A Goethe Intézet 2015-ös pályázatára beérkezett nagyszámú munkából igencsak úgy tűnik, lenne mondandójuk a művészeknek a migrációról, egyáltalán a témáról való gondolkodás lehetséges módjairól. A német állami intézet azonban a feszült és naponta változó politikai helyzetre, illetve az álláspontok tisztázatlanságára (!) hivatkozva, végül, nem sokkal az igazgatóváltás után, visszakozott saját projektje megvalósításától.
Az egyik pályázó művész, Benyovszky-Szűcs Domonkos ezután a kereskedelmi szektorban mozgó Faur Zsófi Galériával egyeztetett munkája bemutatásáról, mígnem a galériatulajdonos az utolsó pillanatban itt is kihátrált. Végül egy kis nonprofit hely, a Franck Fontaine vezette budapesti Cave Canem adott teret az installációnak. Talán ismét annak lehetünk tanúi, hogy a legaktuálisabb kérdések tematizálását kizárólag a nonprofit szektorban vállalják? A kiállítás meghosszabbítva, június 24.-ig látható. A galéria vezetőjével és a művésszel beszélgettünk.
Matt Coco: Un livre des merveilles. Fotó: Franck Fontaine
aP: Kezdjük az elején: Franck, mielőtt Magyarországra jöttél, kurátorként vezetted a lyoni Centre Culturel de Rencontre – Couvent de la Tourette / Le Corbusier-t, és a Galerie photographique Le bleu du Ciel-t. Mikor jöttél Magyarországra és miért nyitottál galériát?
Franck Fontaine (F.F.): 2005-ben művészként hívtak meg Magyarországra az FKSE Stúdió Galéria, az AFAA (Association Française d’Action Artisitique) és a Centre d’Art Astérides – Marseille közös szervezésében. Azután, 2008-ban költöztem teljesen ide, részben személyes okokból, részben azért, mert – mivel nem beszélem a nyelvet – ideálisnak tűnt az elvonult alkotásra. A Cave Canem-et három és fél éve nyitottam meg a Kálmán Imre utca egyik pincéjében. Eleinte francia képzőművészeket, anarchistákat és írókat hívtam meg, volt itt pl. Nicolas Giraud, Dominique Meens, Bruno Lemoine és Olga Theuriet miután pedig kapcsolatba kerültem magyarokkal, fiatal magyar művészek, Eörtzen Nagy Gergő, Varsányi Kristóf, Engert Dávid és most Benyovszky-Szűcs Domonkos egy-egy projektje is helyet kapott a pincémben.
Nicolas Giraud: Ősz. Fotó: Nicolas Giraud
aP: Viszonylag kevesen tudnak a hely létezéséről. Ez minek tudható be? Igyekeztél-e bekapcsolódni a magyar kultúrába, például kapcsolatot létrehozni magyar helyekkel?
F.F.: Ehhez először azt kéne definiálnunk, hogy mit értünk kultúra alatt, és ez elég pontosan kapcsolódik a jelenlegi kiállítás témájához is. Mit jelent az, hogy magyar kultúra vagy francia kultúra? Persze létezik olyan, hogy hagyomány, de mindenekelőtt és elsősorban a kapitalizmus kultúrájában élünk, amelyben a hagyomány fogalma ki lett sajátítva a kapitalizmus és az azzal összefonódó állam által. Mindkettő muzeálissá, statikussá akarja tenni, rögzíteni kívánja a kultúrát, miközben a hagyomány alapműködése ezzel éppen, hogy ellentétes; saját maga folytonos változtatásán alapul, azon, hogy megeméssze mindazt, amivel a jelenben találkozik, akárhonnan jöjjön is a változás, a mozgás, az impulzus; menekültektől, cigányoktól, franciáktól, zsidóktól, stb. A rögzítés, a kategorizálás a hagyomány organikus működését a hatalom pozíciójából töri meg. Nem az a kérdés tehát, hogy mi a kultúra, hanem mindig az, hogy éppen hogyan és mi ellenében hozzuk létre azt. Művészként és kurátorként is az érdekel, azt keresem, hogy lehetségesek-e, és ha igen, mely esztétikai gesztusok képesek szembemenni a politikai működés realitásával és ellenállni annak, illetve a létező szimbolikus hatalmi rendek folyamatos, részben tudatos, részben öntudatlan újraalkotásának.
Laurence Cathala: Wunderkammer. Fotó: Laurence Cathala
aP: Ha nevezhetjük ezt a galériád központi programjának, akkor elég harcos és az itthoni nonprofit szektorban meglehetősen specifikus, illetve szokatlanul fókuszált programról beszélhetünk. Ha belegondolunk, itthon a nonprofit galériák programjai alapvetően ennél jóval tágabban definiált horizonton működnek: elsősorban életkori (FISE, FKSE), területi (MaMŰ), kisebbségi (Gallery8) bemutatási vállalásokból indulnak ki. Kifejtenéd kicsit jobban a programod?
F.F.: Igen, mint mondtam, elsősorban az érdekel, hogy milyen esztétikai gesztusok lehetnek képesek leleplezni a politikai és kapitalista beszéd hatalmi működésmódját. A kapitalizmus spektákuluma az imaginárius létrehozásán alapszik, és az egyén azért dolgozik, hogy hozzáférjen az imagináriushoz. Ez a hozzáférés azt jelentené, hogy nem kell többé elgondolnia saját „problémáit”, ez azonban csak elvétve jön létre, következésképpen újból fogyasztásra kényszerül. Ami mindebben érdekes, az az, hogy a szubjektum ezt az ígéretszerű élvezetet, mint szimbolikusat érzékeli, olyasvalamiként, mint ami a valóst az imagináriushoz fűzi. Miközben egy olyan imagináriusban van nyakig, amelyből hiányzik a saját imagináriusa. Más szóval: a kapitalizmus spektákuluma a személyközi viszonyokat mediatizálja. A becsapása pedig, hogy azt a képzetet kelti, mintha beleszólhatnánk a szimbolikus struktúrájába. A kérdés tehát így hangzik: vajon a kortárs művészet képes-e ellenállni ennek a mediatizálásnak, és olyan szerepet betölteni, amely helyet ad az egyén szimbolikuson végzett munkájának? Domonkos kiállítási terve pedig ezért is illeszkedett a programomba, mert esztétikai gesztussal reflektál erre a működésre.
Dominique Meens: Du signifiant dans la nature. Fotó: Franck Fontaine
aP: Áttérve a kontextus után a jelenlegi projektre; Domonkos, elmondanád először a pályázat és a kiállítás történetét?
Benyovszky-Szűcs Domonkos (BSz.D.): Tavaly őszi határidővel hirdetett pályázatot a Goethe Intézet, szó szerint: „Magyarországon és Németországban élő művészek számára online kiállításon való részvételre, melynek célja a migráció témájának bemutatása 35 év alatti alkotók munkáin keresztül egy nem fizikai, hanem web alapú térben.” A beérkezett pályamunkák feldolgozása előbb elhúzódott, majd szinte cinikusan áttetsző indoklással lefújták a kiállítást. Szimptomatikusnak, mégis leplezetlenségében döbbenetesnek látom, ahogyan egy állami (ez esetben német állami) kulturális intézmény gesztusában mindenekelőtt a politikai logika szerinti működés megmutatkozik. Ez az élmény természetesen csak megerősített abban, hogy a munkámat be kell mutatni, azonban immár a visszautasítás eme kontextusát is beemelve a projektbe. Ezzel kerestem meg a Faur Zsófi Galériát, amely kezdeti nyitottsága után végül szintén túlságosan rizikósnak érezte a befogadást. Így jutottam el az állami helytől a kereskedelmin át a nonprofit, földalatti (lévén szó pincéről), ráadásul egy francia művész által vezetett Cave Canem-be. Visszanézve úgy látom, paradox módon a sorozatos visszautasítás finomította és gazdagította a projektet, ugyanis egyszerre modellálta az általam problematizálni kívánt bináris politikai gondolkodás működésmódját és mutatta be következményeit is, tovább építve a munka reflexiós kontextusát.
Fotó: Benyovszky-Szűcs Domonkos
aP: A hely és a kiállítás megvalósulásának története után térjünk át magára a kiállításra. Hogyan is kell elképzelni ezt a hat négyzetméteres, feketére mázolt pincében kialakított installációt?
BSz.D.: A kiállítás három részből áll. Az első rész egyik felét egy általam fejlesztett, „Feel free in my identity” című honlap dokumentációja jelenti, amit a Goethe Intézet webalapú kiállítására adtam be. A Keletiben, Budapest utcáin és (mivel ekkor már nem voltak könnyen megközelíthetőek, így sok rászánt óra eredményeként) a határterületeken is fotóztam menekülteket és helyi lakosokat, majd minden egyes portrét kettévágtam. Az interaktív felületen aztán az emberi fél-arcokból a befogadó tetszőleges fantomprofilokat, afféle hibrid portrékat hozhatott létre, háttérként pedig a menekültek otthonvárosairól és Budapestről készített fotók közül választhatta ki a rögzíteni kívántat a néző. Hozzátartozik a munkához – és jelentőségteli élmény volt számomra – a magyar portréalanyok nyitottsága. Függetlenül attól, hogy miként vélekedtek a menekült- vagy migránskérdésről, a megkérdezettek 80%-a egyrészt engedte, hogy lefotózzam és felhasználjam arcát a projekthez, másrészt szinte magától fejtette ki meglátásait a téma kapcsán. A honlapomat később hackerek feltörték és egy, „a muszlimok nem terroristák, és pont az olyan honlapok miatt hackerkednek még, mint az enyém” üzenet kíséretében a honlapot megszüntették. Eddigre már a Goethe Intézet is lemondta a pályázatot, így végül a munka első részét e hármas reprezentációs helyzet egymásra vonatkoztatott bemutatása alkotta.
F.F.: Ehhez fűzném hozzá, hogy önmagában az alkalmazást én elhibázottnak látom, mert az egymás mellé montázsolthatóság gesztusával pontosan abban a politikai panel-, és propagandarendszerben marad, annak szimbólumkészletét használja, amelyet elutasítani kíván. A munka a reakciók involválásával válik érdekessé, itt lép be egy valós, a reprezentációk visszautasításával összefüggő kommunikációs dimenzió, amely immár valós cselekvésként jelenhet meg.
Fotó: Benyovszky-Szűcs Domonkos
aP: Látható még a térben egy, immár az offline kiállítás ötletének megjelenéséhez köthető tárgy…
F.F.: A második elem gyakorlatilag egy ready made, egy lövésálló üveg ellenálló képességét demonstráló gyárilag lőtt üveg, amely eredeti funkciójától eltávolodva, használhatatlansága által kívánja reprezentálni hasznosságát.
BSz.D.: Igen, szerintem ez egy groteszk és gyönyörű tárgy. Ezt egészítettem ki a padlót borító nem-biztonsági üveg lapokkal, amelyeken minden látogatónak lépkednie kell, amennyiben szeretné közelről megnézni a kiállítást, illetve magát az üvegtárgyat. Az üveglap azonban a látogatók alatt recseg-ropog, majd lassan eltörik, kétségbe vonva, hogy lehetséges a kívülállás luxusa.
aP: És a harmadik elem?
BSz.D.: a harmadik elem négy újság: a Der Spiegel, a Heti válasz, a Der Standard és a Rizospastis teljes információs tartalmának külön-külön acéllemezekre készített, egymásra nyomtatott verziója. Ezeken az absztrahálódó képeken természetesen minden konkrét információ elvész, és az egyébként eltérő politikai hozzáállásokat képviselő orgánumok kommunikációs stratégiáinak hasonlósága domborodik ki.
F.F.: Számomra ez a kiállításnak a legérdekesebb része: rámutat arra, hogy a spektákulum elhiteti velünk, hogy van tartalom, holott tulajdonképpen a kapitalista politikai rendben folyamatosan újratermeljük kiüresedett szimbólumainkat, és identitást formáló különbségeink egyre látszólagosabbakká válnak. Szóval, a kérdés újfent az, hogy lehetséges-e, és ha lehetséges, milyen esztétikai gesztus lehet képes arra, hogy ellenálljon ennek a hatalmi működésnek, és felforgassa azt.
Fotó: Benyovszky-Szűcs Domonkos
Benyovszky-Szűcs Domonkos (1986) Drozdik Orshi osztályában végzett festő szakon, a MKE-n, 2011-ben. Műveiben az identitás ábrázolásának és az ábrázolhatóság korlátainak kérdéseit elsősorban a festmény, a fotó és az installáció megközelítési lehetőségein keresztül vizsgálja.
Franck Fontaine (1975) író, kurátor, kiadó. Kortárs irodalmi, építészeti és képzőművészeti kollokviumok szervezőjeként dolgozik. Kiállítása nyílt saját fotóiból, rajzaiból és installációsorozataiból. Könyvei: Hôtel univers, Précis d’éventration du sujet, LSD(s)… Pályáját az IVP (Interruption Volontaire de la Parole) performance-sorozattal kezdte.
Cave Canem galéria:
http://cavecanemgaleria.blogspot.hu/
https://www.facebook.com/cavecanemgaleria
Látogatható: bejelentkezés alapján: su.curesale@free.fr ill. a facebook oldalon keresztül
Benyovszky-Szűcs Domonkos kiállítsása 2016. június 24.-ig tekinthető meg
A nyitókép forrása: laurencecathala.net