Kezdjük is mindjárt ezzel: A müncheni Kunstpavillonban csak rövid ideig, a nagy müncheni ékszerkiállításhoz és vásárhoz, a március 8-14. között megrendezendő Munich Jewellery Week-hez kapcsolódva látható a tog_ther! című tárlat, amin 20 kortárs képző- és iparművész mutatja be a bennünk élő hagyományos ékszerképtől radikálisan eltérő munkáit.
A Gisbert és Rose Stach által kúrált bemutató a prezentáció módjában is szakít az ékszerkiállításoknak a műveket szigorúan vitrinekbe záró hagyományaival, s nem is igen tehetne másként, hiszen a kiállított művek dimenziói sem szokványosak. A tárlaton két magyar művész, Benczúr Emese és Lőrincz Réka munkái is szerepelnek; a bemutató sajtóanyaga mindkettejük munkáit külön is méltatja. Lőrincz Réka egyébként az ékszerhét központi kiállítására is meghívást kapott.
Benczúr Emese: Let It Shine I., 2016, fülbevaló, csillámfesték, falap, 110 x 40 cm. Fotó: a Molnár Ani Galéria jóvoltából
Lőrincz Réka: A Woman at Work sorozatból. Fotó: Szombat Éva. A művész jóvoltából
Krakkóban, a Ksiegarnia/Wystawa könyvesbolt kiállítóterében március 17-ig látható a Flow/The Return of the Catfish című kiállítás, ami egy 2016-ban lengyel kurátorok kezdeményezésére, a Gdanski Városi Galéria bevonásával indult több helyszínes projekt része. Ennek keretében a Visztulán és más folyókon, illetve azok partjain rezidencia-programokra és open-air workshopokra került sor, melyek témája a folyók ökoszisztémájának, biológiai és kulturális sokszínűségének feldolgozása volt. A projekt a jövőben is folytatódik, aminek anyagi alapjaihoz az eddig született munkák egy részének elárverezése is hozzájárul; az aukcióra áprilisban Varsóban kerül sor. A program mostani krakkói kiállításán mintegy 30 művész vesz részt, közöttük Kaszás Tamás és Loránt Anikó.
Kaszás Tamás: Cím nélkül (Az Invisible Ink sorozatból), 2008, digitális nyomat. A művész és a Kisterem jóvoltából
Loránt Anikó: Barátjának furulyázó nyúl, 2011, digitális nyomat. A művész és a Kisterem jóvoltából
A Tallinni Magyar Intézet galériájában március 31-ig látogatható Varga Gábor Farkas Szövegelés – Művészkönyvek és papírkivágások című egyéni tárlata, ami a grafikusművész eredeti irodalmi és könyves témájú művészkönyvei és papírkivágásai mellett az általa tervezett plakátokból is bemutat egy válogatást.
Varga Gábor Farkas: Jobbra át, balra át, 2014, papírkivágás, 5 x 20 cm. A művész jóvoltából
A regensburgi Galerie Isabelle Lesmeister ad otthont Hollós Ádám április 1-ig megtekinthető Nachtschicht (Éjszakai műszak) című egyéni tárlatának, amin a művésznek az utóbbi másfél évben készült akrilképei szerepelnek. Egy részük látható volt már a festő tavaly őszi tárlatán a Várfok Galériában, néhány munka azonban Regensburgban kerül először közönség elé. Hollós festményei megtörtént eseményeket ábrázolnak, de a városi élet hétköznapjaiból kiragadott pillanatképeket átértelmezve jelenítik meg; szétbontják, majd másfajta minőségben újra összerakják, „sűrítik” a jeleneteket.
Hollós Ádám: Liberosis, 2016, 80×60 cm, akril, bükkfa. A Várfok Galéria jóvoltából
A ma is inkább Palma de Mallorca-ként emlegetett Palmában 2011-ben alakult, ma már két kiállítóteret is fenntartó kortárs galéria, a Lundgren Gallery elősorban fiatal, nemzetközi karrierjük első szakaszában lévő művészeknek biztosít kiállítási lehetőséget. Április 13-ig a Forbes által a közelmúltban a nemzetközi kortárs színtér 30 ígéretes tehetsége közé sorolt Schwéger Zsófia egyéni tárlata látható itt. A kiállításon a művész Sándorfalva, Magyarország sorozatának legújabb darabjai láthatóak.
Enteriőr Schwéger Zsófia palmai kiállításáról. Fotó: Schwéger Zsófia, a művész jóvoltából
Az Universal Hospitality kiállítássorozatról, annak tavalyi bécsi állomása kapcsán már beszámoltunk; a projekt március 3. és április 16. között most Prágában folytatódik. A több helyszínen – a Meetfactory-ben, a Kotska Gallery-ben és a Futura Gallery-ben – zajló show a bécsi kiállítás átalakított változata – a kiegészítéseket az tette szükségessé, hogy a művészek a tavalyi tárlaton központi szerepet játszó menekültválságon túl a világban tavaly óta bekövetkezett változásokra, így a brexitre, a törökországi fejleményekre, a szélsőjobboldali politikai csoportosulások előre törésére, az erősödő populizmusra is reflektálni tudjanak. A résztvevők köre érdemben nem változott, a kurátori team-nek ezúttal is tagja volt András Edit és Németh Ilona, a kiállító művészek között pedig most is ott van Cséfalvay András, Borsos Lőrinc, Nemes Csaba, Gróf Ferenc és KissPál Szabolcs.
Borsos Lőrinc: Mozdíthatatlan ország, 2010, installáció, 1:300 méretű, samott Parlament, mozgásérzékelővel szerelt rázóasztalon, 50 x 100 x 130 cm. A művészek jóvoltából
Cséfalvay András: Still a Compsognation-Dinosaurus view on the Nation State című videóból, 2013, 11 perc
Készül Nemes Csaba: Anyacica című 310 x 990 cm-es falfestménye. Fotó: a Knoll Galéria jóvoltából
A magyar-szlovák-osztrák hármas határ közelében, Pozsony belvárosától 15 kilométernyire 1990-ben nyílt meg a modern és kortárs művészetnek szentelt első szlovákiai magánmúzeum, a Danubiana Meulensteen Art Museum, melynek létrehozását Vincent Polakovič szlovák galerista kezdeményezte Gerard Meulensteen holland vállalkozó és műgyűjtő jelentős anyagi támogatásával. A múzeum – többek között Keserü Ilona, Maurer Dóra, Konok Tamás, Körössényi Tamás és Nádler István munkáit is tartalmazó – állandó gyűjteménye mellett rendszeresen helyet ad időszaki kiállításoknak is, melyek sorában március 16.-május 28. között Crossing Borders címmel a modern és kortárs magyar művészetet bemutató tárlat lesz látható. Ennek gerincét az 1980 óta az USÁ-ban élő fizikus és egyetemi tanár, Grüner György kollekciója képezi, kiegészítve a múzeum állandó gyűjteményében szereplő munkákkal. A Grüner Gyűjteménynek, mint azt N. Mészáros Júliától, a tárlat kurátorától megtudtuk, három fő vonulata van: az Európai Iskola legelvontabb csoportja; az Iparterv-generáció és a körükbe sorolható művészek; valamint az 1990-es évektől induló fiatalabb generáció interdiszciplináris gondolkodáson alapuló művészei. A tárlathoz katalógus is készül, a kiállító művészek – nem teljes – listája megtalálható a múzeum honlapján is.
Haraszty István: Nép-nemzeti nyalókatár, 1994
Hencze Tamás: Monoton struktúra, 1969
Wolsky András: A véletlen rendje, 2002. A reprodukciókat N. Mészáros Júlia jóvoltából közöljük.
Az ankarai Güler Sanat galériában, mely korábban is többször adott már otthont kortárs magyar művészek tárlatainak, március 17. és május 13. között Geometri/Geometry címmel Konok Tamás, Kőnig Frigyes és Orosz István geometrikus munkáiból lesz látható válogatás. A később Isztanbulban is bemutatni tervezett tárlat kurátora Kemal Orta.
Konok Tamás: Noir-ocre rouge, 1976, 89 x 116 cm, akril, vászon, a művész jóvoltából
Az 1844 óta működő párizsi Taylor Alapítvány festők, szobrászok, építészek és grafikusok egyesülete, ami a mindenkori kortárs művészet támogatását tekinti fő feladatának. A hazai és külföldi alkotóknak szentelt kiállításaik sorában március 30. és április 22. között Stéphane Erouane Dumas francia festő és Elisabeth Brzeczkowski Franciaországban élő lengyel építész és grafikus mellett Boldi kap lehetőséget; aki maga is tagja a Taylor Alapítvány Társaságának, az utóbbi években készült márvány szobrait mutatja be.
Boldi: Betshabé, márvány, 90 x 46 x 46 cm. A művész jóvoltából