Update, 02.07:
Az árverésen mindkét tétel az előzetes várakozásnak megfelelő összegért kelt el. Az 1922-es kollázsért jutalékkal együtt 87.500 fontot, míg az egy évvel későbbi akvarellért 72.500 fontot adtak.
Az utóbbi években számos nagyszabású tárlat hívta fel a figyelmet a külföldön mindmáig legismertebb magyar képzőművész úttörő munkásságára, amit várhatóan még inkább az érdeklődés középpontjába emel az az idén tavasszal induló és jövő nyárig tartó amerikai kiállítássorozat, melynek állomásai a New York-i Guggenheim Múzeum, az Art Institute of Chicago és a Los Angeles-i County Museum of Art (LACMA) lesznek. (A kiállítások előkészületeiről az artPortal már 2014-ben beszámolt.) A fokozódó érdeklődés természetesen hatással van a piaci keresletre is, amivel a kínálat nem feltétlenül tart lépést. A legközelebbi lehetőséget komolyabb Moholy-Nagy munkák megszerzésére a Sotheby’s február 4-i londoni impresszionista és modern árverése kínálja, ahol mindjárt két műve is kalapács alá kerül.
Moholy-Nagy László: Kollázs három elemmel, 1922, kollázs, papír,
43,5 x 31,7 cm, forrás: sothebys.com
Mivel a piacon hamisítványok is felbukkannak, fontos megjegyezni, hogy a németországi évek alatt készült mindkét munka provenienciája pontosan nyomon követhető; utoljára László Károly, illetve örökösei tulajdonában voltak, s mindkettő eredetiségét a művész lánya, Hattula Moholy-Nagy is igazolta.
Moholy-Nagy László: Cím nélkül, 1923, akvarell, tinta, ceruza, papír, 31,8 x 41,3 cm, forrás: sothebys.com
Előbbi mű becsértékét az aukciósház 70-100 ezer, utóbbiét 50-70 ezer fontban határozta meg. A kollázs az elmúlt évtizedekben többek között berlini, párizsi és drezdai kiállításokon szerepelt, míg az akvarellt a kaliforniai Oaklandban láthatta a nagyközönség.