František Kupkáról (1871–1957) sokan tudják, hogy szimbolista festőként indult, majd az absztrakció egyik előfutárává vált, és alapítótagja lett az 1931-ben létrejött Abstraction-Création csoportnak. Az azonban kevésbé ismert, hogy a festészet mellett jelentős illusztrátori tevékenységet is folytatott, éppen ezért van különösen nagy jelentősége annak a kiállításnak, a KUPKA, le Cantique des cantiques-nak, amelynek helyszíne a párizsi Musée d’Art et d’Histoire du Judaïsme.
Amikor Kupka 1896-ban letelepedett Párizsban, megélhetését könyvek illusztrálásából, plakátok készítéséből és újságokban megjelenő rajzaiból biztosította. 1905-ben az Énekek énekének illusztrálására kapott megbízást. E képek, mind kompozíciójukat, mind az alakok megformálását tekintve a szecesszió jegyében születtek, és erre utal a dekoratív elemek bőkezű használata is, ugyanakkor a szimbolista Gustave Moreau hatása is felfedezhető bennük. Az akkor még szimbolista Kupkát olyannyira megragadta az erotikától sem mentes bibliai költemény, hogy közvetlenül a kötet megjelenése után újra munkához látott, és több éven keresztül dolgozott a témán. Az Énekek énekének ez az új változata 1931-ben jelent meg. A számtalan előtanulmány, rajz, akvarell és metszet közül most százharmincnégy látható a kiállításon. Valamennyi darab a cseh származású Waldes-családtól került a múzeum tulajdonába. Jindřich Waldes (1876–1941) gyűjtő 1919-ben Párizsban találkozott először Kupkával, és az ismeretségből barátság lett. Waldes húsz éven keresztül mecénásként támogatta a festőt, és különböző korszakaiból jelentős mennyiségű képet vásárolt tőle. 1939-ben Waldest, mint a III. Birodalom ellenségét letartóztatták, és Buchenwaldba deportálták, gyűjteményét pedig elkobozták. Waldes 1941-ben meghalt, de családja a felszabadulás után sem kapta vissza a képeket, mivel a teljes gyűjtemény államosításra került. A rendszerváltás után Waldes örökösei visszaperelték a cseh államtól a képeket, és a pert 1996-ban meg is nyerték. E gyűjteményből kerültek azután a most látható művek a párizsi Musée d’Art et d’Histoire du Judaisme tulajdonába.
Még egy érdekes adalék kapcsolódik Kupkának az Énekek énekéhez készített illusztrációihoz. A párizsi kiállítással egyidőben Nancyban, a Musée Lorrain-ben, egy kiállításra készülve, raktáruk mélyén rábukkantak Kupkának az Énekek énekéhez készített mintegy ötven akvarelljére, és gouache-ára, valamint több mint negyven rajzára. A tervek szerint hamarosan ezek a rég feledésbe merült alkotások is a nagyközönség elé kerülnek.
A párizsi kiállítás január 8-ig tart, a belépődíj 5, 50 euró