A 85. születésnap persze nem annyira kerek mint a 80. volt, amikor Európa három kortárs művészeti fővárosában, Párizsban, Londonban és Berlinben köszöntötte nagyszabású, látogatórekordokat hozó tárlat az idős mestert, de azért jó ürügy arra, hogy munkái ismét koncentrált formában kerüljenek nagyközönség elé. Amiket híveinek nem kellett nélkülözniük azért a közbenső öt évben sem, elég, ha csak a bázeli Beyeler Alapítvány 2014-es kitűnő kiállítására gondolunk, amit napjaink legbefolyásosabb kurátora, Hans-Ulrich Obrist rendezett, s ahol a művész különböző ciklusaihoz tartozó festmények mellett nagyméretű üveg-objektjei is láthatóak voltak. S akinek ennyi jó kevés, annak elég benéznie valamelyik nagy nemzetközi aukciósház kortárs árverésére, hogy találkozzon alkotásaival: még a nemzetközi piacon visszaesést hozó tavalyi évben is 325 munkája talált vevőre csaknem 190 millió dolláros összértékben.
Gerhard Richter 2015-ben, fotó: Arno Burgi/dpa, forrás: artmarketmonitor.com
A mostani születésnapot köszöntő tárlatok közül négyet hazájában, Németországban rendeznek; jut belőlük szülővárosának, Drezdának és Kölnnek is, ahol immár több mint három évtizede él. A tárlatok sorát éppen az itteni Museum Ludwig nyitotta meg, a verniszázst a művész születésnapjához időzítették. A Gerhard Richter. Új képek című bemutató kissé eklektikus: 26 vadonatúj, az elmúlt évben született, különböző hordozókra eltérő technikákkal és méretben készült absztrakt festmény mellett elővették mindazt, amit a múzeum Richter munkáiból a magáénak tudhat. Ez sem kevés, és olyan ikonikus művek is vannak köztük, mint az 1966-os Ema (Akt lépcsőn), a német gondolkodókat ábrázoló 1971/72-es sorozat vagy az 1981-es Háború című absztrakt festmény. Az egyedi alkotásokat számos sokszorosított munka egészíti ki, melyek a születésnap alkalmából többnyire a művész vagy gyűjtői ajándékaként kerültek a múzeum kollekciójába.
Gerhard Richter: Háború, 1981, olaj, vászon, 200 x 320 cm, © Gerhard Richter, forrás: gerhard-richter.com
A sokszorosított munkák, az ún. edíciók képezik a következő, az esseni Museum Folkwang-ban április 7-július 30. között megtekinthető kiállítás anyagát is. Az esseniek a teljességre törekednek: első ízben lesz látható együtt Richter eddigi összes edíciója, szám szerint 170. Az első ezek közül még 1965-ben született, a legfrissebbek tavaly. Richtert pályája kezdetétől fogva foglalkoztatták a reprodukálás, a másolás, a sokszorosítás kérdései; ebben az összefüggésben különösen érdekesek azok a munkák, amelyeket a művész „sorozatban készült egyedi alkotásoknak” nevez. 1971-ben például egy nagyméretű absztrakt művet festett, amit aztán 120 kis kockára osztott fel és ezeket darabonként értékesítette.
Gerhard Richter: Fuji, 1996, olaj, alucobond lemezen, 29 x 37 cm, az Olbricht Gyűjtemény jóvoltából, © Gerhard Richter, 2017, fotó: Olbricht Gyűjtemény, Jana Ebert
Április 26-án nyílik és szeptember 3-ig lesz látható a sorozat egyetlen, nem németországi tárlata, aminek a prágai Nemzeti Galéria ad otthont a Kinsky Palotában. A kiállítás a művésszel való szoros együttműködésben, a prágai német nagykövetség és az ottani Goethe Intézet támogatásával jön létre és magát – nem kis büszkeséggel – „Közép-Európa első Richter szóló-show-jaként” hirdeti. A kiállítás retrospektív jellegű lesz, valamivel több mint 50, kronologikus sorrendbe rendezett alkotás segítségével igyekszik felrajzolni a pálya ívét, tematikus súlypontját pedig a történelem képezi – Németországé éppúgy, mint a képzőművészeté vagy épp a művész családjáé.
Gerhard Richter: Gyertya I, 1988, ofszet nyomat, kréta, papír, 89,3 x 94,5 cm, az Olbricht Gyűjtemény jóvoltából, © Gerhard Richter, 2017
Természetesen nem maradhat ki a művészt kiállítással köszöntők sorából szülővárosa, Drezda sem, márcsak azért sem, mert Richter számos munkát ajándékozott, illetve helyezett letétbe a Drezdai Állami Képzőművészeti Gyűjteményekhez tartozó Albertinumban,e munkák jelenleg két termet töltenek meg. 2006 óta itt működik a Gerhard Richter Archivum is. Az Albertinum két tárlatot is szentel Richternek. Május 21-ig látható az a kiállítás, ami barátja és kortársa, Benjamin Katz fotóművész róla készült portréit mutatja be, s nem sokkal ennek zárása előtt nyílik meg a Richter legfrissebb munkáit bemutató tárlat, aminek Drezda Köln után a második állomása. Ez a kiállítás egész nyáron látható lesz, augusztus 27-én zárul.
Gerhard Richter: Ella, 2014, digitális print, papír, 54,5 x 44 cm, az Olbricht Gyűjtemény jóvoltából, © Gerhard Richter, 2017
A jubileumi kiállítások sorában a bonni Kunstmuseumé lesz az utolsó június 15. és október 1. között, de éppen ez foglalkozik majd Richter legelső alkotói korszakával. A középpontban a múlt század 60-as éveiben született, ajtókat, ablakokat, függönyöket ábrázoló, fotóalapú festmények állnak, amik már sokat elárulnak abból, hogyan értelmezi Richter a valóságábrázolást, hogyan kezdte már fiatalon tágítani annak határait.