Az „MDCLXX IX” című kiállítás a Nemzetközi Graffiti Múzeum (International Graffiti Museum, avagy IGM) első nyilvános bemutatkozása*. Ezen (leendő) múzeum az utca művészetét kívánja reprezentálni. Egy kiállítás-sorozat első fragmentumát láthatja a közönség. Az „MDCLXX IX” az IGM projekt nyitódarabja, bevezetője, azaz a múzeum előszobája. Az IGM-ben nincs jegypénztár. „MDCLXX IX” egy hommage a művészettörténet első konceptuális „grapheur”-jének, Nicolas-Edme Rétif (vagy Restif) de la Bretonne-nak. Rétif**, aki 1734. október 23-án született Auxerre mellett, nyomdász-tipográfusként kezdte karrierjét. Párizsba érkezését követően debütált íróként.
Rétif de la Bretonne a köztereken tárta ki szívét, egyesítve elillanó életét a várossal, melyet testének tekintett.
Burjánzó életművének legkiemelkedőbb darabjai, így a „Monsieur Nicolas” és a „Les Nuits de Paris” önéletrajzi fogantatású fikciók. Egész munkássága a városhoz és lakóihoz kötődik. Az idő múlásától, s egyben a saját életének eltűnésétől való félelem folytán egy szokatlan tevékenységbe kezdett 1779. november 4-én, melyet csak 1787 végén szakított meg. A Szent Lajos-sziget (île Saint-Louis) rakpartjának kőfalaiba véste életének fontos dátumait, melyeket latin nyelvű szövegekkel kommentált, pontosan leírva, definiálva a megörökített pillanat fontosságát. Rétif számára életének momentumai rendkívül jelentőségteljesek voltak, szinte minden nap feljegyzett valamit. Egy kéziratban maradt könyvbe össze is gyűjtötte graffitijeit, melyeket minden alkalommal egy kulccsal vésett a város húsába, a rakparti kövekbe. Bár azt nem állíthatjuk, hogy ezen könyvében teoretikus alapokra helyezte volna tevékenységét, – Rétif az érzelmek embere volt, aki nem foglalkozott rendszerekkel – de azért fellebbenti a fátylat motivációiról. Rétif számára a felirat maga az emlékezés, az emlék. „Mikor újra elolvastam egy régebbi feliratomat, könnyekig meghatódtam és rendkívüli öröm töltött el, hogy még élek.” – írja Felirataim (Mes Inscriptions) című könyvében.
A Société Réaliste*** ugyan nem a szívét tárja a járókelők elé, inkább egyfajta szellemi harc terepének használja a várost, de a médium és a médiumról folytatott diskurzus, reflexió tekintetében mindenképp Rétif örökségének folytatója. E reflexió egy fogalomban – „gramma” – szintetizálódik. Grammae. Latin. Főnév, nőnem, többes szám. Három jelentés. Gramm. Vonás, vonal. Felirat, karakter, betű. Egy simulékony és ellentmondásos alapforma.
Magyarázat nélküli illusztráció: Joseph Kosuth „One and Three Chairs” című művében a „grammák” a tárgy, a tárgyról készült kép és a tárgy definíciója között feszülő szálak. Ezek a láthatatlan szálak azok, amit valójában Kosuth kiállított. A forma saját maga által válik megvalósíthatatlanná, lehetetlenné. Ha a „grammák” párhuzamos egyenesek, nem a végtelenben találkoznak, hanem az emberi élet idejében. Akár Tristan Tzara életében, aki a művészetről, mint két párhuzamos vonal pillanat összeütközéséről beszél. Ezen összeütközéstől hatódott meg Rétif. Ezen összeütközés hozza mozgásba a Société Réaliste műveit. A „gramma” a dolgok legelemibb alkotórésze
„Sokféle vonal [gramma] létezik a művészetben, a társadalomban, vagy akár egy emberben is. Vannak vonalak [grammae], melyek reprezentálnak valamit és vannak olyanok, melyek absztraktak. Vannak vonalak [grammae], melyek szegmensekből állnak és vannak, melyek szegmens nélküliek. Vannak vonalak [grammae], melyek dimenzionálisak, míg mások direkcionálisak. Vannak vonalak [grammae], akár absztraktak akár nem, melyek kontúrt alkotnak, míg mások nem alkotnak kontúrt. Ezek a legszebbek. Úgy hisszük, hogy a vonalak [grammae] a dolgok és az események alkotóelemei.” Gilles Deleuze.
A Société Réaliste, tiszteletét téve Rétif de la Bretonne előtt, az „MDCLXX IX – International Graffiti Museum #1” című kiállítást a Karton Galériában mutatja be.
Megnyitó: 2004. 02. 23. 18h
Koncepció és kivitelezés:_ Société Réaliste _ Thomas Baldner, Ferenc Gróf, Jean-Baptiste Naudy del Fat
Kontakt: www.societerealiste.net
[email protected]
[email protected]
00 33 1 42 40 01 51
00 33 6 16 83 84 09
Karton / RaktArt
1054 Budapest, Alkotmány u.18.
Nyitva tartás: hétfő – péntek: 13-18. szombat: 10-14.
tel: +36-1-472 00 00 fax: +36-1-472 00 01 mail: [email protected]
www.karton.hu
* Gróf Ferenc eredeti elképzelése (Nemzetközi Graffiti Múzeum / International Graffiti Museum) terv formájában a „Publikus/aluljárók” című kiállításon (kurátor: Bolgár Eszter; helyszín: Desidea stúdió, Budapest; időpont: 2004. február) volt látható, ahol a Magyar Formatervezési Tanács fődíját nyerte el.
** Rétif, -ive [Retif, iv] adj. Csökönyös, makacs, engedetlen.
*** A Société Réaliste 2004-ben alakult párizsi művészcsoport. Tagjai: Thomas Baldner, multimédiaművész; Gróf Ferenc, képzőművész; Jean-Baptiste Naudy del Fat, költő.