Akit nem riaszt vissza a Barbican Centre labirintusa, május 25-ig tekintheti meg a Magnificent Obsessions: The Artist as Collector (Csodálatos szenvedélyek: a művész, mint gyűjtő) című kiállítást. A blockbuster minősítésre számot tartó esemény sajtóbemutatóján az elmúlt években egyre inkább magára találó, izgalmas, eredeti vállalkozásokkal kirukkoló Barbican Art Gallery igazgatója, Jane Alison “a mindennapi, átlagos és a rendkívüli közös ünnepeként” jellemezte a showt. Nehezen mutathatott volna még nagyobb lelkesedést a galéria bravúrja iránt, hogy első ízben sikerült egy fedél alá hozni a háború utáni és a kortárs nemzedék tizennégy ismert, gyakran világhírű alkotója magángyűjteményének beszédes, kiemelkedő darabjait. Alison reményének adott hangot, hogy a “látogatók élvezni fogják ezt a mélységesen személyes és végtelenül lenyűgöző kiállítást, hiszen a megszállott gyűjtés olyan szenvedély, melyhez mindenki ki tudja alakítani a maga viszonyát”.
Keksztartó figurák Andy Warhol gyűjteményéből. Magnificent Obsessions-The Artist as Collector. Barbican Art Gallery, © Peter MacDiarmid/Getty Images
A kiállítás kurátora, Lydia Yee emlékeztetett arra a tényre, hogy a művészek a történelem során mindig is gyűjtöttek tárgyakat, részben szakmai okokból, részben saját örömükre, gyönyörűségükre. Yee, aki valamennyi részvevő élő művész stúdióját felkereste és mindannyiukkal behatóan elbeszélgetett, úgy próbálta meghatározni a múzeumok és a mesterek privát kollekciója közötti különbséget, hogy utóbbiak nem törekednek tudományos megközelítésre, és nem ambicionálják a teljességet, tökéletességet sem. Mint ahogy ezt a Barbican Gallery két emeletének tágas, puritán termeiben elhelyezett rész-kiállítások tanúsítják, sokuknál nehezen választható el aktív alkotói és gyűjtői tevékenységük. Egyesek nap mint nap tanulmányozzák, kutatják “kincseiket” és a lehető legközelebb tartják magukhoz, mások – már csak a méretek miatt is – otthonukon kívül vagy raktárban őrzik őket. Vannak, akik kifinomult műgyűjtőként valódi értékeket vásárolnak és adott esetben tovább is adják ezeket, mások egyetlen darabjuktól sem válnának meg. Ahol erre lehetőség volt, a gyűjtött objektumok mellett a művészek egy vagy több saját alkotását is kiállították, érzékeltetve a rendezők “üzenetét”.
Részlet Damien Hirst kollekciójából. Magnificent Obsessions-The Artist as Collector. Barbican Art Gallery, © Peter MacDiarmid/Getty Images. A Murderme Gyűjtemény jóvoltából
A Barbican kiállításán szereplők között semmiképpen nem maradhat említés nélkül az egyik legsikeresebb brit művész, Damien Hirst. Munkássága ismeretében nem meglepő, hogy kitartóan gyűjt koponyákat, kitömött állatokat és anatómiai modelleket, melyeket nagy számban bocsátott a galéria rendelkezésére. Hirst ouvre-jét a Last Kingdom (Utolsó királyság) című méretes kreációja, üveg és acél konstrukcióba rejtett pillangók, rovarok, pókok kavalkádja képviseli. Brit művészeknél maradva, Edmund de Waal, akinek A borostyánszemű nyúl című életrajzi műve néhány évvel ezelőtt világsikert aratott, bepillantást enged híres örökölt netsuke kollekciójába, egyben saját parányi, henger alakú kerámia kisplasztikáiba. A “connooisseur”-ök sorából kiemelkedik az idős londoni festő, Howard Hodgkin, aki már iskolás kora óta értékes indiai képekkel vette magát körül. Talán a leglátványosabb, egyben legeklektikusabb megjelenés Peter Blake-é, aki tényleg minden vackot felhalmozott, viktoriánus korabeli babáktól kezdve hasbeszélők bábujaiig, vagy régi idők hangulatát felidéző cégtáblákig.
A tengerentúlról érkezett hírességek közé tartozik Andy Warhol, akit giccses keksztartó és babagyűjteménye éppúgy találóan jellemez, mint a Barbican-ben közkinccsé tett Heinz és Campbell leveskonzervek. Igaz, amikor utóbbiakat félrerakta magának, a szikár dobozok logója messze nem számított még ikonikusnak. A sajtótájékoztató napján Pae White maga mutatta be fregolira akasztott, több száz tételből álló válogatását amúgy sokezer darabra rúgó textilgyűjteményéből. A Los Angeles-i székhelyű multimédia művész egész életében vásárolgatta Vera Neumann sáljait, – csak ezekből több mint háromezerrel rendelkezik, – asztalterítőit, konyharuháit, szalvétáit, stb., melyek erős, merész színvilága saját alkotó tevékenységét is befolyásolta.
Pae White sálgyűjteményének darabjaival. Magnificent Obsessions-The Artist as Collector. Barbican Art Gallery, © Peter MacDiarmid/Getty Images
Ne számítson “klasszikus” kiállításra, aki életkortól és státusztól függően 5-12 fontért jegyet vásárol a Barbican Art Gallery-be, de a hol bizarr, hol varázslatos, és mindenképpen lenyűgöző látnivalók soha vissza nem térő alkalmat kínálnak a bepillantásra, majdhogynem a kukkolásra, több mint egy tucat XX. és XXI. századi művész alkotói és személyes világába.
Barbican Art Gallery, London, május 25-ig.