National Museum of the American Indian – New York
George Catlin (1796-1872) talán nem volt igazán kifinomult ízlésű, magasan képzett festőművész, de az ízlés és képzettség hiányát missziója pótolta. Az amerikai indiánok életét és kultúráját igyekezett megörökíteni, mielőtt azt megsemmisítette az európai bevándorlók terjeszkedése. Az 1830-as évek során ötször utazott a Missisippitől nyugatra fekvő indián területekre, ahol 50 törzset látogatott meg. Több mint száz festménye, rajza látható a National Museum of the American Indian kiállításán. Közöttük teljes harci díszbe öltözött harcosok – mint pédául Osceola (a Fekete Ital) seminole főnök, vagy Hee-oh’ks-te-kin (Nyúlbőr Lábszárvédő) a Nez Perce törzs kiválósága – mesteri portréi.
Vannak szomorú képek is a kollekcióban, mint az alkoholistává züllött Ottava indián Shin-gos-se-moon (Nagy Vitorla) képmása. Catlin megörökítette a Nyugati Sioux törzs Kutya Ünnepét, amelynek során kutyahússal engesztelték a szellemeket. Lefestette a Mandan törzs O-kee-pa ceremóniáját, ahogy a beavatást kérő ifjú harcosok a mell- és hátizmaikba fűzött szíjjakra függesztve lógnak, amíg a szíjjak ki nem szakadnak testükből. Egyik képén nyilakkal átlőtt bölény haldoklik, a másikon farkasbőrbe öltözött indián kúszik a bölénycsorda felé. Catlin tájképei ugyancsak emlékezetesek, különösen a Folyami sziklák 1320 mérfölddel St. Louis felett című műve varázslatos. Miért szentelte Catlin, a Pennsylvania-i születésű ügyvéd egész életét az indiánok tanulmányozásának? Elmondása szerint egy Philadelphiába látogató, pompázatos ruhákba és ékszerekbe öltözött indián küldöttség látványa fogta meg. Tudta, hogy az indiánok sorsa végleg megpecsételődött és nem akarta, hogy a belőlük áradó nemesség, belső erő és elegancia nyomtalanul elvesszen.