Museumból vittek el az éj leple alatt; az összesen 5 példányban készült Maple Leaf-ről azóta sincs hír, vélhetően beolvasztották. (Az ügyről annak idején, még a tulajdonos személyének ismertté válása előtt itt számoltunk be.)
Van viszont múzeuma a 150 millió eurós vagyonnal rendelkező Jochen Zeitznek, aki közel két évtizedig volt a Puma sportszergyártó cég első számú vezetője. Ő az afrikai művészetre specializálta magát, s a Fokvárosban tavaly megnyílt Zeitz Afrikai Kortárs Művészeti Múzeum, a Zeitz MOCAA javarészt az ő tartós letétben ott elhelyezett gyűjteményére épül. A zömmel magán forrásokból finanszírozott múzeum, melynek vezetésében Zeitz társelnöki funkciót vállalt, a kontinens első jelentős, saját kortárs művészetének szentelt kiállítóhelye.

A művészek közül a várakozásoknak megfelelően Gerhard Richter rendelkezik a legnagyobb vagyonnal – a Bilanz szerint 550 millió euróval, ami a leggazdagabbak listáján a 336. helyhez elég. Rajta kívül idén csak a Richterhez hasonlóan drezdai születésű, tavaly elhunyt festő, szobrász és jazzdobos A. R.Penck örökösei (200 millió euróval holtversenyben a 797. helyen) és Georg Baselitz fértek fel a listára – utóbbi 150 millió eurós vagyonnal, holtversenyben a 964. helyen. Idén ez volt a legkisebb összeg, ami még belépőt adott a TOP 1000-be, ahová már nem került be a 100-100 milliós vagyonnal rendelkező , tavaly még „listázott” Anselm Kiefer és Neo Rauch.

A leggazdagabb német műkereskedő címet a 200 millió eurós vagyont összegyűjtött, New York-i, londoni és hong kongi galériákat fenntartó David Zwirner viselheti, aki olyan ismert művészek képviselete mellett mint Jeff Koons, Yayoi Kusama, Marlene Dumas, Donald Judd vagy Richard Serra, több, már elhunyt művész, így Giorgio Morandi és Josef Albers hagyatékát is kezeli.

Nyitókép: Yayoi Kusama kiállítása a David Zwirner galériában, New Yorkban. Forrás: www.designboom.com