Milyen párhuzamok és különbségek figyelhetők meg a rendszerváltás utáni orosz és magyar kortárs művészet helyzetében? Milyen tere és fogadtatása lehet a politikai művészetnek és aktivizmusnak a szocializmus után? Lehetnek-e a „művészeti szovjetek” a részvételi demokrácia és a szolidaritás új formáinak modelljei? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ a tranzit.hu által kezdeményezett Művészetelméleti és -gyakorlati szabadiskola novemberi szemináriumán, ahol a magyar művészeti szcéna számára kevésbé ismert orosz kortárs művészet képviselőivel ismerkedhetnek meg a résztvevők.
A szeminárium időpontja: 2007. november 2-4.A politikai és művészeti jelenségek ”90-es évek első felében bekövetkezett radikális privatizációja / partikularizációja után a normalizálódási folyamatok az ezredfordulón a kortárs művészet és a róla folyó elméleti diskurzus még általánosabb újra-politizálódásához vezettek. A Chto delat ennek a folyamatnak a részeként tekint magára.
Az új évezred első évtizedében fokozódó önállósodást tapasztalhatunk, amint a nagyvállalati stratégiák mentén a művészek újrafogalmazzák korábbi, radikálisabb gyakorlatukat a „pozícióharc” érdekében, vagy éppen mindenestől feladják azt.
Milyen esztétikai jellemzői vannak ennek a szituációnak? Hogyan helyezik el magukat a városi térben, az intézményi keretekben és a „globális” kultúrában? Milyen lehetőségeket találunk ebben a helyzetben? Melyik alternatívát válasszuk, ha a politikait továbbra is a művészeten keresztül képzeljük el? Fel lehet még fedezni, be lehet még venni a poszt-szocialista városok egyenetlen terepét, hogy tereket találjunk vagy alakítsunk ki a kortárs művészet számára?
A szemináriumot a Chto delat? csoport két tagja, Dmitry Vilensky orosz művész és David Riff Oroszországban élő angol művészeti író és művész vezeti.
A szemináriumra 2007. október 24-ig lehet jelentkezni angol nyelvű motivációs levéllel az office@tranzitinfo.hu címen.