Tegnap este, május 27-én, az immár 16. alkalommal megrendezett Műgyűjtők
éjszakáján hat új kiállítás nyílt meg a budapesti belvárosi galériás
negyedben a Falk Miksa utcában és környékén. Az új tárlatok közül ötnek
közös pontja is van, mégpedig, hogy mindegyiket kortárs művészek
alkotásaiból rendezték, ám, ha a műkedvelő esetleg lemaradt a Műgyűjtők
éjszakájáról, a következő hetekben érdemes beiktatni a programok közé a
most nyílt kiállításokat, hiszen egy rövid sétával megtapasztalható a
kortárs művészet sokszínűsége. De mindenképp megéri figyelmet szentelni a
klasszikus alkotásokból rendezett új kiállításra is.
Karina Horitz „Hybrid memória II” című nagyméretű digitális fotósorozatát mutatja be a Pintér Sonja Galéria. A Londonban született, de 2004 óta hazánkban élő képzőművész az első sorozatban egy adott helyszín történelmi hátterét kívánta újraértelmezni munkáival. A most látható 2. sorozat már az univerzális emlékezet vagy történetmesélés ábrázolásának lehetőségeit vizsgálja, a személyes múlt emléktöredékeinek felhasználásával. A kiállítás részeként tekinthető meg a művész legújabb munkája, a Genogram kísérlet címet viselő üvegfúvó által készített üveginstalláció, amely az identitást és személyes emlékezetet más szempontok szerint vizsgálja. A kiállítás június 26-ig látható.
A Kálmán Makláry Fine Arts a Magyarországon kevéssé, ám fogadott hazájában, Franciaországban jóval ismertebb Kallos Pál festőművész korai munkáiból válogatott tárlattal várja a látogatókat. A művész 1949 és 1959 között készült alkotásait mutatják be a kiállításon, köztük néhány korai, szürrealista művét, ám zömmel az 50-es évektől jellemző absztrakt munkákat
Egy másik, Franciaországhoz köthető képzőművész, Major Kamill alkotásaiból rendezett kiállítást a Bardoni Interieur. A festő a fekete és fehér, színes és színtelen, telt és üres közötti metamorfózist, az anyag örök átváltozását kutatja. Célja, hogy az emberi test, az írott és vésett szövegek maradványainak prezentálásával tudatosítsa műveinek szemlélőben az ember és kultúrájának mulandóságát, s kitapogassa az emlékezet határait. Eme gondolatok képi megjelenítéséből kaphat ízelítőt a közönség a június 26-ig látható tárlaton.
A Prestige Galéria „Gyorsuló idő” címmel nyitotta meg tematikus kiállítását elismert magyar kortárs képzőművészek munkáiból válogatva. A tárlat arra a kérdésre keresi a választ: vajon a művészek képesek-e érzékelni az idő-béli változások által létrejövő új struktúrákat vagy – mint ahogy sokan mások – csupán észrevétlenül elszenvedik azokat. A kiállításon Bak Imre, Bernát András, Fajó János, Haász István, Henze Tamás, Kludovácz András, Marafkó Bence, Pauer Gyula, Szikora Tamás és Szőnyei György munkái láthatók június 26-ig.
Barabás Zsófi festőművész alkotásait a B55 Galéria mutatja be önálló tárlaton június 30-ig. Nagyméretű olaj-vászon képeit a Japánban és itthon készült vázlatai alapján alkotta, melyekkel – finom változtatásokat beiktatva – visszatér a már ismerős motívumaihoz. Képei olyan történeteket, akár álmokat jelenítenek meg, amiket nem lehet szavakkal elmesélni.
A Kieselbach Galéria A szezon legjobb képei című új kiállítását láthatta tegnap először a nagyközönség. A klasszikus alkotások között több, muzeális értékű főmű is látható, így Vaszary János korai szakaszának egyik legfontosabb képe, a Nők tükör előtt, vagy Rippl-Rónai József kukoricás korszakának egyik remekműve, de megtekinthetőek Mednyánszky László, Galmiberti Sándor és Aba-Novák Vilmos munkái is.
A kiállításokról bővebben a www.mugyujtokejszakaja.hu oldalon, valamint a galériák weboldalain lehet olvasni. A következő Műgyűjtők éjszakájára 2010. október 28-án kerül sor.