Olyan egyetemes művészettörténeti jelentőségű Rippl-Rónai festmény bukkant elő Amerikában, amelyet eddig még reprodukcióról sem ismert a szakma és a közönség. Ilyen művek kellene, hogy képviseljék a magyar művészetet külföldön, hiszen még a híres Nabis-művészcsoport (Bonnard, Vuillard, Maurice Denis) magyar tagjának, Rippl-Rónai Józsefnek életműve is csak két pasztell képpel van jelen a párizsi Musée d’Orsay-ban. Magyar közönség 100 éve látta utoljára, és 58 éve esély sem volt arra, hogy lássa a Kalitkás nő első változatát, a párizsi korszak emblematikus képét.
A francia Nabis-művészcsoport nemzetközileg is elismert fontos festményét, amely most megvásárolható lesz Chicago-ban (www.lesliehindman.com), a párizsi Palais Galliera-ban állította ki először a művész 1892-ben. Első vevőjének nevét is tudjuk; 1906-ban, Budapesten a Könyves Kálmán Szalonban rendezett aukción vásárolta meg Mayer Mór 200 koronáért. Az elfeledett, sosem látott kép címe eddig csak korabeli katalógusok műtárgylistáiról lehetett ismerős a kutatóknak. 1947-ben került egyébként az Amerikai Egyesült Államokba, Bánóczi Dezső gyűjteményébe. A most Chicago-ban aukcióra kerülő kép – a Kalitkás nő első olajváltozata – jelképezi azt a kort, amelyben a modern magyar festészet európai rangúvá vált. Érthető tehát, hogy a Magyar Nemzeti Galériában őrzött festmény lett a Modern magyar festészet 1892–1919 c. könyv (megj. Kieselbach Tamás szerk. és kiad. 2003-ban) képekben elbeszélt művészettörténetének első kulcsképe.
A Rippl-Rónai életére vonatkozó dokumentumok alapján tudni lehetett, hogy a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményében őrzött reprezentatív Kalitkás nő c. képnek létezik egy korábbi változata, melyet 1902-es kiállításának katalógusában maga Rippl tanulmánynak minősített. A kép – melyet a továbbiakban célszerű lesz Kalitkás nő I.-ként jelezni – nemrég került elő egy amerikai gyűjteményből, és igazi szenzációként hatott mindazokra, akiknek alkalma volt megismerkedni vele.
A Kalitkás nő I. kompozíciója feszesebb, kivágása merészebb, mint a dekoratívabb második változaté. Az enyhe ívben hátrafeszülő derékkal álló fiatal nő alakja szinte szétfeszíti a keretet. Kicsit darabosabb, karakteresebb, mint a végső változaton, modellje jól felismerhetően Rippl-Rónai akkori élettársa, későbbi felesége Lazarine Baudrion. (…)
A festmény minden a modern magyar festészettel foglakozó művészettörténeti műben reprodukálva van, és eddig is nagyon jelentős kiállításokon láthatott a közönség:
A magyar Szecesszió művészete (L’Art 1900 en Hongrie; Jugendstil Kunst um 1900;), Párizs, Berlin, Luzern, 1976 • Hungarian Art Nouveau , Chicago, 1976 • L’Anima e le forme. Budapest 1896—1914, Velence, 1981 • A Golden Age. Art and Society in Hungary 1896—1914, London, Miami, San Diego, 1898 • József Rippl-Rónai. Le Nabi hongrois.” Saint Germain-en-Laye, 1998-99” Boros Judit, művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria munkatársa
A kép végleges eladási ára a vasárnapi Chicago-i aukción fog kiderülni. Valószínű, hogy magyar árverésen sokkal-sokkal többért kelne el, hiszen ez egy olyan mű, amely kitörölhetetlenül él mindenkinek az emlékezetében, könyvekből, albumokból, falinaptárokból.
További információk:
Chicago:
Leslie Hindman
www.lesliehindman.com
Tel: 00 1 312 334 4200
Mobil: 00 1 312 560 6666
Budapest:
Kieselbach Tamás
Kieselbach Galéria
269 3148, 269 3149