Egy kortárs képzőművész, Gérard Gasiorowski idő előtt lezárult életművét
mutatja be a nemcsak színvonalas programjai, de a modern épülete miatt
is látogatásra érdemes nîmes-i múzeum, a Carré des Arts. Gérard
Gasiorowski a hetvenes-nyolcvanas évek francia képzőművészeti életének
meghatározó alakja volt, akit – ahogyan az lenni szokott – a korabeli
szakmai körök jól, míg a nagyközönség kevéssé ismert. A mostani
kiállítás létrehozásának egyik célja az volt, hogy tizenöt évvel a
Pompidou Központban rendezett retrospektív kiállítás után, az azóta
felnőtt nemzedékben, különös tekintettel a fiatal művészettörténészekre
és műkritikusokra, tudatosítsa Gérard Gasiorowski munkásságának az idő
múlásával mind élesebben kirajzolódó jelentőségét.
A rendezési elv nem kronologikus, az egymásnak látszólag ellenmondó művek, mint például a hiperrealista Rapproche-moi (1970), a holland festészettől inspirált Rembrandt-Fond (1984), a Cézanne előtt tisztelgő Cézanne l”outil (1983) és a Gasiorowski festői tapasztatait gesztusfestészetben összegező Opem Ibri Gabé Gabé (1983) együttes szerepeltetése jól jelzi azt a megválaszolatlan kérdést, amit az a művész önmagának szinte rögeszmésen újra és újra feltett: „vajon festő vagyok-e?”
Gasiorowski tevékenységének egy másik fontos részét képezte az általa kitalált és működtetett fiktív akadémia, ennek emlékei, tárgyai, képei két termet is kaptak. Gasiorowski 1976-ban hozta létre a nevének anagrammáját rejtő Worosios Kiga Akadémiát (A.W.K.). Vezetője, az ugyancsak Gasiorowski által megálmodott személy, Arne Hammer egy kalap konceptuális ábrázolásának tudományát oktatta a hallgatóknak, miközben külső megjelenésében, öltözetében Cézanne-t utánozta. Az 1982-ig működő Akadémia száz hallgatója közt a hetvenes évek olyan jelentős művészeit találjuk, mint például Andy Warhol, Richard Serra, Claes Oldenburg, Gilbert &Georges, George Segal, Roy Lichtenstein, Buren vagy Télémaque. Az egyetlen feladat, amit teljesíteniük kellett: évente egy kalap ábrázolása. Alkotásaik összessége a Les Classes (Osztályok) címet kapta. A négy évig tartó képzés befejeztével a végzősök egy szexuális igényeik kielégítésére jogosító szelvényt és egy, a legjobb „diákok” által készített, papírra festett érmet kaptak.
Gasiorowski, aki tulajdonképpen csak puszta szemlélője volt ennek a groteszk és abszurd oktatásnak, ezzel a képzeletbeli iskolával tökéletesen kifejezésre tudta juttatni megvetését bármiféle – akár klasszikus, akár modern – akadémizmussal szemben, másrészt a Worosios Kiga Akadémia, vászontól-ecsettől elszakadva, a festészethez kapcsolódó problémafelvetések széles kapuját nyitott meg előtte. A több mint száz alkotást felsorakoztató kiállítás szeptember 19-ig látható.
Carré des Arts, Musée d”Art contemporain, Nîmes
2010. május 19. – 2010. szeptember 19.