A Faur Zsófi Galéria
azon az úton megy tovább, amire nagyjából három évvel ezelőtt lépett: a fotóművészetre fókuszál. Művészköre bővítésében is gondolkodik, de egyelőre nem döntött, kit vállal fel hosszú távra is. A „régiek” esetében leginkább a külföldi jelenlétre koncentrál, de hangsúlyozza, hogy ezek a művészek saját maguk is mindannyian részt vesznek pályázatokon, ösztöndíjprogramokon, sok időt töltenek külföldön, gyakran beválogatják őket kiállításokra. A kiadói háttérrel is rendelkező Faur Zsófi Galéria fotókönyvek kiadására szeretne ráerősíteni, ezzel párhuzamosan FotoBook vásárokon való megjelenést tervez. Tavaly nyáron első ízben szerepeltek Bécsben, a Fotobook Vienna fesztiválon, további hasonló lehetőségeket keresnek.
Dóka Béla: Studio Panindigan – Cool driver. Archival inkjet mounted on dibond framed, 90×110 cm
Nem csak fotós anyaggal, de az új célpont az Egyesült Államok. Itt már van valamennyi múltjuk, és a távolság okozta többletkiadások, szállítási költségek sem rettentik őket. Az idei évet Palm Springsben kezdték, könnyebbséget jelentett, hogy a galéria anyaga már eleve kint volt, hiszen decemberben részt vettek részt a Scope Miami Beach-en, már harmadszor. Nem voltak annyira sikeresek, mint egy évvel korábban, úgyhogy idén decemberben a Scope helyett az Art Miami-ra jelentkeznek majd, de az amerikai piacot nem adják fel.
A Palm Springs-i vásár szervezőinek még öt helyszínen van rendezvényük, és e helyszínekből világos a célközönség: Palm Springs, Aspen, Houston, a Szilícium-völgy és a gazdag New Yorkiak tradicionális nyaralóhelye, Hampton.
Palm Springsben
február 12-15 között ugyanazokkal a művészekkel mutatkoztak be, mint decemberben a Miami Scope-on, azaz Szatmári Gergő, Barabás Zsófi, Podmaniczky Ági, Soós Nóra, Bondor Csilla, Boldi és Dóka Béla munkáival. Dóka Béla Fülöp-szigeteki sorozatát először Amerikában lehetett látni, ahol sokan érdeklődtek a dzsungelben általa felépített Studio Panindigan-ben, helyi figurákról készített portérsorozata iránt. Dóka készített már sorozatokat Kubában, Moldáviában, Romániában, Oroszországban és Burmában, publikált több rangos magazinban, többek közt a Newsweek, The New York Times, Paris Match, Stern, Der Spiegel, Independent Magazine oldalain. A szociális témákhoz mindig mély érzékenységgel és személyességgel nyúl, alanyaitól a Fülöp- szigeteken azt kérte, a portréhoz hozzanak magukkal egy számukra fontos tárgyat. Megörökítette a helyi taxist a saját maga építette motorral, a halászokat a munkaeszközeikkel, a szigeten népszerű kakasviadalok szervezőit, és persze a főszereplő kakasokat.
Magyar Ádám: TOKYO IV, 2008, 121 X 180 CM, ED.6. Forrás: Faur Zsófi Galéria
A Faur Zsófi Galéria másik vására ebben a félévben május 20-23 között, London. A tavaly 31 ezer látogatót vonzó, idén harmadik alkalommal jelentkező új londoni vásár, az Art15 kezdetektől hagyományos műtárgyakra teszi a hangsúlyt, megtörve a konceptuális műfajok trendjét. Faur Zsófi ide kizárólag fotóanyagot visz, előreláthatóan Magyar Ádám és Szatmári Gergő munkáit. Az A15-el egyidejűleg debütál egy új fotóvásár is a FotoLondon, itt a kurátori anyagba bekerült Dóka Béla Putyin rajongótábor sorozata is.
Dóka Béla Putyin rajongótábor c. sorozatából. Forrás: Faur Zsófi Galéria
A Viltin Galéria
már túl van az első európai jelenésén: az Arco Madrid-on vettek részt február 25. és március 1. között. Az európai viszonylatban fontosnak számító, több mint 30 éves, erős kurátori fókuszú vásár egyrészt őrzi rangját és azt a szerepét, hogy Latin Amerika művészeti életét mutatja be az európai gyűjtőknek, másrészt azért küzd, ne sújtja a spanyol gazdaság gyengélkedése. Idén úgy tűnik, sikerrel vették az akadályt, a több mint 100 ezer látogató és a nyilvánosságra került vásárlások azt jelzik, a spanyol gyűjtők is visszatértek az Arco-ra.
Az Arco Madrid-on
az látszott, hogy a nagy hagyományú spanyol gyűjtői kultúra bár a válság hatására megtorpant, most különösebb törés nélkül ismét mozgásba lendült. Madridba idén is eljöttek a jelentős európai (elsősorban francia és német) gyűjtők, mellettük pedig erős kínai jelenlét volt, amit a vásár szervezői nagy eredménynek könyveltek el. A kínai gyűjtők főként spanyol művészek iránt érdeklődtek, de az ázsiai művészet jelenléte is markánsabbá vált, leginkább a koreai és japán galériák növekvő száma miatt. Két magyar galéria vett részt a vásáron, a Viltin mellett a Molnár Ani Galéria.
A Viltin standja a 2015-ös Arco Madrid-on. Forrás: Viltin Galéria
Az idei díszvendég Kolumbia volt, a kolumbiai galériák mellett eljött az ország elnöke és neves műgyűjtők is érkeztek. Összesen több mint 200 galéria állított ki, a vásár fővédnöke a spanyol trónörökös, de ellátogatott a standokra a király is, Madridnak fontos a vásár megerősítés. Egy tavalyi tanulmány szerint 2014-ben az ARCO Madrid 100 millió eurós bevételt jelentett a városnak, az idei év mérlege még nem készült el, de a magánygyűjtői és az intézményi vásárlások erősödtek.
A Viltin Galériának kedvezett,
hogy a vásáron erős az absztrakt geometrikus festészet jelenléte, ami náluk az egyik fő irány. A solo show szekcióban álítottak ki, itt maximum két művész munkáit lehet bemutatni. Kovács Attilától vittek egy átfogó nagy anyagot, mellette Asztalos Zsolt 2006-os projektjéből, a múzeumi raktárakban elfekvő Halott tárgyak-sorozatból néhány darabot. Egyik művész sem ismeretlen az ARCO közönségének, Kovács Attilát – ez már tavaly is bebizonyosodott – hosszú németországi évei miatt az európai intézmények és gyűjtők mind ismerik, Asztalos karrierjének és eladásainak pedig jót tett a 2013-as velencei szereplés. Kovács 1969 és -71 között készült Transzmutáció-sorozatából nyolc darab született, ebből hat múzeumban van világszerte – az egyiket épp tavaly adta el a Viltin egy lengyel múzeumnak – és most is el tudtak adni egyet.
Kovács Attila: Multipel 1, 1968-69, fehér műanyag, fatábla, tus, tempera, 19,5 x 60 x 8,5 cm. Forrás: Viltin Galéria
A Viltin másik vására a kilencedik alkalommal megrendezésre kerülő Art Dubai március 18-21-ig, ahová immár negyedik alkalommal mennek vissza, igaz egy év kihagyás után. Most az Inda Galériával közös standot bérelnek. Nem ez az első alkalom a két galéria együttműködésére, először 2009-ben a FIAC-on állítottak ki együtt, azóta folyamatos a szakmai kapcsolat. A közös standot szakmai és gazdasági megfontolások is támogatják. Az Inda El Hassan Rózát viszi ( ahogy ezt már megírtuk), a Viltin pedig Megyik Jánost, akinek erős, reprezentatív életműve meg tud szólalni abban a térségben és El Hassan Rózával is erősíteni tudják egymást.
A 2015-ös Art Dubai-on
negyven ország 92 galériája vesz részt, legtöbben solo show-kkal. A vásár fókuszában Latin-Amerika áll, a kurátori tárlat történelmi és kortárs kapcsolódásokat keres a térség és az arab világ közt, panelbeszélgetések, hang és videoprojektek villantják fel a csomópontokat. A vásár öt napja alatt több non-profit program is zajlik, helyspecikikus installációk készítésére kértek fel művészeket. Az Art Dubai teljes időtartama alatt zajló művészeti konferencia, a Global Art Forum a technológiai fejlődés hatását vizsgálja a művészeti világra és általában a kultúrára, valamint workshopot tartanak a művészeti archívumok digitalizálásáról.