Az EYE Holland Filmintézet 2012-ben költözött új, extravagáns amszterdami épületébe, ahol a kutatómunka és a holland, valamint a Hollandiában forgatott külföldi filmek archiválása mellett a nagyközönség számára rendszeres vetítéseket tartanak és kiállításokon mutatják be a kortárs filmművészet jelentős mestereinek munkásságát. Május 7-ig látogatható legújabb tárlatukat az elmúlt három évtized egyik legfontosabb és legnagyobb hatásúnak nevezett rendezőjének, Tarr Bélának szentelik. A múzeum honlapján a film, egy színházi díszlet és egy installáció kombinációjaként leírt, Bela Tarr – Till the End of the World című kiállítás szenzációja, hogy azon nemcsak korábbi ismert filmjeit lehet megtekinteni, hanem a rendezéstől „hivatalosan” a 2011-es A torinói ló után visszavonult művész egy 11 perces új jelenetét, amit kifejezetten erre a kiállításra forgatott Szarajevóban, hogy elmondhassa véleményét a menekültválságról.
Részlet Tarr Béla amszterdami tárlatáról. Az EYE Filmmuseum Amsterdam jóvoltából
A berlini DAM Gallery 2003-ban alakult és az évek során a digitális művészet egyik legfontosabb bemutatóhelyévé nőtte ki magát. A „digitális művészet nagyasszonyaként” jellemzett Vera Molnár munkái rendszeresen szerepelnek a galéria csoportos tárlatain, 2008, 2011 és 2014 után pedig Spielerisch, minimal címmel március 25-ig már a negyedik egyéni kiállítása látható itt. A bemutatón a művész 1974-től napjainkig született, különböző alkotói korszakait reprezentáló, Berlinben korábban még nem bemutatott munkái láthatóak. A galéria adta hírül azt is, hogy Molnárnak a közeljövőben a Varsói Modern Művészeti Múzeumban és a biennáléhoz kapcsolódóan Velencében is lesz kiállítása.
Enteriőr Vera Molnár berlini kiállításáról. Forrás: dam-gallery.de
A Beers London csak 2010-ben alakult, de az utóbbi két évben már szerepelt a Blouin Mediának a világ 500 legjobb galériáját felsoroló listáján. A Beers a szóló show-k mellett minden évben rendez egy olyan csoportos tárlatot is, amelyre a galéria által felkért zsűri választja ki a pályázók közül a résztvevőket. Az idei, Contemporary Visions VII. című, március 4-ig látogatható kiállításra több mint 4 ezer (!) művész jelentkezett, s a kiválasztott 11 alkotó között van Ezer Ákos is, akitől négy friss olajképet mutatnak be.
Contemporary Visions VII, kiállítási enteriőr, középen Ezer Ákos Sorverseny című festményével (2016, olaj, vászon, 200 x 180 cm), a művész jóvoltából
Az isztambuli Magyar Kulturális Központban még február 22-ig látható Kőnig Frigyes 16-17. századi oszmán-török várakat bemutató kiállítása. A Kemal Orta által kúrált tárlat a művészt Törökországban képviselő ankarai Güler Sanat Gallery-vel együttműködésben jött létre, ahol az elmúlt év végén az anyag ugyancsak bemutatásra került. Kőnig több mint három évtizede dolgozik várakat, erődítményeket bemutató, ceruzarajzokból és akvarellekből álló sorozatán. Munkái érdekes kettősséget rejtenek: lényegében szubjektív fikciók, de a művész aprólékos, tudományos igényű kutatásain alapulnak.
Kőnig Frigyes: Temesvár, a kiállítás kurátorának jóvoltából
A dunaszerdahelyi Kortárs Magyar Galéria Luzsica Lajos Termében március 3-ig látható az ANTILOGIKA – 100 éves a dadaizmus című csoportos tárlat, ami a szentendrei Vajda Lajos Stúdió tíz művésze – Benkovits Balázs, Benkovits Bálint, Csató Máté, Csontó Lajos, feLugossy László, Margit Szabolcs, Szirtes János, Tóth Eszter, Vincze Ottó és ef Zámbó István – videomunkáival emlékezik meg az avantgárd művészeti mozgalom centenáriumáról. A kiállítás címe a dadaizmushoz híven az ellentmondásokra, paradoxonokra és megmagyarázhatatlanságokra utal. A tárlat a tavalyi Mediawave Fesztiválon mutatkozott be először a nagyközönségnek, s most további videomunkákkal kiegészülve látható Dunaszerdahelyen, ahol a kiállítást Szolnoki József és Ivan Buharov zenés performansza nyitotta meg. A már a Mediawave-en is szerepelt videókat itt lehet megnézni.
A kiállítás plakátja. A Vajda Lajos Stúdió jóvoltából
A Concept Space olyan kortárs intézmény Londonban, ami a művészeti színtér legkülönbözőbb szereplőinek igyekszik platformot biztosítani előadásokkal, vitákkal, rezidencia-programokkal, közös projektek előmozdításával. Művészeti vezetője KB Stowe, aki az elmúlt években intenzíven foglalkozott a kelet-európai művészeti szcénával és ő a kurátora a Concept Space legfrissebb, március 25-ig megtekinthető kiállításának, Kucsora Márta Viscosity című első angliai szóló show-jának is. A tárlaton szereplő régebbi és újabb munkákat összeköti a Kucsora műveire jellemző dinamizmus és vitalitás, az akciófestészetet idéző technikai bravúrok, a jelenségek lényegének megértésére való törekvés és az azzal párhuzamba állítható kifejezési formák keresése.
Kucsora Márta: Cím nélkül, 2015, mixed media, vászon, 190 x 380 cm, a művész jóvoltából
A nimesi Carré d’Art-Musée d’art contemporain-t 1993-ban alapították, gyűjtési területe s egyben időszaki kiállításainak súlypontja is az 1960 utáni évtizedek művészete. A több mint félezer tételt számláló állandó gyűjteményben olyan neves mesterek munkái is megtalálhatóak mint Warhol, Beuys, Polke, Richter, Kelly, Bazelitz vagy éppen Hantai Simon. A múzeum most új szerzeményeiből nyitott június 18-ig megtekinthető kiállítást, amin a Kis Varsó is szerepel két, 2014-ben született munkával.
Kis Varsó: Relief, 2014, festett gipsz, 150 x 150 cm, fotó: Michael Michlmayr, a Kisterem jóvoltából
A gazdag régi és modern gyűjteménnyel rendelkező lisszaboni Museu Calouste Gulbenkian március elején új kortárs kiállítótérrel, a Project Space-szel gazdagodik, amit Kaszás Tamás és az Ex-Artists’ Collective május 15-ig nyitva tartó tárlatával avatnak fel. A kiállított művek középpontjában ezúttal is ökológiai, gazdasági és társadalmi kérdések állnak. Megközelítésükben az autonóm egyén és közösség, az együttműködés alapú megoldások, a tapasztalati és elméleti tudás újraszervezése, a marginális nézőpontok, a fenntarthatóság szempontjai dominálnak. A műcsoportok alternatív társadalmi modellként értelmezhetőek, amelyek a globális renddel és az elnyomás különféle formáival szemben fogalmazódnak meg. A tárlat központi eleme a 2011-ben indult Famine Food (Ínségeledelek) projekt, ami keretet ad az alternatív élelmezési stratégiák megosztásához, s egyúttal funkcionális teret is az élelmiszerek előállításához. A tárlat kurátora Rita Fabiana.
Kaszás Tamás: Famine Food (Ínségeledelek), 2011–2016, vegyes technika, installáció, 280 x 480 x 290 cm. Fotó: Kaszás Tamás, a Kisterem jóvoltából
Két csoportos svájci tárlat következik: az első Mirror Images – Tükörképek a művészetben és az orvostudományban címmel néhány napja már megnyílt és egészen április végéig látható lesz a Thuni Kunstmuseumban. A kiállítás műtárgyak, valamint tudományos kutatások eszközeinek és eredményeinek bemutatásával vizsgálja, hogyan érzékeli, látja az ember a saját testét a térben. A tükör olyan fogalmak körbejárására ösztönöz, mint a reflexió, a tükörkép, a hasonmás, a szimmetria, a virtuális valóság vagy akár a végtelen. A közel két tucatnyi kiállító művész között találjuk Csörgő Attilát is – mások mellett John Baldessari, Dan Graham és Thomas Florschuetz társaságában. Az Alessandra Pace által kúrált kiállítás korábban Berlinben volt látható és Thun után közelebb jön majd Budapesthez is, következő állomása ugyanis a bécsi Josephinum lesz, ahonnan még Rio de Janeiróba is tovább megy.
Csörgő Attila: Fotólabirintus, 2 db lambda-print, à 60 x 60 cm, 2007, a Galerija Gregor Podnar, Berlin jóvoltából
Svájc Tessin (Ticino) kantonjának fővárosában, Bellinzonában március 10-től két múzeum, a Museo Civico Villa dei Cedri és a MACT/CACT Arte Contemporanea Ticino ad otthont a Verleihung der Narrenkappe. Being And Expressing: Reflecting on Degeneration in Contemporay Art. Lyricism and Brutality for an Uncelebrated Anniversary című csoportos kiállításnak. A június 4-ig látogatható tárlat a művészi alkotómunka kreativitására helyezi a hangsúlyt és platformot kíván teremteni a kreativitás és az őrület közötti viszonyról folytatott „vizuális vitához”. Mario Casanova és kurátori team-je több mint harminc művész, köztük olyan rangos modern és kortárs mesterek munkáiból válogatott, mint Chaim Soutine, Louise Bourgeois, Hermann Nitsch vagy Meret Oppenheim. A tárlaton két magyar művész, Győrffy László és Kis Róka Csaba munkái is szerepelni fognak.
Győrffy László: A bosszú angyala, 2013, poliuretán műgyanta, kasírozott hungarocell, fa, paróka, akril,
valódi ruha és cipő, 99×30,5×31 cm, fotó: Sulyok Miklós, a Várfok Galéria jóvoltából
Kis Róka Csaba: Alávaló bárgyúság, 2014, olaj, vászon, 115 x 80 cm, az acb Galéria jóvoltából
A New York-i Foley Gallery-ben március 5-ig látható a Brooklynben élő fiatal magyar képzőművész, Zsakó Bálint Blood Orange című kiállítása. Zsakó főként akvarelleket készít – sokszor nagy méretben – s a most bemutatott anyag egyetlen téma, az emberi test köré szerveződik. A műveknek többféle olvasata van: a színek miatt a képek először vidám, felhőtlen benyomást keltenek, a valódi történet mintha csak később bontakozna ki. Nehéz eldönteni, hogy a testek harmonikus, koordinált mozgást végeznek, vagy épp ellenkezőleg, egymással harcolnak a domináns pozícióért.
Zsakó Bálint: Cím nélkül 12, 2016, akvarell, papír, 76,2 x 55,9 cm, forrás: foleygallery.com