Elsőre talán nem tűnhetett annak, de nagyszabású vállalkozás volt az Új Budapest Galériában, a Bálnában, a napokban zárult Nagyítások 1963 – Az Oldás és kötés kora. Egyetlen film, jelesül Jancsó Miklósnak a tárgyévben készült Oldás és kötés című alkotása apropóján, annak jeleneteit, történetét, szereplőit, képi és gondolati világát alapul véve próbált meg pillanatképet adni a hatvanas évek elejének Magyarországáról. Az átmenet, a különös változások pillanatáról.
Még messze van 1968, és még elég közel van 1956. Ez az az év, amikor Tyereskova az űrbe repül. Amikor szól a Villa Negra-nóta a Hattyúdal című filmből, amikor Moszkva és Washington között “forró drót” létesül, amikor novemberben lelövik John F. Kennedyt. Amikor sok mindenki kiegyezik a kádárizmussal, amelynek relatív jótéteményei csordogálni kezdenek, cserébe a hallgatásért. Áprilisban életbe lép a részleges amnesztia, elítélt forradalmárok hagyhatják el a börtönt.
A kultúrában egyre több mindent szabad. Még érződik az ötvenes évek jéghideg levegője, de már erősödik a felmelegedés. Változik a közbeszéd, a sajtónyelv. Eltörlik az egyetemeken a származás szerinti megkülönböztetést. A modernizmus új fazont kezd szabni a hétköznapoknak, már szólhatnak bizonyos zenék, és láthatók bizonyos filmek. Ez az a pillanat, amikor az elszakadás, a múlttól való eltávolodás konkrét és metafizikus értelemben is egyre fontosabb. De amikor még bőven diktatúra van, amely szorosan fogja a gyeplőt. Amikor évtizedekre berendezkedünk arra, ami van.
Demjén Gyöngyvér és Latinovits Zoltán az EMKE bisztróban. Forrás: mozi24
A kiállítás filmkockákat nagyított ki, és művek, plakátok, tárgyak segítségével, személyes és közös történetek felfejtésével, a film mögött húzódó motivációk, pozíciók és gondolatok tisztázásával hihetetlenül érdekes módon beszélt 1963-ról. És a máról.
Az artPortal Mélyi Józseffel, a kiállítás kurátorával beszélgetett.
Mélyi József (M.J.): Az eredeti kiállítási terv öt évvel ezelőttre nyúlik vissza, s kapcsolódott volna az MTA Művészettörténeti Kutatócsoportjának a „Hosszú hatvanas évek” elnevezésű projektjéhez. A Ludwig Múzeum akkori vezetése pedig felkért egy átfogó hatvanas éveket bemutató kiállítás koordinálására. Az volt a terv, hogy olyan filmjeleneteket választok ki, amelyek mottóként állnak azon témakörök előtt, melyek a hatvanas évek értelmiségét a leginkább foglalkoztatták. Nagyon sok szűrésen keresztül választottuk ki azokat a témákat, amelyek a legjellemzőbbek a hatvanas évekre. Ráadásul ezek a kérdések – a múlthoz, ’56-hoz való viszony, a Kádár-korszak – ma is érdekesek, meghatározzák jelenünket. Mivel különböző intézményi válságok sújtották a projektet, ez a nagyobb lélegzetű kiállítás nem valósulhatott meg. Ennek egy kisebb változatát készítettük el a Bálnában, mert a kisebb térben, kevesebb pénzből nem lehetett volna az én ízlésem és gondolataim szerint a hosszú hatvanas évek kiállítást megcsinálni.
artPortal (aP): Talán ennek is következménye, hogy a kiállítás nagyon erős sűrítése korábbi terveknek. A kiállítás Jancsó Miklós Oldás és kötés című filmjére fókuszál. Az általa felvetett kérdések álltak a középpontban, vagy a film csak eszköz volt megmutatni a kor hangulatát, értelmiségi figuráit, kultikus helyszíneit, művészetét?
M.J.: A terv végül az lett, koncentráljunk egyetlen filmre, Jancsó Oldás és kötésére, amiből a korábbi kiállítás kapcsán annyiszor hoztam fel példákat. Ebből adódott az is, hogy a hatvanas éveket egyetlen időszakra, 1962-63-ra szűkítettem. Világosan látszik – amit mindig is érzékeltem –, hogy 1963 milyen éles határvonal a hatvanas évek magyar értelmisége számára.
aP: Az amnesztia miatt, az ekkor érzékelhető enyhülés miatt?
M.J.: A levegő már korábban megmozdult, de ekkor vált érezhetővé, hogy az már szél. Azt gondolom, ezt jelenti ’63. Ebben fontos szerepet tölt be az amnesztia, ami még plasztikusabbá tette mindenki számára, hogy helyzet van. Ráadásul az Oldás és kötést egy héttel az amnesztia kihirdetése után mutatták be a mozikban. Egymásra másolható a két történet. Nagyon folyamatosan történt a változás, ha az ember megnézi az 1958-as cikkeket, filmeket, kordokumentumokat, majd hirtelen váltással az Élet és Irodalom ’63-as számát veszi elő. Mintha kitágulna a tüdeje még most is. A nyomott, szürke, ideológiailag nagyon feszes ’58-hoz képest ’63 már egy barokkosan burjánzó szabadságról szól. Ez egy jól végiggondolt stratégia része volt, összefüggött a kultúrpolitikával, s Aczél György pozíciójának megszilárdulásával. ’63-ban már párbeszédben áll az értelmiséggel, bábjátékosként tudja mozgatni a szálakat.
Jelenetek a filmből. Új Budapest Galéria, 2016, fotó: Juhász G. Tamás
aP: Ennek az átmeneti időszaknak talán a legplasztikusabb dokumentuma a kiállításon a Szabó Ákos Cantata Profana című diplomamunkája kapcsán kirobbant ideológiai vita volt. Akár szimbóluma is lehet a kiállításnak – és az időszaknak.
M.J.: Ez egy 1960-as vita, melynek csírájában már ott van a hatvanas évek elejének enyhülése is. Azok az útkereső pozíciók, melyeket Bernáth Aurél, Pátzay Pál és a többiek felvetnek. Hogy már ellent mernek mondani. Somogyi József visszaszól Aradi Nórának (művészettörténész, a párt ideológusa, aki kvázi felügyelte a képzőművészeti területet – a szerk.). Arról beszél az egyik jegyzőkönyvben, hogy sokan megszólják, amiért egy asztalnál ül vele. 1961-ben ezt még nem merte volna. Több olyan jegyzőkönyvet ismerünk a hatvanas évek elejéről, amiből ez a folyamat pontosan lemérhető. Nagyon furcsa korszak, maguk a művészek is állandó szerepkeresésben vannak, miként lehet kiutat találni a szocialista-realizmusból, hogy lehet úgy a Nyugathoz igazodni, hogy feltűnően ne lógjanak ki a sorból. Megőrizni valahogyan az önállóságukat. Felmerült annak a kérdése is, hogy mennyire lehet valaki nemzeti, van-e ilyen, hogy nemzeti? Csupa olyan kérdés, amelyek ma is állandóan itt lebegnek felettünk. Többen interjúalanyaim közül egy másik filmre hivatkoztak, Kovács András Falakjára. Ez a hasonlat akkor szinte minden művészeti ágban jelen volt, hogy az értelmiségnek meg kell határoznia, hogy milyen távol vannak a falak, s addig menjen el, ameddig csak lehet.
aP: A kiállítás kapcsán egyfajta visszabontása is történik a filmnek, ahol újra értelmeződhet a kinagyított, megállított részletek kapcsán a filmen átsütő kor. Mennyiben volt szubjektív a válogatás?
M.J.: A legfontosabb rendezőelv a soknézetűség volt, nem akartam egyetlen nézetet alapul venni, végignagyítani a film egyes jellegzetes tárgyait. Szekfű András (filmesztéta, az egyik első, tömegkommunikációval foglalkozó hazai szakember – a szerk.) többször hivatkozott rá, a film fontos elemének tartja az orvos szobájában látható világvevő rádiót. Akár erre is szépen fel lehetne fűzni a kort.
Kiállítási enteriőr, Szabó Ákos Cantata Profana című munkájának részleteivel, és a róla szóló vita dokumentumaival.
Új Budapest Galéria, 2016, fotó: Juhász G. Tamás
aP: Miközben bizonyos tárgyakra, például Bernard Buffet képzőművészeti albumára ránagyítottál.
M.J.: Buffet albumát, úgy gondolom, Jancsóék valamelyik Budapesten megrendezett francia könyvkiállításról nyúlhatták le. Amúgy az ötvenes évek végén, kontrolláltan, de már bizonyos művészeket, orvosokat kiengedtek Nyugat-Európába friss levegőt szívni. Van ez a nézet is, a tárgyakra való nagyítás, benne van az asszociatív keretnek a kialakítása, amikor a film, annak egy mondata csak egy ugródeszka, s abból lehet valamit megmutatni a korról. Van olyan nagyítás, ami inkább a jelenből néz vissza a korra. A sokszínűséget akartam, talán ez a kaleidoszkóp-szerű kép talán megfoghatóbbá tesz valamit. Fontos, hogy ez egy kiállítás. Az érdekelt elsősorban, hogy a kiállítás műfajában lehet-e valami sajátlagos, ami csak ebben a műfajban elmondható a saját korról. Vajon ez plasztikusabb-e, mint egy dokumentumfilm?
aP: Ebben a kiállításban interjúrészletek, filmrészletek, korabeli enteriőrök, bútorok, műalkotások, számos dokumentum teszi megélhetővé az idézett kort. Mi okozott nehézséget?
M.J.: Ami a történészi munka kérdőjele, hogy lehet-e egyáltalán képet alkotni valamiről, ami elmúlt. Amiről már csak keveseknek van személyes emléke. Sokféle nézetből megmutatták már a kort, de nincs egy egyetlen kép. Óhatatlanul szubjektív, ugyanakkor a sok ember és a sokféle nézőpont megpróbálja kicsit plasztikusabbá tenni. Azt gondolom, hogy a hatvanas évek fejünkben élő, a rendszerváltáskor erősen fekete-fehérre váltott képének szürke árnyalatait lehet megnézni ezzel a módszerrel. Maguk a fogalmak nem alkalmasak arra, hogy leírjuk a korszakot, nem tudjuk megmondani, kit neveztek hivatalos művésznek, kit alternatívnak. Nem tudjuk, ki milyen kompromisszumot kötött ezekért a dolgokért. Az esztétikai érték nem automatikusan függ össze ezekkel a fogalmakkal. A szürke árnyalatokat egy ideig elhagytuk, s a rendszerváltás óta eltelt időben sem korrigáltuk. Úgy maradt a kép saját közelmúltunkkal kapcsolatban.
Zoom a Bernard Buffet-albumra. Jelenetek a filmből. Új Budapest Galéria, 2016, fotó: Juhász G. Tamás
aP: A hatvanas évek közelebb került a mához, a téma most a művészetek, történészek fókuszába került. Az elmúlt évek hangulata, politikai történései ráerősítettek erre?
M.J.: Az elmúlt néhány évben olyan politikai, történelmi tapasztalatokra tett szert az a generáció, amelyik nem élte meg a hatvanas éveket, ami valóban egymásra helyezhetővé teszi a két korszakot. Elcsúszik, nem fedi egymást, de sokkal jobban látszanak az egyes rétegek.
aP: Ez történik a kiállításban. Amikor beidéződik a kor néhány emblematikus figurája, a Huszár Tiborral, Konrád Györggyel, Vitányi Ivánnal készült interjú-részlet, egymásra rétegződik a jelen és a múlt.
M.J.: Ezért szeretem a kiállításba behozott műemlékvédelmi vonalat, a Vár átépítésének, a foghíjbeépítéseknek a terveit. Hogy lehet a középkorira és a barokkra organikusan ráépíteni a modernt? Hogy lehet szinkronba hozni úgy, hogy élhető legyen? Hogy lehetett ’63-at élhetővé tenni, értelmiségiként túlélni? Mi az, ami ebből ma is átlátszik? Az embernek kiéleződik a látása.
Kiállítási enteriőr korabeli szobabútorok sziluettjeivel és egy hanginstallációval. Új Budapest Galéria, 2016,
fotó: Juhász G. Tamás
aP: A Jancsó film „tételmondatai” mentén rendszerezted a kiállítás egyes tereit, melyek foglalkoznak a kor filmben megmutatott tabutémáival, például ’56-tal. Az értelmiség felelősségvállalásával.
M.J.: Nem hiszem, hogy ezek akkor tabuk voltak, mert azok határai is feloldódtak ekkor.
aP: 1956 nem volt tabu-téma?
M.J.: Konrád mondja el, hogy nem foglalkoztak vele, az értelmiség nagy része maga mögött hagyta. Ahhoz, hogy a kompromisszumokat, s a nyitással kapcsolatos dolgokat meg tudják gondolni, s stratégiájuk legyen az elkövetkező években, fel kellett adniuk csomó mindent a forradalommal kapcsolatban.
Ország Lili munkái a kiállítás terében. Új Budapest Galéria, 2016, fotó: Juhász G. Tamás
aP: Az „oldás és kötés” számomra nem csak a levegőről, de az új kötésekről is szól.
M.J.: A kiállítás ezt az ambivalenciát is megpróbálja érzékeltetni. Itt nem csak értelmiségi döntéshelyzetekről van szó, hanem beágyazottságokról és hagyományokról. Megélt időkről. Minden filmkockában, festményben, művészi alkotásban a megelőző húsz év megélt története van benne. És ebben benne van az oldásnak és kötésnek a kettőssége. A hatvanas évek eleje azért érdekes ebből a szempontból, mert mindenkinek újra kell gondolni a pozícióját. A festőknek például, akik azzal szembesülnek ’56 után, hogy már nem lehet úgy festeni, ahogy korábban, mert az kellemetlen, dogmatikus. Meg kellett találni valami új pozíciót, visszatérni a régihez, kapcsolódni az újhoz.
aP: A kiállítás képzőművészeti darabjai ezeket a vívódásokat, ezeket az utakat mutatják meg?
M.J.: Ha nem csak az Oldás és kötésre nagyítanánk rá, hanem az egyik nagyon közepes festményre, abból ugyanúgy kijön. Kicsit olyan az egész, mint egy hologram, minden kicsi részecskéje tartalmazza az egész képet. Ez egy provokatív kiállítás, azt szerettem volna, ha provokál, hogy az ember nézze meg új szemmel a filmet, gondolkodjon el ezeken a rétegeken, s hogy a saját stratégiáit is alakítsa ki.