Murányi Kristóf grafikái mindennél jobban szemléltetik a kevesebb több
lehet elvét – szinte új értelemmel töltik meg ezt a közhelyet.
Alapszínekre és formákra redukált tájképein, csendéletein, és portréin mintha azzal kísérletezne, hol is húzódik az eszközbeli minimum határa, ami még közvetíteni képes a kívánt tartalmat. Ropogósan friss grafikáit a pop artból éppúgy eredeztethetjük, mint Julain Opie jelekké, logokká redukált képeiből és videómunkáiból, utánérzésünk mégsem lehet, hiszen Murányi sajátosan magyaros ízekkel dolgozik. Munkáin hungarikumokat lajstromoz, ezek azonban természetesen nem az elcsépelt csikós-gulyás témakörből kerülnek ki és nem is a retro esztétika kereskedelmileg jól kiaknázható fülledt világából ismerősek, azaz nem másodlagos frisseségüek. Mégis ugyanaz az otthonos ráismerés jellemzi képeit: a vasúti átjáró jellegzetes szabványkerítése, az Ikarusz buszok, a lángossütő bódé vagy a jellegzetes két-ablakos sátortetős háztípus funkcionális esztétikája. Megannyi hungarikum, melyek hungarikum-voltára sok esetben éppen Murányi grafikái döbbentenek rá, melyek az individuálisban mindíg az általános érvényűt ragadják meg. A grafikák esztétikája már önmagában is a modernizmusra irányuló kérdésfelvetést sugall és azzal kapcsolatos illúzióvesztést, a grafikus azonban sokkal rafináltabb annál, mintsem egyszerüen csak lesajnálja ábrázolt tárgyait, épületeit, figuráit. A könnyed humor felőli megközelítés jóval stílusosabb, ráadásul sokrétűbb olvasatot eredményez. A humor hozadéka az is, hogy ha képesek vagyunk nevetni környülállásainkon, kiüresedett tárgyi világunkon, máris betöltöttük az űrt valamivel.
Murányi Kristóf kiállításának a Paulay Ede utcai Loffice ad otthont. A bérelhető irodák és tárgyalótermek rafinált dizájn-t és játékosságot egyesítő miliője, ideális közeg Murányi grafikáohoz, melyet Esterházy Marcell falfirkái szinte szervesen egészítenek ki.
www.loffice.hu