A Museum Ritter a németországi Waldenbuchban a Ritter Sport társalapítója, Marli Hoppe-Ritter gazdag geometrikus absztrakt gyűjteményének bemutatására jött létre, kiállításain több ízben szerepeltek már magyar művészek is. Legújabb, jövő év május 1-ig látogatható bemutatójuk a Tércsodák címet viseli és hét kortárs művész installációit, térkonstrukcióit és fényszobrait mutatja be. A térábrázolás az újkor művészete számára mindig is alapvető kérdés volt, de míg korábban a perspektivikus ábrázolás problematikája állt a középpontban, a XX. században az installációk, a concept art és a fényművészet megjelenésével a téma új dimenziókat kapott, a jelenkori művészet számára pedig sokszor már a virtuális, szociokulturális és interaktív aspektusok a legizgalmasabbak. A hét művész között szerepel Kaszás Tamás is, akinek kiállított munkái a tárlathoz írt bevezető szerint a teret társadalompolitikai cselekvési térként értelmezik és alkotójuknak a történelmi utópiákkal szembeni szkepszisét juttatják kifejezésre.
Kaszás Tamás: Ornament and Crime, 2015, vegyes technika, 180 x 95 x 135 cm. Fotó: Kaszás Tamás, a művész és a Kisterem jóvoltából
A Párizsi Magyar Intézetben december 10-ig látható Kudász Gábor Arion Human című kiállítása. A tárlaton bemutatott, 2015-ben Robert Capa Fotográfiai Nagydíjjal kitüntetett sorozat az emberi lépték vizsgálatára vállalkozik egy közismert és banális tárgyon keresztül. A művész két nyáron át magyar, román és bolgár téglagyárakban és a közöttük megtett úton fényképezett. A téglát az ember léptékének, ember és technika szimbiózisának szimbólumává emeli. Arányokat és méréseket ábrázoló képein a felelősség gravitációját és az emberi ambíció horizontját elemzi – olvasható a kiállítás ismertetőjében.
Kudász Gábor Arion: Raklapjavító munkás (Lukovit, Bulgária), fekete-fehér fotó, forrás: parizs.balassiintezet.hu
A pozsonyi SODA Gallery ad otthont Németh Ilona legújabb kiállításának, ami a Revised Version című 2014-es tárlat folytatásának tekinthető és a 17 567 2 850 5 címet viseli. A művész családja történetének mélyrétegeiből bányássza elő azokat a momentumokat, amikor a történelem drasztikus formákban avatkozott bele a magánéletbe. A december 4-ig látható mostani kiállítás három eltérő személyiségre koncentrál, akiket egy-egy bútordarabjuk reprezentál. A Kelet-Európa történetének különböző időszakaiból származó asztalok egyaránt tanúi tulajdonosaik sorsának, kitűzött és elért céljainak, valamint a politikai klíma változásainak.
Németh Ilona: 17 567 2 850 5, 2016, Blazsek András és Ravasz Jonathán közreműködésével, Soda Gallery, Pozsony. A művész felvétele, a művész és Hunya Krisztina kurátor jóvoltából
A pozsonyi tárlattal egyidőben Berlinben is látható egy szóló show Németh Ilonától, aminek Neukölln kerület 2014 óta működő független nonprofit projektterme, alkotóműhelye és kiállítóhelye, a ZÖNOTÉKA ad otthont. A két tárlatot nemcsak a kiállító művész, hanem a kurátor személye is összeköti; mindkettőt a jelenleg Berlinben élő és a ZÖNOTÉKA csapatában két másik fiatal magyar szakemberrel együtt dolgozó Hunya Krisztina kúrálta. A METOD című tárlat régebbi és új, helyspecifikus munkák segítésével enged bepillantást Németh művészi gyakorlatába. A projektterem műhelyatmoszférája térben és konceptuálisan is kitűnő kulisszaként szolgál a magánszféra és a nyilvánosság, a közélet „egybefűzéséhez”, kölcsönhatásuk bemutatásához.
Németh Ilona: Reggel c. videója (2003, 3:50 perc) a kiállításon. Fotó: Turna Krisztina, a művész és Hunya Krisztina kurátor jóvoltából
A riesa efau. Kultur Forum Dresden a kortárs művészet, a kulturális és művészeti képzés, a művészet és a társadalom kölcsönhatásairól folytatott dialógus egyik fontos szászországi központja. Egyik kiállítóhelyén, a Motorenhalléban jövő március 19-ig látható az (Un)geduldiges Papier (Türelmes-türelmetlen papír) című kiállítás. A tárlat azokkal a politikai üzenetekkel foglalkozik, amiket a public art különböző papíralapú formái, a poszterek, öntapadó matricák, stencilek, cut outs-ok hordoznak, különös tekintettel napjaink egyik legégetőbb problémájára, a bevándorlókra, akikkel szemben a hangulat Szászországban ellenségesebb a németországi átlagnál. A tárlat a művészi tiltakozás utcára vitelének néhány történelmi példája – pl. Joseph Beuys – mellett főleg a társadalom alapértékeihez való mai viszony kérdéseit tematizáló kortárs munkákat mutat be. A Denise Ackermann és Frank Eckhardt kurátorok által meghívott számos nyugat- és kelet-európai művész között Király András és Nemes Csaba személyében két magyar is szerepel. A kiállításba integrált szitanyomói műhelyben szakmai segédlettel minden látogató elkészítheti a saját plakátját, s a legjobbakat bemutatják majd a város közterein.
Király András: Pommagitye, 2015, print, papír, 29,7 x 21 cm, a művész jóvoltából
Nemes Csaba: State Hate, 2016, vegyes technika, papír, 50 x 70 cm, a művész és a Knoll Galéria jóvoltából
Ha valahol kiállítás nyílik a közép- és kelet-európai avantgárd és neoavantgárd egyik legjelentősebb magángyűjteménye, a zágrábi Marinko Sudac Collection anyagából, akkor biztosak lehetünk benne, hogy azon számos magyar művész munkája is szerepel, hiszen ezek a gyűjtemény egyik fő vonulatát képezik. Nincs ez most másképp a milánói FM Kortárs Művészeti Központban sem, ahol Non-Aligned Modernity/Modernità Non Allineata címmel nyílt december 23-ig látogatható kiállítás a gyűjteményben őrzött műalkotásokból és dokumentumokból. A több mint 600 tételt felvonultató anyag elsősorban Ex-Jugoszláviára koncentrál, amely a nyugati országok és a keleti blokk között elhelyezkedve kereste helyét a művészeti színtéren is. Mivel a kiállítás az ottani törekvéseket a térség más országaival való kontextusukban mutatja be, Hajas Tibortól Lakner Lászlóig, Ladik Katalintól Maurer Dóráig, Jovánovics Györgytől Tót Endréig számos magyar kortárs művész alkotásai is láthatóak. A tárlaton szereplő művészek teljes névsora itt található.
Kiállítási enteriőr, forrás: fmcca.it
Attalai Gábor: Negatív csillag, 1971, fekete-fehér fotó, 39,2 x 30,1 cm, Marinko Sudac Collection, forrás: fmcca.it
Pinczehelyi Sándor: Hengerek I., 1975, szitanyomat, papír, 83,5 x 58,5 cm, Marinko Sudac Collection, a művész jóvoltából
A dunaszerdahelyi Kortárs Művészeti Galéria két nagyobb kiállításnak is otthont adott, illetve ad ezekben a hetekben. November 4-én zárult az Invariáns című, Mayer Éva képzőművész által kúrált csoportos tárlat, melyen az egri Eszterházy Károly Egyetem Vizuális Művészeti Intézetének 19 oktatója mutatkozott be. A résztvevő művészek listája itt található.
A november 11. és december 2. között látogatható, a MAOE Képzőművészeti Tagozatának kezdeményezésére a Magyar Kortárs Galériával és a MANK-al közös szervezésben létrejövő meghívásos kiállítás egy 2013-ban indult tematikus tárlatsorozat idei állomása, amire felvidéki magyar alkotók is meghívást kaptak. Az idei téma, s egyben a kiállítás címe Utak, melyek – idézet a kiírásból – „mindig vezetnek valahová, még akkor is, ha látszólag vagy ténylegesen véget érnek, láthatatlanná, érzékelhetetlenné válnak. Az út, mely számunkra nem járható, nem felmérhető még mindig nyitva áll, állhat mások előtt. Jogodban áll választani, de sorsod, esetleg mások is kijelölhetik számodra…” A kiállításon összesen 43 művész szerepel, köztük Aknay János, Kalmár János, Matzon Ákos, Mayer Éva és Vincze Ottó; a teljes névsor várhatóan napokon belül olvasható lesz a galéria honlapján. A tárlat anyaga december 7-23. között a szentendrei MANK Galériában is megtekinthető lesz.
Mayer Éva: Hajós ok I., 2016, giclée nyomat, egyedi vegyes technika, 114 x 38 cm, a Molnár Ani Galéria jóvoltából
NaGáMi: Emlék-mű, fekete gránit, fehér márvány, tömör acél, vegyes technika, 35 × 111 × 40 cm, a MAOE jóvoltából
Serényi H. Zsigmond: Térharmónia, vászon, akril, vegyes technika, mixed media, 80 × 80 cm, a MAOE jóvoltából
A világ egyik vezető kortárs galériája, a Hauser & Wirth a New York-i 22nd Street-en lévő kiállítóhelyén november 10. és 2017. január 14. között a galéria művészköréhez tartozó Rita Ackermann szóló tárlatát mutatja be KLINE RAPE címmel. A kiállításon a művész két sorozata, a Stretcher Bar Paintings és a KLINE RAPE új munkái szerepelnek és látható lesz a New Yorkban élő művész-kurátor, Ieva Misevičiūte helyspecifikus performansza is, amit Ackermann festményei inspiráltak.
Rita Ackermann: Stretcher Bar Painting 3, 2015, olaj, vászon,
195,6 x 111,8 cm, © Rita Ackermann, fotó: Genevieve Hanson,
a Hauser & Wirth jóvoltából
A magyar kortárs geometrikus művészet egyik fontos külföldi bemutatóhelyének számító bécsi Artmark Galerie Unscharfe Geometrie (Életlen geometria) című nagyszabású tavaszi nemzetközi kiállításán tíz magyar művész is szerepelt. A tárlatot a mantovai Museo Palazzo Ducale igazgatójának tavaly kinevezett ismert osztrák képzőművész, író és kurátor, dr. Peter Assmann rendezte, aki már akkor jelezte, hogy az anyagot később tovább viszi „saját” múzeumába is. Erre most kerül sor; a Geometrie imprecise című mantovai tárlat november 12. és 2017. január 15. között látogatható.
A mantovai kiállítás megnyitójának meghívója a kiállító művészek névsorával. A Museo Palazzo Ducale jóvoltából
Nemes Judit: Lap az OSAS mappából, 2015, papir, akril, egyedi grafika, 50 x 40 cm, a művész jóvoltából
Wolsky András: Rendetlen rend triptichon, 2012, giclée nyomat, à 30 x 30 cm, a művész jóvoltából
Schwéger Zsófia, akinek munkáit ebben az évben már több angliai kiállításon is bemutatták, november 23. és 2017. január 22. között a Bloomberg New Contemporaries 2016 londoni tárlatán szerepel. A kiállításon, melynek helyszíne az Institute of Contemporary Arts, a magyar művésztől ezúttal is a Sándorfalva-sorozat darabjai lesznek láthatóak.
Schwéger Zsófia: Sándorfalva Hungary 19, 2015, akril, vászon, 122 x 152 cm, a művész jóvoltából
Last but not least, hírt adunk egy kurátori szereplésről is: a ljubljanai Galerija Fotografija felkérésére Molnár Annamária kúrálta a november 26-ig nyitva tartó DATES 7 című kiállítást, ami két, a titói Jugoszláviában felnőtt művész, Radenko Milak és Roman Uranjek kollaboratív projektjét mutatja be. Molnárnak a tárlat katalógusához írott szövege az artnet-en is megjelent.