Igazi különlegességnek számít a Magyar Nemzeti Galéria soron következő időszaki kiállítása. A 2007-ben ötvenéves fennállását ünneplő Magyar Nemzeti Galéria a rábízott műalkotásokat – pl. a középkori szárnyasoltárokat, vagy újkori festményeket és szobrokat – nemcsak őrzi és bemutatja, hanem állapotukra is folyamatosan gondot visel. Ez utóbbi, vagyis a látogatók előtt rejtve maradó, a színfalak mögött zajló, aprólékos munka a legfontosabb múzeumi tevékenységek közé tartozik. A közönség a kiállításokon csak a végeredménnyel, vagyis a restaurált művekkel szokott szembesülni, pedig a restaurálás folyamata önmagában is izgalmas látványosság. Ennek megtekintésére invitál a Magyar Nemzeti Galéria, bemutatva az elmúlt ötven esztendő legfontosabb, leglátványosabb eredményeket hozó restaurálásait.
Természetesen nem a restaurátorműhelyek nyílnak meg a közönség előtt, hanem a műhelyben zajló igen aprólékos, komoly szaktudást igénylő munkafolyamatba nyerhetünk bepillantást. A nagyszabású, közel száz művet felvonultató tárlaton az eredeti műtárgyak – festmények, szobrok, kőfaragványok, grafikai lapok – mellett megtekinthető lesz a restaurálás dokumentációja: archív fotók a tárgyak eredeti állapotáról, röntgenfelvételek, a tisztítás és a konzerválás folyamatát rögzítő fényképek rövid magyarázó szövegek kíséretében, valamint videofilmek is. A teljesen helyreállított műveken kívül szerepelnek félig tisztított, kiegészítetlen darabok, sőt olyanok is, amelyek még eredeti, romos állapotban vannak, hogy a látogató előtt a teljes restaurálási folyamat jól nyomon követhető legyen. Bemutatásra kerülnek továbbá a restaurálás során használt anyagok, technikák is: különböző vásznak, fafajták, festékek, az aranyozás évszázadok óta használatos kellékei és nem maradnak ki a papírrestaurálás speciális eszközei sem. A keretrestaurálás és szobormásolat-készítés fortélyaiba is betekintést nyerhet a közönség.
A műalkotások ezúttal nem kronológiai rendben sorakoznak fel, hanem a hordozóanyagok és a beavatkozási mód szerinti tematikus csoportokban. Különlegességnek számít a Magyar Nemzeti Galéria legnagyobb méretű műtárgyának, a kisszebeni Keresztelő Szent János-főoltárnak kész, félig kész és csupán konzervált részeinek bemutatása is. Mányoki Ádám, Bogdány Jakab, Munkácsy Mihály, Csontváry Kosztka Tivadar főművei jelzik a legpontosabban, hogy a restaurálás művészete nélkül mennyivel lenne szegényebb a magyar művészet története.
A restaurálás művészete
Ötven év kiemelkedő restaurálásai a Magyar Nemzeti Galériában
Magyar Nemzeti Galéria
2007. március 16.–augusztus 20.