A szürrealizmus hatását az amerikai művészeten sokan hajlamosak három művész munkásságára egyszerűsíteni: Matta továbbadta az automatikus festés fáklyáját Arshile Gorky-nak, aki Jackson Pollock–nak passzolta át, aki befutott vele az Absztrakt Expresszionizmus célállomásába. Persze a dolog ennél sokkal komplikáltabb. Hogy mennyire, azt a National Academy Museumban megrendezett Surrealism USA kiállítás kapcsán is érzékelhetjük. A fentieken kívül megtalálhatjuk itt Mark Rothko, Robert Motherwell, Pavel Tchelitchew, Ivan Albright, Vera Berdich, Charles Howard, Joseph Cornell, Isamu Noguchi, Malcolm Roberts, Alexandre Hogue, Peter Blume, David Smith, James Guy, Boris Margo, Philip Guston, Reuben Kadish, Helen Lundberg, Kurt Seligmann, Charles Seliger, Enrico Donati munkái, hogy csak az ismertebb amerikai szürrealistákat említsük. A kiállított 120, 1930 és 1950 között készült festmény arra emlékeztet, hogy jóval azelőtt, hogy Matta találkozott Gorky-val, amerikai művészek – többnyire Dalí műtéti percizitású realizmusának bűvöletében – csapatostul csatlakoztak a szürrealista mozgalomhoz, mindegyik a maga szellemi hátterét, vízióit, rögeszméit adva a Freud félreértéseiből keletkezett világlátás máig megtermékenyítő sugárzású univerzumához.