Szinte sorozattá bővülnek már a vezető kulturális intézmények vezetőinek lemondásáról szóló híradások. Egy kalap alá venni ezeket az eseteket nem lehet, de a legtöbb mögött a háttérben, sőt, mint ezúttal látni fogjuk, az előtérben is ott van a „nagypolitikával” való konfliktus.
Nicolaus Schafhausen (53), az egyik legfontosabb bécsi kiállítóhely, a két helyszínen is működő Kunsthalle Wien 2012-ben kinevezett, majd funkciójában 2022-ig megerősített, düsseldorfi születésű igazgatója már hetekkel ezelőtt bejelentette lemondását, ám hosszabb időbe tellett, míg ennek okai jobban kirajzolódtak. Lépését a szakma azóta is ellentmondásosan ítéli meg; igaz, eddigi ténykedésének értékelése sem tekinthető egységesnek.

Schafhausen pályájának első jelentős állomása az általa is alapított Galerie Lukas & Hoffmann-hoz kötődik, mely intézmény a kortárs szcéna olyan sztárjait segítette áttöréshez mint Olafur Eliasson vagy Carsten Höller. 1995-től 1998-ig a Künstlerhaus Stuttgart élén állt, ahol nemcsak a bemutatott művészek kiválasztásával keltett figyelmet, hanem a kortárs művészet befogadását segítő számos projektjével is. Stuttgart után Frankfurtba tette át székhelyét az ottani Kunstverein igazgatójaként, majd 2006-tól a rotterdami Witte de With Center-ben dolgozott. Emellett két évig a kölni European Kunsthalle alapító igazgatójaként is tevékenykedett, s kétszer a német, egyszer pedig a koszovói pavilon kurátoraként velencei biennálés tapasztalatokat is szerzett. Nagyszabású show-kat kurált többek között Szöulban, Sanghajban és Moszkvában is.
Bőséges kurátori és vezetői tapasztalatokkal a tarsolyában és nagy reményekkel érkezett tehát 2012-ben Bécsbe, hogy a szociáldemokrata városvezetés támogatását élvezve új életet leheljen a patinás intézménybe. Kinevezése óta mintegy 40 tárlatnak adtak otthont, melyek a Kunsthallét kifejezetten progresszív kiállítóhelyként pozicionálták. Különösen élénk visszhangja volt a populista mozgalmak működésének mechanizmusait feldolgozó, 2015/16-os Politikai populizmus című tárlatnak és a How To Live Together című tavalyi kiállításnak és programsorozatnak, ami az együttélés feltételeit és perspektíváit vizsgálta az egyén és a társadalom szemszögéből. Az idei programban többek között az új-zélandi Kate Newby és a német Olaf Nicolai szóló show-ja és az Antarktisz című, az elidegenedés témáját körüljáró csoportos kiállítás szerepel. Hiába azonban a sokszor – de nem mindig – pozitív szakmai visszhang, a közönség a Schafhausen-érában sem szokott be a Kunsthalléba: a napi átlagban 250 látogató bécsi viszonylatban bizony meglehetősen kevés.

Néhány hete megjelent, jövő évi távozását bejelentő nyilatkozatában az igazgató egyértelműen politikai okokat jelölt meg lemondása indoklásául, ezeket azonban Ausztriában eléggé rossz néven vett módon inkább a német sajtóban fejtette ki részletesebben, az osztrák újságírók nem sokat tudtak kihúzni belőle. Annyit azért Bécsben is elmondott, hogy nem egy másik, vonzóbbnak tartott ajánlat kedvéért, hanem a körülmények kedvezőtlen alakulása miatt távozik. Ezt vélhetően ama gyorsan terjedő pletyka cáfolatául szánta, hogy a müncheni Haus der Kunst ugyancsak idő előtt távozott igazgatója, Okwui Enwezor helyére pályázik. A nyilatkozat a távozás okaként elsősorban a legutóbbi parlamenti választások nyomán a jobboldal javára módosult politikai erőviszonyokat említi. Schafhausen programjának ismeretében ez nem meglepő, sokak szerint azonban legfeljebb az egyik ok lehet. A tamáskodók azzal érvelnek, hogy amennyiben ez lenne a legfontosabb indok, akkor az igazgató aligha várt volna a választások után nyolc hónapig a döntéssel, hiszen ezen idő alatt nem történt kultúrpolitikai területen olyan változás, amire a tavaly októberi választások eredményeképp ne lehetett volna számítani. Hozzáteszik azt is, hogy az országos politikai erőviszonyok ugyan valóban jelentősen átrendeződnek, Bécs városát azonban, amihez a kiállítóhely tartozik, továbbra is a szociáldemokraták irányítják, ugyanúgy, mint a távozni készülő igazgató kinevezése idején.
A nyilatkozat kulcsmondata egyébként így hangzik: „a jelenlegi nacionalista osztrák politikában és az európai helyzetben úgy látom, hogy a Kunsthalle Wien-hez hasonló kulturális intézmények lehetőségei a befolyásgyakorlásra megkérdőjeleződnek”.
Schafhausen felfogása szerint a Kunsthallénak olyan helynek kell lennie, ami reagál a társadalmi változásokra és sem programjában, sem struktúrájában nem lehet statikus. Az igazgató kifejti azt is, hogy a jobboldali populista mozgalmak erősödése idején a kulturális intézmények határozottabb kiállást, több támogatást várnának el a kultúrpolitikát irányító szervektől, s ennek a megállapításnak vélhetően nemcsak az állam, hanem a bécsi városi vezetés is az egyik címzettje.

Ami őt magát illeti, mivel a jelenlegi körülmények között egy „klasszikus” intézmény számára csak korlátozott mozgásteret lát, ezért a jövőben a társadalmi és kulturális diskurzust „egy sokkal alapvetőbb tárgyalási szinten” kívánja vizsgálni és alakítani; az új kihívásokat a hagyományos intézményi formákon kívül keresi. Ez azt jelentheti, hogy az alternatív szervezetek vagy a teljes függetlenség felé veszi az irányt. Kevés interjújának egyikében, amit az APA-nak adott, elmondta, hogy lemondásával a város lehetőséget kap a váltók átállítására, eldöntheti, milyen Kunsthallét akar, de rögtön hozzátette, hogy a jelenlegi évi 3,85 millió eurós dotációval, aminek nagy részét felemésztik a személyi és üzemeltetési költségek, egy általa elképzelt, a diskurzusban aktívan részt vállaló, önálló kurátori koncepcióra épülő program nem realizálható. A város, ha akarja, távozása után visszatérhet a korábbi gyakorlathoz, amikor részben egyszerűen kész kiállításokat vettek át más intézményektől. Schafhausen felveti azt is, hogy a kiállítóhelyek felújítása nem halogatható tovább, és ennek sincs meg a pénzügyi háttere. A felújításról szóló döntések előtt azonban érdemes lenne végiggondolni, jó-e, hogy szinte minden intézmény, így a Kunsthalle két kiállítóhelye is a belvárosra koncentrálódik; ha az új polgármester tényleg nagyobb súlyt akar adni a külső kerületeknek, akkor a Kunsthalle földrajzi pozícióját is érdemes lenne újragondolnia.
Bár Schafhausen kiemelten fontos alakja a bécsi szcénának, távozását nem mindenki sajnálja, még a politikailag hozzá közel állók közül sem. Nem tett jót saját ügyének közleményének az a – feltehetően önmaga által sem teljesen komolyan gondolt – mondata sem, miszerint a csúcson kell abbahagyni. A liberális Der Standard újságírója például elég kemény kritikával búcsúzik tőle: „Kiállításai kíváncsiságot és várakozást keltettek, aminek csak ritkán tudtak meggyőző módon megfelelni. És nem is szabadították ki a művészetet elefántcsont tornyából, ahogyan azt szerette volna… Távozása nem menekülés a nacionalista politika elől. Döntésének magyarázata igencsak populista… Ha Schafhausen őszinte lenne, be kellene ismernie, hogy programjával Bécsben – és Bécs ellenállásán – megbukott”.
Nyitókép: Mohamed Bourouissa, Carré rouge (aus der Serie Périphérique), 2005, © ADAGP Mohamed Bourouissa, Courtesy der Künstler und kamel mennour, Paris/London. A mű a Kunsthalle Wien tavalyi, How To Live Together című kiállításán szerepelt. Cikkünk a kiállításról itt.