Van, aki az előremenekülést választja a válság idején: Faur Zsófi 2013-ban összesen hat vásáron vett részt. Galériája az egyik fontos példája egy olyan jelenségnek, ami a legutóbbi időszak terméke. Az intézményrendszer radikális megváltozásával – sokak szerint kiüresedésével – a civil szerveződések mellett középpontba kerültek a kortárs galériák. Egyre inkább kulcsszerepet játszanak a magyar művészek nemzetközi bemutatkozásában, illetve a nemzetközi színtéren való folyamatos jelenlét megteremtésében.
A decemberi SCOPE Miami részvétele lett a “hab a tortán”, több mint 80 ezer dollárért adott el magyar kortárs képzőművészeti alkotásokat, amit értelmezhetünk úgy is, az idő igazolta a Faur Zsófi Galéria stratégiáját. Az artPortal helyzetértékelő beszélgetése a galéria vezetőjével.
artPortal: Sűrű év van mögötted. Pedig logikus lett volna az óvatos kivárás is. Mi mozgat? És milyen stratégia mentén haladsz előre?
Faur Zsófi (F.Zs.): Ha radikálisan szeretnék fogalmazni, azt mondhatom, a hazai kortárs piac gyakorlatilag megszűnt. Nincs. Ha őszinte vagyok, azt is hozzá kell tennem, ebben mi is hibáztunk. Amikor még nagyon ment a piac, akkor is az az 50-100 ember tartotta el, aki most is érdeklődik, de már nem vásárol, vagy csak alig, és azt sem nyilvánosan. Nem fordítottunk kellő figyelmet a közönség kiszélesítésére, így ezt most, sokkal nehezebb körülmények között kell valahogy mégis elindítanunk. Ha nem zárok be, akkor meg kell találnom azokat a helyeket külföldön, ahol lehetőséget teremthetek a magyar művészeknek. Hat vásáron vettünk részt: Art13 London, Scope New York, Milan Image Art Fair, Art Coppenhagen, SWAB Barcelona, Scope Miami. Ennyi vásárra eddig egyetlen más hazai galéria sem ment el még egy évben. Emellett itthon is figyelek a folyamatos jelenlétre. Év eleje van, a mérlegkészítés időszaka, én is átgondoltam, mit tettünk le az asztalra 2013-ban: kilenc egyéni és négy csoportos kiállítás itthon, külföldön három amerikai egyéni múzeumi kiállítás, több csoportos kiállításon való részvétel, két önálló kiállítótér működtetése (Faur Zsófi Galéria, PANEL contemporary), négy művészeti album megjelentetése, és a nemzetközi vásárokon kívül egy hazai (Artplacc) és két nemzetközi fesztiválon (Lucca, Cortona) való részvétel. Most nem szabad leállni, menni kell előre és decemberre megjött a jóérzés is, hogy visszjön a befektetett energia.
Gondolom a SCOPE Miami-ra utalsz. Milyen volt?
F.Zs.: Jártunk már a SCOPE New York-I vásárán az év elején, decemberben pedig egyedüli magyar galériaként tértünk vissza az Egyesült Államokba. A SCOPE Miami 2013-ban új helyszínen, néhány méterre az óceán partjától került megrendezésre, gyakorlatilag a beachen. Több mint száz nemzetközi galéria és számos kurátori projekt anyagát mutatták be, kiemelt figyelmet fordítottak a feltörekvő galériák helyzetbe hozására. Egyszerre, egy időben Miamiban ekkor húsz vásár anyagát lehetett megnézni. Zavarba ejtő is volt, hogy más vásárokkal ellentétben, az elején egyáltalán nem volt eladás, mert senki nem akart abba a hibába esni, hogy idő előtt elkölti a pénzét.
Új vezetése van a SCOPE-nak, ez mennyire érződött a vásár arculatán?
F.Zs.: A SCOPE több helyszínen is jelen van: Bázel, New York, Miami. A szervező stáb már hetven nemzetközi vásáron van túl. Az új igazgatónő, Katlinje De Backer, az Armory Show igazgatója volt hosszú évekig, ennek megfelelően már most sok komoly gyűjtő és szakember látogatott el a vásárra. Nagy nyüzsgés volt, összesen több mint 38 ezer látogatót regisztráltak. A szakembereken és gyűjtőkön kívül megjelent néhány sztár is, mint Bruce Willis, Steven Tyler, Tegan and Sara.
Mit állítottál ki, kiket vittél?
F.Zs.: Hosszú a névsor: Fabricius Anna, BOLDI, Konkoly Gyula, Suzanne C. Nagy, Magyar Ádám, Szatmári Gergely, vagyis több művésztől többfélét vittem. A nagy távolság miatt nem akartam kockáztatni, hogy esetleg félrenézek valamit, úgyhogy előtte igyekeztem tanulmányozni az amerikai vásárok kínálatát, az amerikai közönség ízlését. Annyit biztosan megtudtam, hogy harsányabb, színesebb az európainál. Amerikai standot csináltam, tematikában is, megjelenítésben is. A mi művészeink mellett kiállítottam Hur Kyung-Ae-t, a Makláry Fine Art koreai festőnőjét, akinek a sikersorozata itt is folytatódott.
Mit adtál és hová, akadt-e köztük jelentősebb gyűjtemény?
F.Zs.: BOLDI két szobra, a Dance és a Scootering Miami magángyűjteménybe került. Magyar Ádámtól a Flow sorozatból hat képet adtam el, Miami, Seattle-i és New York-i magángyűjteményekbe. Hur Kyung-Ae egyik festménye pedig a JPMorgan igazgatójának gyűjteményébe került.
Említetted, hogy az közönség, gyűjtőkör kiszélesítése is fontos. A kult 11 Egyesület, amely a főváros XI. kerületében tevékenykedik, felfogható közönségszélesítő programnak?
F.Zs.: Abszolút. Szeretnénk a Bartók Béla útból brandet építeni. Az a célunk, hogy itt egy pezsgő, kultúrális élettel teli utca legyen, és pár év múlva mindenkinek egyértelművé váljon, ha a Bartók Béla útra jön, akkor a kultúra és a gasztronómia széles választékával találkozhat. Számos programot szerveztünk a karácsony előtti időszakban, múzeumpedagógiai foglalkozásokat a galériákban, kipakolásokat, adventi vásárokat, és az önkormányzattal, valamint más, helyi szervezetekkel együttműködve tervezzük az idei évi programokat is. Megjelent egy kiadvány az egyesület tagjairól, az utcában lévő programlehetőségekről, látnivalókról és üzletekről. Azt szeretnénk, hogy a kerület, ha pályázik, ha döntéseket hoz a Bartók Béla út és a környék fejlesztéséről, kérdezzen meg minket is, vegye figyelembe észrevételeinket. Hivatalosan is bemutatkoztunk a kerület kulturális bizottsága előtt, sokféle tervünk van 2014-re.