Andy Warhol Tripla Elvis és Négy Marlon című munkáit az Észak-Rajna-Vesztfália tartomány tulajdonában lévő NRW Bank leányvállalata, a játékkaszinókat üzemeltető Westspiel kívánja értékesíteni a Christie’s november 12-i New York-i árverésén, hogy a várakozások szerint 100 millió eurót is meghaladó bevételből finanszírozza a kaszinók modernizálását. A két Warhol-művet 1977-ben, illetve 1978-ban az aacheni kaszinó dekorálására vásárolták, de miután kiderült rendkívüli értékük, a cég raktárában őrizték őket.
A tartomány 26 múzeumának igazgatói felháborodott levélben fordultak a szövetségi kormány kulturális államminiszteréhez és a tartományi kormányhoz az eladás leállítását, illetve annak lehetetlensége esetén azt követelve, hogy a bevételt a kulturális intézmények költségvetésének javítására fordítsák.
Andy Warhol: Four Marlons, 1966, 205,7 x 165,1 cm, © Christie’s Images
A múzeumi vezetők gátszakadástól tartanak, attól félnek, hogy az ügylet precedensül szolgál és sürgetik a szövetségi kormány beavatkozását. Az általuk megszólított vezetők helytelenítik ugyan a művek értékesítését, de nem látnak lehetőséget a beavatkozásra. Monika Grütters államminiszter – lényegében arra hivatkozva, hogy a kulturális ügyek tartományi hatáskörbe tartoznak – a düsseldorfi kormányt kérte, hogy lépjen az ügyben. A műalkotások nem lehetnek spekuláció tárgyai – hangsúlyozta, hozzátéve, hogy szakítás lenne az eddigi gyakorlattal, ha a költségvetésben tátongó lyukak betömésére használnák őket. Szavai azonban nem hatották meg Hannelore Kraft tartományi miniszterelnököt, aki úgy látja, hogy csak akkor lenne hatásköre a beavatkozásra, ha a vonatkozó törvény értelmében a két mű a „nemzeti kulturális javak” kategóriájába tartozna. Válaszának egyetlen pozitív kitételét a múzeumi vezetők abban látják, hogy Kraft ígéretet tett: hasonló aktusra a tartomány közvetlen tulajdonában lévő műalkotások esetében semmilyen körülmények között nem fog sor kerülni.
Arra is minimális az esély, hogy a két mű az árverés után legalább Németországban maradjon; a magas ár (a becsértéket a Christie’s nem hozta nyilvánosságra) nemcsak a közgyűjtemények anyagi lehetőségeit haladja meg, de várhatóan a legtehetősebb német magángyűjtőkét is. Elképzelhető ugyanakkor, hogy felerősödnek azok a hangok, amelyek jogi eszközöket követelnek a hasonló esetek jövőbeli megakadályozására.
Andy Warhol: Triple Elvis, 1963, 208,3 x 175,3 cm, © Christie’s Images