Az olasz kulturális örökség minisztériuma által 1998-ban létrehozott alapítvány fő célja, hogy helyet biztosítson egy kortárs, 20. század végi, 21. századi képzőművészeti és építészeti gyűjteménynek. S hogy a hatalmas, és nem szokványos módon berendezhető terekben lehetőség nyíljon a kísérletezésre. Tíz évvel később, az iraki származású brit sztárépítész, Zaha Hadid által tervezett experimentalista épületben, jó pár villamosmegállónyira Róma központjától nyílt meg a Maxxi.
A Maxxi Múzeum Rómában
Forrás: Onyx Green
A múzeumot is hamar elérték az Olaszország-szerte érezhető gazdasági problémák: a folyamatosan csökkenő állami költségvetés mellett Giorgia Melandri igazgatónő létfontosságúnak tartja, hogy az intézmény egyre kevésbé függjön ezektől a forrásoktól. Jelenleg a büdzsé 60 százaléka érkezik az olasz államtól, ám az intézmény jelenleg is mintegy 6 millió eurós hiánnyal küszködik, s még csupán az éves működési költségekről van szó. A hiányzó pénzt szponzoroktól, adományokból és jegyeladásokból remélik előteremteni.
Hu Hanru
Forrás: Wikipedia
„Hu Hanru segítségével a Múzeum nagyobb területet tud majd elfoglalni a világtérképen” – fogalmazott Melandri annak kapcsán, hogy miért csábították az intézményhez San Franciscóból a kínai származású, Párizst is megjárt kurátort. Hu Hanru nem már létező, például tengeren túli mintákra hajazó kortárs művészeti központ-receptet kíván a Maxxiban megvalósítani; mint mondja, mindenképpen új, egyéni ötletekkel kívánja fellendíteni az intézményt