Damien Hirst szeptember 15-én és 16-án a Sotheby”s kétnapos londoni aukcióján 111 millió font értékben értékesített 223 új művet, melyek az általa vezetett hat műhelyből kerültek ki az utóbbi két évben. Hirst, az önmenedzsment nagymestere karrierjének újabb csúcsához érkezett, ez minden, ami a hír kapcsán bizton állítható. A műkereskedelemben azonban, ahol immár évek óta rekordok dőlnek meg rekordgyorsasággal, nem minden az, aminek látszik.
A tavaszi New York-i árverések során jónéhány jelentős Hirst munka maradt eladatlan, például az a Sotheby aukción kínált orvosságos szekrény, ami a 2004-es híres Pharmacy-aukció során, új Hirst rekordot felállítva került a Mugrabi-gyűjteménybe. A Phillipsnél 22 Hirst munka közül 7 maradt vissza, és az eladott művekért sem volt nagy a verseny; az előzetes becsértéken vagy az alatt ütötték le őket a vevők között pedig ott volt Jay Jopling, Hirst londoni galériása, aki bizonyára menteni akarta a menthetőt. A Christie”s-nél szintén visszamaradtak jelentős Hirst művek.
A legutóbbi londoni aukció sikerét megalapozó első napon összesen 70,5 millió fontért ütöttek le Hirst munkákat, ezeknek több mint felénél azonban Hirst üzletfelei licitáltak vagy vásároltak, köztük Jay Jopling és Larry Gagosian (a művész New York-i galériása) akiket bizonyára érzékenyen érintett, hogy Hirst őket megkerülve közvetlenül egy aukciós házon keresztül értékesít, azonban meglévő Hirst munkáik miatt nem engedhetik meg maguknak, hogy a művész árai és reuputációja csorbát szenvedjenek. Az aukció előtt Jopling hatalmas eldatlan Hirst „készlet”-éről is hírek kaptak szárnyra, melyeket a galériás természetesen cáfolt. Jopling az első napon értékesített 56 tétel közül 20-ra licitált, a két napon összesen 7,2 millió font értékben vásárolt, ezen felül 20 milliónyi értékű mű liciháborújában volt érdekelt. Gagosian 880 ezer fontot költött és aktívan részt vett a 10,3 millió fontnál leütött aranyborjú licitjében. A Hirst műveiben szintén érdekelt Haunch of Venison galéria képviseletében Harry Blain 1,3 millió font értékben vásárolt és hasonló tétel licitjében volt érdekelt. A vevők közül minden ötödik eddig ismeretlen volt a Sotheby”s számára, és minden harmadik először vásárolt kortárs művet. Az aukciós ház új piacokat, orosz, indiai, kínai és közel-keleti vevőket célzott meg. A taktika úgy tűnik bevált, ami azért is meglepő, mert a Lehman Brothers, a negyedik legnagyobb befektetési bank éppen az akció első napján jelentett csődöt így ismét erősödött a recessziótól való félelem. Egy neve elhallgatását kérő gyűjtő úgy nyilatkozott a Times-nak: „Nem tudom elhinni, hogy azon a napon, amikor bankok omlanak össze körülöttünk, a gyűjtők ezekre a művekre költenek a Sotheby”s-nél. Nem számít, ki milyen gazdag és honnét jött. Amikor úgy fest, hogy a világ zuhanórepülésbe kezd senki nem vásárol.” Egy amerikai származású londoni galériás szerint ha az USA-ban tartották volna az árverést, az biztos bukást jelentett volna, mivel a jelenlegi helyzetben ott óvatosak a gyűjtők, és gyakran a megkötött üzleteket is visszamondják.
A pénzügyi válság régóta fenyegető közelsége újabb és újabb alkalmat és táptalajt ad a piaci elemzőknek a műkereskedelem lufijának kipukkanását előrejelző tanulmányokhoz. Damien Hirst azonban azt nyilatkozta „a jövő fényes – mindannyiunk számára.” A hat műteremben csaknem száz asszisztenst alkalmazó Hirst-nek azonban úgy látszik fényesebb, főleg a barátai és üzletfelei által fújt hátszéllel.