Jelenleg Berlinben él, mint több kortársa, és mint több kortárs hazai művész. Pedig nagyon is ide szólt, amit előtte csinált. Van egy műve, amelyet idehaza csak percekre lehetett látni, pedig már évek óta kész: egy lezárt doboz, amelyben Magyarország miniszterelnöke fekszik. Nyitott szemmel. És bárki megtapogathatja. Botrányos? Nem lett belőle semmiféle botrány. Inkább döbbenetesnek mondanánk. Egyszerre ironikus és dermesztő, mint Horváth Tibor számos más munkája. Villáminterjú, Facebook chat-en.
Horváth Tibor 2013-ban, a Kívültágas projektben. Fotó: Réthelyi-Prikkel Tamás
artPortal (aP): Mióta vagy Berlinben, és főleg: miért ott vagy?
Horváth Tibor (H.T.): Két éve kaptam meg a Bethanien-ösztöndíjat, ami három hónap műteremhasználattal és kellő anyagi támogatással járó berlini tartózkodást biztosít. Ezalatt az idő alatt vált világossá számomra, hogy az elkövetkező aktív éveimet nem akarom feláldozni egy egyelőre reménytelennek tűnő szembenállás – ellenállás? – oltárán. Lettek más terveim, csinálom azokat.
aP: Mire gondolsz, amikor reménytelen ellenállást említesz?
H.T.: A miniszterelnökizmusra, ami előhívta a mindent elsöprő komformizmust, és ez a konzumizmusnál is jobban roncsolja az emberi jellemet. Beteg lettem a sok meghajlott gerinctől, ezért élőhelyet kellett váltanom, mert nézőpontot nem tudtam cserélni.
aP: Egyre nagyobb magyar művészkolónia él a német fővárosban. Hogy működik ez a közösség? Úgy hírlik, eléggé összetart ez az emigráns-művészcsopot. Vagy ez csak mítosz?
H.T.: Művészkolóniáról nem tudok, de ez nem jelenti azt, hogy ne létezne. Van néhány magyar művész barátom, ismerősöm Berlinben. Közös találkozókat nem szervezünk, mármint deklaráltan magyar folytatásos sorozatokat.
Grafikák: az „ad” Facebook oldalról
aP: Megváltoztak a munkáid amióta kint vagy? A Facebookon apróbb-nagyobb grafikai munkákat látni tőled, amelyek valamiképp a hazai közállapotokra reagálnak. Miket csinálsz?
H.T.: Úúú…akkor valamit rosszul csinálok. Több mit egy éve kezdtem el működtetni az ad nevű Facebook-oldalamat, ahol a napi rajzaimat osztom meg azzal a reménnyel, hogy a Kékestetőnél magasabbról látom a világot. Akkor ezek szerint ez nem sikerült.
aP: Ahogy nézem, ezek a rajzok „gyorsreagálású” munkáknak tűnnek. Hordozzák a politikai karikatúra elemeit, közben személyes reflexiók a mindennapokra, a történésekre. Felfogható ez a rajzsorozat naplónak?
H.T.: Jól összefoglaltad az első két mondatodban, hogy néz ki kívűlről ez a praxisom. De napló helyett inkább állandó kiállításnak nevezném a folyamatot. Kihasználom a net azon lehetőségét, hogy egy érdek, pénz és kurátori munka nélküli csatornán érjem el a nézőket, ami máshol nem tudna így megvalósulni.
aP: Te készítetted a jelenlegi magyarországi politikai helyzetről szóló, talán legkritikusabb művet. Ez egy nagyon kemény munka: a The Prime Minister of Hungary 2012-re gondolok. Az ember egyrészt azt gondolná, ebből a műből minimum botrány van. Mégsem lett – egyelőre. Szerinted miért? És: mi volt a mű mögötti eredeti gondolat, koncepció?
H.T.: Volt néhány tárgyalás a magyarországi bemutatásról, de a szervezők, kurátorok elálltak tőle. De Bécsben és Berlinben kiállították. Jelenleg egy folyosón pihen. Elkészítettem Orbán Viktor életnagyságú mását. Egy zárt dobozba fektettem, amelynek az egyik oldalán egy hosszú nyílás van, hogy tetőtől-talpig megsimogathasd a regnáló miniszterelnököt. 2011-ben az arcmását adta a Vakok Intézetének. Ez egy gipszből készült maszk, amely simogatásra beszél hozzád. Innen jött az ötlet, a Budapestről elvihető Orbán Viktor. Bárhova.
The Prime Minister of Hungary, 2012
aP: Nálad szepel a miniszterelnök, méghozzá egy dobozban fekvő testként, mintha mauzóleumban volnánk. Mit gondolsz arról a hullámról, amely a politikusok személyét tette meg a mű témájáva? Nagy Kriszta Orbán-sorozata, vagy DrMáriás politikus portréi: média-téma lett belőlük, miközben sokan azt mondták: semmi közük a valódi rendszerkritikához. Esztétizálnak, és így túlságosan puhák lettek a rendszer keménységéhez képest.
H.T.: A művészet mindig is tele volt uralkodók, politikusok gúnyrajzaival, és ennek inverzeivel is. Szóval, semmi újdonság. Amúgy meg mindenből legyen médiatéma.
aP: Hogyan lehet megélni Berlinben? Mit csinálsz a megélhetés érdekében?
H.T.: Nem töltök be köztisztséget, tehát erre a kérdésre neked privátban megírom a választ.
aP: Mennyire lehet bekapcsolódni az ottani művészeti szcénába? Keresed ennek a lehetőségét? Van most galéria, amelyikkel szerződésben állsz?
H.T.: Be lehet kapcsolódni az itteni művészeti szcénába. A mintázat hasonló, mint bárhol a világon. Idejössz, barátkozol, közben dolgozol és vagy sikerül vagy nem. Az én pályám jelenleg nem ez, illetve nem ennek mentén dolgozom. Galériával nem állok szerződésben.
aP: Láttál mostanában Berlinben olyasmit, ami hatott rád, amit fontosnak tartasz?
H.T.: Christoph Schlingensief.