Tape Art Convention: 2016. október 10 – november 5., Neurotitan – Rosenthaler Str 39. Berlin, Mitte.
Művészek, csoportok: Benjamin Murphy – London, Buff Diss – Melbourne, Evi Kupfer – Nürnberg, Félix Rodewaldt – München, Jay Walker – Philadelphia, Mark Khaisman – Kijev, Max Zorn – Amszterdam, Ostap, Tape That – Berlin.
A street art egy alműfajaként jelent meg a tape art, azaz leginkább „faltapasz” alkotások új nemzetközi áramlata, (nyilvánvalóan) fiatal alkotókkal. Már a most zajló Tape Art Convention előtt is felütötte a fejét Berlinben az elmúlt hónapokban, és lassan behálózta a várost. A napi kulturális érdekességek között a helyi televízió hírműsorában tudósított a berlini kiállításról, de ezt megelőzően a Berlin Art Week minden helyszínén osztogattak meghívókat a Tape Art Convention-re (#TAC16), a műfaj berlini seregszemléjére. Nemrég az abc elnevezésű vásáron (art berlin contemporary) a kölni Natalia Hug galéria prezentációján is feltűnt egy nagy méretű ragasztószalag-munka Alwin Laytól, ami egyrészt újszerű témájával vonta magára a figyelmet, másrészt valamiféle fogalmi kapcsolatot sejttetett az utcai tape art-tal.
Alwin Lay munkája a Natalia Hug galéria standján. Fotó: nataliahug.com
Jay Walker munkája. Fotó: Tape Art Convention
Rendben, de mi is a tape art, és mit tud? A művész, képeinek motívumait és eszközkészletét a papír-írószer boltok, illetve az íróasztal fiók kelléktárából meríti – eddig nagyjából stimmel. A Positions című kiállítás- és vásáron, ugyancsak a Berlin Art Weeken figyelhettünk fel az olasz építesz-szobrász Filippo Borellára, aki a varródobozból vette a témát dekoratív képeihez, amelyeket zippzárakból állított össze. Több méter zippzárat tekert fel a képek kereteire. Az így létrejött munkák szalagstruktúrája, maga az ötlet és a módszer valamennyire szintén kapcsolható a tape arthoz, ami azonban az említettekhez képest mégiscsak más, ugyanakkor egységesnek épp nem mondható irányvonalat jelent.
Aki Berlinben a híradásokat követő napon, újdonságra kihegyezve útba ejtette a Neurotitan-t, ezt a relatíve ismeretlen, kis galériát a Rosenthaler strassén, hogy tapasztalatokat szerezzen a tapaszokról, a street art lappangó alfajáról, zárt ajtót talált, egy rejtélyes, kézzel írt üzenettel: „Ma a kiállítás zárva, egészen…-ig”…(egészen…ig áthúzva.)
A Tape That nevű csoport munkái. Fotó: tapethat.tumblr.com
A fáradság így is megérte, mert ha az illető átbogarászta az udvaron a graffitiket, máris talált a tape art irányába mutató alkotást, például kockás inget, ragasztószalagból. A belső udvart körbeölelő épületegyüttes valamikor foglalt ház lehetett, vagy – a falak minden négyzetcentiméterét, sokszor több rétegben borító graffitikból és a ház lepattant jellegéből ítélve – részben most is az.
Jay Walker munkája. Fotó: Tape Art Convention
Az épület maga sem érdektelen egyébként: egy Fritz-Cola lokálon kívül további érdekességeket is rejt, például egy Anna Frank emlékszobát, illetve a második világháború berlini áldozatainak emlékhelyét, kutatható dokumentumokkal, és egy speciális kiállítást vakoknak. De maga a turisták által sűrűn látogatott belső udvar is felér egy szabadtéri utcaművészeti múzeummal.
A galéria a furcsa start után másnap nyitott ki, és a középpontban valóban a ragasztószalag, illetve szigetelő szalag áll, azaz ahogy Magyarországon emlegetjük, a szigszalag. És a több mint harminc, változó színvonalú alkotásban bárki megtapasztalhatja az új műfajban rejlő lehetőségek különféle dimenzióit, kezdve a színekkel, az átlátszósággal, kontúrossággal, egészen a különféleképp struktúrált felületekig. Ami elsőre látszik: a szalagok anyaga és limitált szélessége adja a stílus közös jellegzetességeit, ugyanakkor szélsőségesen eltérő kifejezési formákra is lehetőséget nyújt, az egyszerű gegtől a következetesen végigvitt profi alkotásokig.
Mark Khaisman: Birkin-Bag, 18. 766×1024. Foto: Tape Art Convention
Vannak igazi specifikumok: a műfaj egyik pionírja, az ukrán Mark Khaisman például nem vágja a ragszalagot, hanem annak természetes vonalvezetését engedi érvényesülni. A szalag lehetőségeit egy koncept művész módszerességével alkalmazza, például a Lulu című sorozatában, melyben alumíniumporral, a szalag statikusságáénak köszönhetően ért el finom artisztikus fotó hatást. Egy másik munkájában a ragasztó szalagot csak a kep összeállításához vette igénybe, ezzel illusztrálva a matériában rejlő kísérleti potenciált.
Buff Dis munkája. Fotó: buffdis.com
Hogy az egyszerű irodaszert és barkácseszközt mennyire érzékenyen lehet használni, azt mutatják a német Evi Kupfer impresszionisztikus, tarka városképei, vagy az ausztrál Buff Diss grafikus vonalvezetésű terem-dekorációja a padlótól a plafonig. A street art-os, DIY barkácsolás mellett a művek egy része a játékos ötletelést megtartva, egyfajta kommercializállódás lehetőségét is felveti. Ne csodálkozzunk, ha a reklámipar, illetve a városmarketing, amely lassanként csontig (vagy stílszerűbben: tégláig) rágja a graffitit, hamarosan ráindul a szigszalagra – nem csak Berlinben.
Evi Kupfer munkája. Fotó: Tape Art Convention