A Musée des Années 30 (Harmincas évek Muzeuma) ezuttal saját gyűjteményéből, valamint a New York-i Marlborough Galériától és a párizsi Musée National d’Art Moderne/Centre Pompidou-tól kölcsönzött művekből Jacques Lipchitz (1891-1973) szobrásznak rendezett nagyszabású kiállítást.
Miközben a Renault-gyárnak, a repülőgép -és filmgyártásnak köszönhetően, Párizs elővárosa, Boulogne-Billancourt a két világháborúközött virágzó ipari központ volt, számos író, költő és művész is lakóhelyéül választotta, és olyan építészek tervei valósultak itt meg, mint Le Corbusier, Mallet-Stevens és August Perret. Igy szinte magától adódott az ötlet, hogy a város e korszak képző -és iparművészeti alkotásainak szentelje 1939 óta létező muzeumát. Lipchitz 1924-től maga is Boulogne lakója volt, és ma már műemlékké nyilvánított műteremházát Le Corbusier tervezte. A kubista szobrászok egyik legismertebb képviselőjének figyelme éppen uj műtermében, a huszas évek második felétől kezdett a monumentális alkotások irányába fordulni, és ekkor szakított a kubizmussal is. Az analitikus kubizmus helyét egy sokkal szabadabb, expresszív kifejezésmód vette át, és a harmincas évektől a Bibliából és a görög-római mitológiából merített témákon keresztül, az emberiség egészének szóló, minden időkre érvényes üzeneteket fogalmazott meg alkotásaiban. Az Enlèvement d’Europe (Európa elrablás), Vers un Monde Nouveau (Egy uj világ felé), David et Goliath (Dávid és Góliát), Joie de Vivre (Az életöröme), a remény és kétségek között vívódó művész nagy akotásai. Egy egyiptomi papirusztekrecsen felfedezettt ima ihlette azt az 1931-ben készített szobrát, a Le Chant de Voyelles-t, ( A magánhangzók éneke), aminek most egyik tanulmányát láthatjuk a kiállításon, míg eredetije 1993 óta, a Musée d”art moderne de Villeneuve d”Asq kertjében áll. Megismerkedhetünk a többször is feldolgozott Prométeusz -témának egyik, 1936-ban készült változatával is, amiről Lipchitz ezt mondta később: «A német fasizmus szelleme kísértett, és ez a darab ezekből az érzéseimből tükröz valamit.» Ugyancsak szerepel a mostani kiállításon Lipchitznek az 1925-ös Világkiállításon nagy feltűnést keltett, első nagyméretben megvalósított szobrának, a « Baigneuse »-nek (Fürdőző) egyik festett gipsz variációja 1917-ből. Az 1910 és1940 közötti időszakot feldolgozó kiállításon, Lipchitz szobrait és rajzait Arbit Blatasnak, a szintén litván származású festőművésznek Lipchitz-ről készült portréi egészítik ki.
Lipchitz sculpteur, Les années françaises de 1910 á 1940
Musée des Années 30 Boulogne-Billancourt
Nyitva december 30-ig hétfő kivételével naponta 11-18-ig.
Belépődíj: 4,20 euró