Július közepéig látható a bécsi Bank Austria Kunstforumban a művész születésének 100. évfordulója alkalmából megrendezett retrospektív kiállítás. A tárlatra 200 mű érkezett különböző európai múzeumokból és magángyűjteményekből.
A berlini születésű, Svájcban felnőtt Oppenheim művészi pályája Párizsban indult, az André Breton körül csoportosuló szürrealisták köréhez tartozott. A közönség elsősorban a szürrealisták múzsájaként, esetleg a legendás Szőrös csésze (1936) alkotójaként tartja számon; a mostani kiállítás célja, hogy a teljes, mintegy ötven évet felölelő életművet bemutatva bizonyítsa: olyan független és sokoldalú alkotóról van szó, aki ma is átütő erővel hat.
Sokoldalú művész volt: festett, szobrokat és iparművészeti tárgyakat készített, verseket írt. A valóság kiterjesztése a játék, az álmok és a tudattalan dimenzióival, az elidegenítő, kombinatórikus művészeti technikák alkalmazása barátai, például Alberto Giacometti, Max Ernst, Francis Picabia, Leonor Fini, Toyen és Man Ray munkáival rokonítják műveit. Különösen a szürrealista tárgyművészet érdekelte: egy-egy mindennapi tárgy elidegenítése eredeti funkciójától, majd újraépítése, hogy feltárja a „hétköznapi dolgok csodálatosságát”.
Kiindulópontjai a mítoszok, játékok és álmok maradtak akkor is, amikor később – annak dogmatizmusa miatt – elutasította a szürrealista mozgalmat. Noha művészi pályafutása nagyon változatos, néhány vezérmotívum: a férfi és nő, a természet és civilizáció, az álom és valóság az én és a másik közötti átváltozások tanulmányozása végigkísérte munkásságát.
Oppenheimnek most először rendeztek retrospektív kiállítást Svájcon kívül; a tárlat Bécs után a berlini Martin-Gropius-Bau-ban lesz látható.
Meret Oppenheim: 2013. március 21.-július 14., Bank Austria Kunstforum, Bécs