* Guercin barokk festészet a római pályaudvaron. Június 30-áig a római Termini-főpályaudvar 24. vágányánál található kiállítóteremben láthatóak a barokk festő, Guercino, legszebb alkotásai.
* Velázquez, Bernini, Luca Giordan a barokk udvarok művészete. A XVII. század európai udvari művészet összesen 170 alkotása sorakozik a római Quirinale-elnöki palota egykori istállójában.
* Anton Van Dyck: 35 remekmű Milánóban. Az olasz kiállítási szezon csemegéje a milánói Királyi Palotában – február 19-június 20-áig látható – a nemrég előkerült Van Dyck festmény.
Guercin barokk festészet a római pályaudvaron
Június 30-áig a római Termini-főpályaudvar 24. vágányánál található kiállítóteremben láthatóak a barokk festő, Guercino, legszebb alkotásai.
Milánóból- ahol 100 ezer látogatót vonzott – Rómába költözött a „Guercin költészet és érzelem a XVII. században” című kiállítás. Olyan remekművek sorakoznak egymás mellett mint a Meggyógyított Szent Sebestyén, Szemiramidész értesül a babilóni felkelésről, Rinaldo és Armida, A meditáló Szent Ágoston, amely egyenesen a Prado képtárából érkezett a római vasútállomásra a 24. vágánynál található kiállítóterembe. Bibliai és mitológia jelenetek, reneszánsz alakok, már gazdagon barokk pompában, Ferrara udvari festészete, Caravaggio hatása, Caracci naturalizmusa, Guido Reni, a késői Tiziano… mindez megtalálható Guercino vásznain. Kora klasszicistájának tartják: a háttérben naplemente, romok, tájfestészet. A Bologna melletti Cento településen született Guercino (Giovanni Francesco Barbieri), – akit maga XV. Gergely pápa hívott Rómába a Szent Péter bazilika díszítésére –, azonban az érzékiesség festője. A képeket Sir Denis Mahon válogatta össze – néhányat saját gyűjteményéből -, a kiállítás kurátora a Guercino-szakértő Nicolas Turner.
Belépő: 9 euró. A kiállítás nyitvatartása: (hétfő kivételével) mindennap 10-20 óra.
Velázquez, Bernini, Luca Giordan a barokk udvarok művészete
A XVII. század európai udvari művészet összesen 170 alkotása sorakozik a római Quirinale-elnöki palota egykori istállójában. A május 2-áig tartó kiállítást igazi műértő, a spanyol uralkodó Juan Carlos nyitotta meg. Volt idő, amikor az európai művészek választhattak, hova mennek alkotni. Rómába X. Ince és VIII. Sándor pápa, Madridba IV. Fülöp, a Habsburg II. Károly, vagy esetleg Versaillesba, XIV. Lajos udvarába. 170 alkotás kíséri végig a barokk kor pápai, királyi és császári festőinek tevékenységét. A kiállítás helyszíne is stílszerű: a római elnöki (korábban pápai és királyi) palota kiállítóteremmé átalakított egykori istállója, ahol a spanyol uralkodó Juan Carlos nyitotta meg a kulturális eseményt. És az első teremben Velázquez portréja nézett vele szembe. A kiállítást rendező spanyol művészettörténész Fernando Checa Cremades az Artportalnak elmondta, hogy nem történeti bemutatóról van szó, inkább a barokk művészek udvarról udvarra való vándorlását kívánták végigkísérni, és megrendelőik gyűjtőszenvedélyét. 77 olasz és külföldi múzeumból és magángyűjteményből érkeztek Velázquez, Bernini, Luca Giordano, Juan Careno de Miranda, Baciccio, Maratta alkotásai. A gazdag kínálat ellenére a legtöbben mégis a késői Bernini-művek előtt időznek: a római Navona tér folyami szökőkútjának tervrajza, az Escorial feszülete és egy kis bronzszobor, amely a halott Krisztust ábrázolja.
A kiállítás május 2-áig tart nyitva. Belépődíj: 9 euró. Nyitvatartás: (hétfő kivételével) vasárnap-csütörtök: 10-20, péntek-szombat: 10-22.30 óra.
Anton Van Dyck: 35 remekmű Milánóban
Az olasz kiállítási szezon csemegéje a milánói Királyi Palotában – február 19-június 20-áig látható – a nemrég előkerült Van Dyck festmény. Bentivoglio bíboros arcképe, genovai dáma és fia…. a flamand festészet mestere 1621-1627 között Tiziano hazájában, Itáliában igyekezett megszabadulni Rubens hatásától. Anton Van Dyck főleg Genovában élt, de megfordult Rómában, Firenzében, Bolognában, Velencében és a szicíliai Palermóban is. Az olasz éveket 35 festmény mutatja be a milánói Királyi Palota termeiben. A február 19-én nyílt, egészen június 20-áig nyitvatartó kiállítást az ismert olasz színház-rendező Luca Ronconi „viszi színre”, mégpedig két felvonásban. Az egyik szekció Van Dyck itáliai alkotásait mutatja be. Elsősorban genovai patrícius családok rendeltek saját magukat ábrázoló festményeket a flamand művésztől. Külön teremben látható az a 117×250 cm-es olajfestmény, amelyen a feszületről leemelt Krisztust Szűz Mária és Mária Magdolna siratja angyalcsoporttal. A kép most látható először: a palermói gróf Airoldi di Cruillas tulajdonából 1947-ben tűnt el. Az olasz művészettörténésznő Maria Grazia Bernardini nemrég talált rá egy svájci magángyűjteményben. Az olasz állam visszavásárolta.
Belépő: 9 euró. A kiállítás nyitvatartása: (hétfő kivételével) mindennap 9.30-20 óra, csütörtökön 22 óráig.