Reflexió és kritika: Az átalakuló kulturális-művészeti terekről – ez volt a beszélgetés sorozatcíme, ugyanis az esemény egy tervezett széria első része volt. A diskurzust a PTE Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszéke szervezte, és megtelt rá a Király utcai Reggeli nevű hely. Pécsi értelmiségiek, művészek, egyetemisták, a művészeti kar hallgatói vettek részt és szóltak hozzá a panelbeszélgetéshez, amelynek résztvevői Aknai Katalin művészettörténész (mint moderátor), Doboviczki Attila médiakutató, kurátor, Gyenis Tibor képzőművész, Nagy Gergely író, újságíró, az artportal szerkesztője, Várkonyi György művészettörténész voltak. Az eseményre május 18-án került sor.
Témája pedig a pécsi M21 kiállítótér sorsa, jelenlegi helyzete volt. A Zsolnay Negyedben levő, jó adottságokkal bíró helyet kortárs kiállítótérnek, kortárs művészeti intézménynek képzelték el. Gazdája jelenleg a ZsÖK (Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft.), azonban valódi kocepció és program nélkül, így azonosítható arculat és markáns kiállítások nélkül működik. Az M21 az országos, sőt a nemzetközi kortárs művészeti térképen is felvillant egy-egy pillanatra, például 2014-ben, amikor a Privát nacionalizmus című, több országot érintő kiállítás-sorozat egyik tárlatát itt rendezték (cikkünk a kiállításról itt). Az M21 ma kihagyott lehetőség, miközben az egész országban problematikus a közpénzen fenntartott kortárs kiállítóterek, intézmények helyzete.
Alább szemelvényeket közlünk az elhangzottakból, a beszélgetés teljes szövege pedig PDF-ben innen tölthető le.

Aknai Katalin (AK): Ha valaki ma beírja a Google keresőjébe, hogy M21 Zsolnay Negyed, akkor különös dolgokat talál. Amit ott látunk képet, az egy ígéret azzal kapcsolatban, hogy a Zsolnay Negyed egy élő, mobilis intézményként fog működni. A harmadik oldalon láthatjuk az aktuális kiállítások listáját (tudjuk, hogy ma éppen Dimitri Serban kiállítása nyílik). Ugyanakkor, ha a múltba visszamegyünk, azt látjuk, hogy egyre széthullóbb, inkonzisztensebb program fut, és mintha nem lenne szakmai gazdája ennek az intézménynek. Noha voltak itt jó kiállítások is: utalni szeretnék a Pécsi Műhely kiállításra és a Báziscsoport szobrászati kiállítására. Ha problémák után kutatunk, akkor nyilván egészen az EKF projekt missziójáig és aztán a földre hullásáig kellene tekintenünk. Óhatatlan, hogy visszatekintsünk erre az időszakra. Most mégis azt kérdezném a résztvevőktől, akik valamilyen formában benne voltak az egész folyamatban, milyen kitörési pontokat látnak ahhoz, hogy ezt a mostani, viszonylag lehetetlen helyzetet meghaladjuk. Úgy tűnik, nem csak Pécsen működnek úgy intézmények, hogy nélkülözik a szakmai irányítást, egyáltalán azt, hogy elgondolják, mi a város, mi a kultúrafogyasztó, mi a kortárs művészet igénye. Doboviczki Attilát kérdezem először: mint oktató, mint kurátor, mint egykori Közelítés Egyesület-aktivista, hogyan látod a helyzet meghaladását?
Doboviczki Attila (DA): Sajnos, nekem elég radikális a hozzáállásom az ilyen típusú ügyekhez: máskor is elmondtam, ha nem lehet változtatni, akkor be kellene zárni. Ha valami nem működik, nem olyanok a körülmények, nem érdemes hosszú évekig véreztetni, kivéreztetni egy intézményt. Ez mentálisan tönkre teszi az ott dolgozókat, nem az jön ki a történetből, ami kellene, vagy ami lehetne. Ezt a progresszív szkepszis mondatja velem. Hogy milyen kitörési pont lehetne? El kellene dönteni, hogy mi a jövőkép, mit szeretnénk azon a helyen csinálni. Ez nyilván nem csak az intézménynek a feladata. Ezért vagyunk itt, hogy próbáljuk meg kitalálni, hogy mit lehet ebből a helyzetből legalább középtávon kihozni.
(…)

Gyenis Tibor (GyT): Ki az a mi? Magában már mindenki felfogta azt a leépülő helyzetet, ami az elmúlt tíz évet jellemezte. Csakhogy ez a mi, hogyan rajzolódik majd ki? A jelenleg működő szervezetek, amelyek Pécsett valamiféle vizuális művészeti területen tevékenykednek, gyakorlatilag teszt üzemmódban vannak. A korábbi paternalista kultúratámogatási rendszer őket már régen nem érinti, vagy csak kevéssé érinti, illetve a forrásaik teljesen más helyről származnak. Az ő tapasztalataik képezhetik a mi egyik részét. Közben a mi mögé még mindig beleértjük a várost. De a városba a vezetés is beletartozik? Vagy nem? Vagy most már nem tartozik bele? Nyolcadika [az országgyűlési választások] óta nem tartozik bele? Hogy van ez most?
Várkonyi György (VGy): Szívemből szólt Tibor, mert nekem is ez ütött szöget a fejembe, ez a többes szám első személy, hogy mi. Kik vagyunk mi? Senkik vagyunk egy olyan struktúrában, ahol fenntartói, működtetői szisztémában élnek az intézmények. Sőt, a ZSÖK-nek a város a tulajdonosa. Komor István, a ZSÖK üzemeltetési igazgatója mondta nekem, amikor vitába bonyolódtunk, hogy a tulajdonosnak igenis vannak elvárásai. Onnan indulnék ki, hogy az előttem szóló Doboviczki Attila nem csak médiakutató és az egyetem oktatója, egykori „Közelítéses”, illetve publicista, hanem az egyik pályázója, jelöltje volt még Márta István idején az M21, illetőleg társult galériáinak vezetésére kiírt pályázatnak. Vissza kellene menni kicsit az időben Márta Istvánig. Róla én itt se jót, se rosszat nem kívánok mondani. Egyszer összehívott az M21 előterébe egy olyan társaságot, amire azt lehet mondani, hogy a pécsi „látszat véleményformáló értelmiség” egy-két tagja. Abszolút érződött ezen a beszélgetésen, hogy formális. Azért volt, hogy el lehessen mondani, volt ilyen, megkérdeztünk benneteket. Hiába hangzott ott el az, amit én nagyon fontosnak tartok leszögezni, hogy az a kiállítóhely, amiről beszélünk, Magyarország három használható kortárs művészeti kiállítóhelye közül az egyik, a Ludwig Múzeum és debreceni Modem mellett.
(…)

AK: Úgy tűnik, hogy nem az M21 az egyetlen olyan intézmény, amelyik szakmai vezetés nélkül működik. Hasonló helyzet állt elő Pakson, ahol Prosek Zoltán menesztésével egy hasonlóan ex-lex állapot következett be, ejtették az éves programokat, azt sem tudja a városi múzeum, hogy mit kezd a saját örökségével. Ha intézményi támogatás nélkül nem lehet kultúrát csinálni, akkor nem lehet semmit se csinálni, mert az alulról szerveződő dolgok önerőből, mecenatúra nélkül nem működnek. Nehéz szinten tartani azt az energiát, amivel el lehet érni valamiféle közösséget. Ma itt Pécsen milyen körökre lehet számítani?
(…)
GyT: A gazdasági válság előtt a kiépülő intézmények a művészekkel (és fordítva is) egy olyan újfajta együttműködést alakítottak ki, ami a korábbi, rendszerváltás utáni évtizedhez képest sokkal szorosabb együttműködés volt. Most, hogy ez az intézményrendszer és működési mód országosan, de valamennyire nemzetközileg is jelentősen visszaesett, kiderült, hogy az a fajta, a modernizmusból eredő korábbi művészeti elképzelés, hogy egyrészt van az önálló művész, másrészt van az intézményrendszer, mint egységek – ez már nincs, nem létezik. Az intézmények nélkül a művészek olyan pozícióba kerültek, hogy ha nem is atomizálódnak, de eltűnik az erő, az érvényességi kör. Újra kell definiálni. Ezért nehéz kérdés, hogy milyen erőforrások vannak. Szerintem a szocializmusban létező alternatív művészeti helyek – például a lakáskiállítások – nem tűnnek járható útnak. Visszafelé nem lehet tapasztalatot nyerni, abból a tapasztalatból kiindulni. Újfajta intézményi, közösségi szerveződésre van szükség.
AK: Nagy Gergő írt két éve egy átfogó tanulmányt arról, hogy a nagy intézmények hogy néznek ki, és hogy az alulról jövő aktivitások hogyan nem képesek találkozni középúton. Milyen kifutása lehet ennek, milyen jövője van a művészekre nézve, akik ezt az egész szcénát csinálják?

Nagy Gergely (NG): Megtisztelő, hogy átfogó tanulmánynak nevezted, valójában újságcikkek sorozata volt, és szeretném azt is megköszönni, hogy itt lehetek. Hiszen azon kívül, hogy nagyon szeretem a várost, nem kötődöm Pécshez, és azt, hogy az itteni intézményi struktúrában milyen változások voltak, ti sokkal jobban tudjátok. Ahol a képbe jöhetek, az a kontextus, amit említettél. Mintha a végén kezdtük volna a történetet: milyen kivezető utak kínálkoznak abból a lehetetlenségből, amit mindannyian érzünk a kulturális intézményrendszer vonatkozásában. Ez kicsit tényleg olyan, mintha már túl lennénk dolgokon, miközben sokszor még a definícióval is adósak vagyunk: mi zajlik itt 2010 óta Magyarországon? Ahogy szétforgácsolódott a hazai kulturális rendszer, ezen belül a képzőművészeti rendszer is, az tulajdonképpen micsoda? Egy optikai illúzió működik végig.
(…)
Megszűnt az autonómia, a szakmaiság – a döntéshozatali módok megkérdőjeleződtek; ugyanígy a szerepek, a finanszírozás is. E mögött egyértelmű politikai szándékot látok. Ugyanakkor zajlanak a fenti folyamattal ellentétesek is. Emlékezet-gyakorlatot végezhetnénk a tekintetben, hogy milyen tiltakozó akciók voltak Magyarországon, csak a kortárs képzőművészeti szcénában, 2012 óta. Jelképes év ez, az MMA, a Magyar Művészeti Akadémia alkotmányba emelése. Nagyon komoly tüntetések zajlottak: az MMA közgyűlés megzavarása 2012 decemberében, a tüntetés a Vigadó átadásakor 2014 áprilisában, ezek a médiába is bekerültek, talán akkor még a közmédiába is. Lezajlott egy Ludwig Múzeum-foglalás 2013-ban, pont az ellen a nem-transzparens és nem szakmai döntési mechanizmussal szemben, amit itt emlegetünk. Azt gondolom, hogy ez a szcéna nagyon sok mindent tett. Plusz zajlott közben egy tisztázási folyamat is: a Tranzit Akció Napokra utalnék, amit a tranzit.hu szervezett másfél éven keresztül, Süvecz Emese vezetésével. Egy olyan párbeszédsorozat volt ez, amelyen a kortárs művészeti szakma próbálta tisztázni a maga helyzetét és a lehetséges stratégiákat. Részben ebből nőtt ki az OFF-Biennále is, illetve ezek tanulságait használta fel.
Az OFF-Biennále az egész közép-európai színtéren komoly példa arra, hogy miként lehet az állam nélkül, oppozícióban, intézményen kívüli helyzetből, de mégis konstruktív módon valamit csinálni. Azt látom, hogy szinte csak intézményen kívüli helyzetből lehet ma valami eleven és érvényes, releváns dolgot produkálni. Néhány napja zajlik Budapesten a Küszöb Fesztivál, Don Tamás fiatal kurátor kezdeményezésére, ami hihetetlenül izgalmas dolog. A pályára lépéssel, a pályakezdő művészekkel foglalkozik. Nem csupán tizenegy kisgalériát, nonprofit helyszínt összefogva zajlanak kiállítások, de volt egy terápiás folyamat is a fesztivál előtt. Terápia – így hívták, ebből a munkafolyamatból épp a napokban nyílt kiállítás az OSA-ban. A pályakezdők megpróbálták egymás között végigbeszélni a problémákat. Az intézményrendszerét, a saját egzisztenciális kérdéseiket, illetve azokat a problémákat, amiket a színtér önmagán belül megoldhatna. Kik vagyunk mi? Alkalmasak vagyunk-e arra, amit csinálni szeretnénk? Próbáltak kivezető utakat találni. Létezik tehát egy csomó dolog, ami ezzel az egésszel szemben helyezkedik el. Csak a hatóköre kicsi, a láthatósága viszonylag szerény.
(…)

VGy: (…) Ne feledjük el, ebben a városban bármilyen programon, amit a városháza égisze alatt szerveznek, azon ott van egy jelszó: „Pécs a kultúra városa”. Ennél kiüresedettebb szlogent nehéz elképzelni. Ennél az is jobb volt, hogy „a mediterrán hangulatok városa”. Mit tud ez ma jelenteni? Feltenném a kérdést: ki mit tart kultúrának? Valójában hasznosulási szemléletek ütköznek. A kereskedelmi, az üzleti, melyben nyilvánvalóan nincs kulturális misszió. Az a szemlélet, miszerint ha egy kulturális intézmény veszteséget termel, azt be kell zárni, nem megoldás. Létezik a másik, a kulturális hasznosulási szemlélet, melynek a pénzügyi veszteség majdhogynem természetes velejárója, ha nem is szükségszerű. Ezzel szembeállítják a menedzserszemléletet, amire én különösen ki vagyok hegyezve, mert a múzeumban volt egy teljes igazgatói jogkörrel felruházott menedzserszemléletű igazgató, afféle „bezzeg” figura. A menedzserszemlélet vak a kulturális értékre, akkor is, amikor olyan szerepben tetszeleg, hogy épp nem volna vak, vagy, hogy „majd ő megmutatja”. E szemléletnek a piac, az eladhatóság, a bulvárosodás, a kutyába-lemenés a következménye.
Ez a pszeudo kiállítások gyakorlata a szakmailag megalapozott kiállításokkal szemben. Üzleti sikereket hoznak kulturális kínálatnak álcázott vásári attrakciókkal. Mikor kisgyerek voltam Szombathelyen, vitték az országban körbe Góliátot, az óriásbálnát. Ugyanolyan, mint a Bodies kiállítás, vagy mint a világszerte haknizó Leonardo „kiállítások”, amiből Pécsnek is jutott. Ezen felbuzdulva, én akkor egy féléves szemináriumot indítottam a Művészeti Karon a pszeudo kiállításokról. És a hallgatók baromi jó példákat hoztak! Ausztráliában napokig kellett sorban állni egy olyan kiállításra, ahol kultfilmek szereplőinek kosztümjeit állították ki.
A Leonardo-kiállítás idején vettem a fáradságot és meg nem nevezhető forrásokból megszereztem az adatokat. Amik annak a fényében jelentősek, hogy mennyi a múzeum éves költségvetése vagy mennyi az M21 éves programköltsége. Az a bizonyos kiállítás, ahol egy milligrammnyi eredeti nem volt – viszont az is igaz, hogy soha ennyi elbódított ember nem jött múzeumot nézni –, nem volt üzleti siker. A hozzám eljutott adatok szerint 263 millió 737 ezer forint volt a költsége, 115 millió 173 ezer a bevétele. A deficit 148 millió 564 ezer, amit kipengetett a város, a múzeum pedig kipengetett egy 10 milliós bírságot egy adóprobléma miatt. Ez az, amikor a „menedzser szemlélet” társul a dilettantizmussal és a szervilizmussal.
(…)

AK: Nagyon úgy tűnik, hogy felépültek csúcsintézmények (Debrecen, Paks, Pécs), de mintha a kultúrpolitikának mindegy lenne, hogy ott mi folyik. Folyik-e vagy sem? Szakmai-e vagy nem? Csinálhat mindenki, amit akar, pénzt nem társít hozzá, bár, ahogy hallom, a Leonardo-kiállítás deficitjéből egész jól elműködhetett volna a múzeum.
VGy: Biztos van itt valaki, aki meg tudja mondani, hogy mennyi a Zsolnay Fényfesztiválnak a költségvetése…
AK: Nyilván át lehetne csoportosítani a pénzeket, hogy működjön valami. Úgy tűnik, hogy valami hatalmi ignorancia és cinizmus működik, ami „vízzáró réteget” képez. Nagyon jó volt hallgatni, hogy Doboviczki inkább bezáratná az M21 galériát, mert ez egy karcos gesztus.
DA: Akkor azt lehetne mondani, hogy ezt bevállalták. A kivéreztetése senkinek nem lesz jó, strukturális problémából pedig még több lesz, eszkalálódnak. A választások eredménye e szempontból annyira nem visel meg, előtte se volt jó, és most se lesz jobb. Volt egy időszak, amikor a civil szerveződéseket megpróbálták aktivizálni. Ernyőszervezetként, közös „szuperprogramokat” próbáltak létrehozni, egymást támogatva működni. Most ez a hajó is léket kapott. Korábban arról is szó volt, hogy műtermek legyenek a Zsolnayban. Miért nincsenek? Vagy, hogy a nagyintézmények szakmai fórumot is jelentsenek.
AK: Az eredeti terv az volt, hogy a Zsolnay Negyed egy önálló, a várostól független kulturális komplexum lesz…
DA: Nem biztos. A tervezés során nem véletlenül kerültek be azok a városi kulturális intézmények a Zsolnayba, amelyek megfelelő büdzsével rendelkeztek. Például az egyetem, a Bábszínház, az Ifjúsági Ház. Ezek nélkül nagyon döcögős lett volna egy teljesen új intézményt létre hozni. A költségvetésüket kellett bevinni. A Pécsi Galéria is így került be. 30 millió volt a 2010 körüli éves büdzséje. Ebből lejöttek a személyi, bérleti, működtetési költségek. Most megemelték az éves programköltségét, 12 millióról felment 18-ra. De ez nem csak az M21-re vonatkozik, ebből a Széchenyi téri galériát is valamilyen módon működtetni kell. Elvileg ez rengeteg pénz. Másfelől a Szombathelyi Képtár költségvetése 2012-ben 75 millió forint volt, a Modemé most 380 millió forint.
VGy: Egy jó kiállítás többe kerül, mint 12 millió.
(…)
NG: Ha már számokról beszélünk, noha nehezen összevethető dolgok ezek, az előbb hivatkozott tizenegy helyszínes Küszöb Fesztivál összesen egy millió forintból készült. Az első OFF-Biennále 2015-ben úgy 40 millió volt, és nagyjából a második költségvetése is ennyi volt 2017-ben.
AK: Milyen a pécsi Művészeti Karon tanuló művészhallgatók viszonya a városi szövethez, a város intézményeihez? Az M21 nyugodtan lehetne kiszolgáló szervezete vagy fóruma ezeknek a hallgatóknak.
DA: Bizonyos értelemben az. „Jobb híján” vannak ott diplomakiállítások. Ott volt az OTDK művészeti szekciójának kiállítása, illetve DLA-kiállítások is.
AK: Ilyen helyzetben nem becsülném alá a marketing- vagy menedzserszemléletet.
(…)
Komor István (ZsÖK, üzemeltetési igazgató, a közönség soraiból): (…) Nincs napirenden az M21 Galéria bezárása. Sőt, több olyan megerősítés érkezett, melyek az M21-es jövőbeni létezésének stabilizálását támasztják alá. Ami a dolog szakmai tartamát illeti, az lényegesen bonyolultabb kérdés. Nagyon kíváncsian várom a jelenlevőknek azon gondolatait, amelyek a meghívóban beharangozott jövőképet vázolnák fel. És hogy túllépnek azon a paradigmán, hogy itt semmit nem lehet csinálni, mert olyan borzasztó világ alakult ki, ahol nincsenek lehetőségei a gondolkodó értelmiségnek. Én magamat a gondolkodó értelmiség köreibe sorolom, és számos dolgot lehet tenni. Például azon gondolkodni, hogy abban a környezetben, amely nem csak a magyar és a városi, de az európai közösség erőfeszítésével jött létre 11 néhány milliárd forintból, és amit Zsolnay Kulturális Negyednek hívunk, milyen előremutató dolgokat lehet tenni, amelyekre igenis van lehetőség. Igenis, van fogadókészség mindannyiunk részéről. Várkonyi György ugyan kategorikusan kijelentette, hogy a kollektív bölcsesség elve egy humbug, de én messzemenőkig hiszek ebben a bölcsességben. Hiszek a befogadó koncepcióban, hiszek abban, hogy egy olyan szisztémát is fel lehet építeni, amelyben a menedzsment azt mondja: akinek ötlete van, szívesen látjuk, amit mi tudunk, hozzáteszünk, és próbáljuk közösen formálni a világot.
(…)
Pál Zoltán (szobrász, a közönség soraiból): Szerintem ez a beszélgetés nem talál kimenetet anélkül, hogy pontos diagnózist mondjon. Azt a gondolatot, hogy ki fogunk találni valamit, és potenciális üzenetként el fogjuk tudni juttatni valahova, ezt én teljesen reménytelennek tartom. Már a múltban felfedezhető volt az a mintázat, az a tendencia, amit mi nem akarunk elfogadni. Úgy szemléljük ezt a várost, mintha 1980-ban élnénk, kapacitásai lennének, potenciáljai lennének, filozófiája lenne, az értelmiséggel akarna kommunikálni és ebből szeretne megélni. Álarcos a város. Mindaz, ami itt történik, hogy az M21 létezik, hogy az EKF létezik, ezek mind álarcok. Óriási nagy fesztivál volt, egy nagy karnevál, és mindenféle szép álarcot felrakott magára a város. De ezek csak álarcok. Ez a város bezárta az alkotótelepeket, bezárta Siklóst, Villányt, a Kisgalériát. Mi most a kulturális érdeklődésünkhöz fűződő szeletét próbáljuk elemezni, partnerek nélkül. Olyanok vagyunk, mint Napóleon, aki lement a völgybe, de sehol a másik sereg. Nem lesz csata. Ezt a történetet csak úgy lehet megfejteni, hogyha az elköltött pénzeket és az eszközöket vesszük számba. Ha eszköznek tekintem az M21-et, a Zsolnay Negyedet, a város arculatát, akkor abban kell gondolkodni, hogy ennek az iparágnak melyik fiókjába, bazárjába lehet beletenni a képzőművészetet. Ezt az iparágat úgy hívják, hogy élményeladás és turisztika. Egyetlen esélye lett volna ennek a városnak, viszont ezzel nem élt. Romváry Ferenc egyszer kis cinizmussal beszélt arról a progresszív városról, ami Pécs a hetvenes-nyolcvanas években volt. Igaz, hogy kommunizmus volt, de az akkori városvezetőkről azt mondta, hogy européerek voltak. A mostaniakról nem vagyok meggyőződve. Nem attól oldódik meg a helyzet, hogy mi megfejtünk-e itt valamit.
(…)
Nyitókép: részlet Alban Muja, My Name Their City: SARANDA’, 2012 című munkájából Pécsen, az M21 galériában.