„A Déri Múzeum a Modem Művészeti Központ tagintézete által biztosított közfeladatok ellátását átadja a Modem Kft. részére” – szól a debreceni döntés, magyarán, a Modem, közel négy év után ismét önálló lett. Saját költségvetéssel, programmal, stábbal és művészeti tanáccsal.
Bár már február vége van, mégsem kapott nagyobb publicitást a tavaly november végi polgármesteri előterjesztéssel felpörgött folyamat: a Modem idén január 1-től ismét önálló lett. Mint ismeretes, 2014-ben veszítette el önállóságát, akkor vált a Déri Múzeum tagintézményévé. A városi határozatot az akkori Modem-igazgató, Kukla Krisztián elhibázottnak nevezte, 2015-ben az intézményvezetőt menesztették.
A Modem tehát már nem a Déri Múzeum tagintézménye, saját programjában szabad kezet kap, és művészeti munkatársai a saját állományába kerülnek. Nem tévednek azok, akik mindezt összefüggésbe hozták azzal, hogy Debrecen városa pályázik a 2023-as, Európai Kulturális Főváros (EKF) címre.
Önmagában is figyelemreméltó, hogy a központosítás idején, ami a művészeti intézményrendszeren belül és azon kívül is zajlik, most egy ezzel ellentétes esemény történik.

Dr. Papp László polgármester tavaly november végi előterjesztése – amelyet akkor el is fogadtak –, így fogalmaz: a „Modem Modern és Kortárs Művészeti Központ a 2006-os alapítás óta eltelt bő évtized során számos alkalommal alátámasztotta létjogosultságát. (…) Az Európai Kulturális Főváros 2023-as pályázata ugyanakkor továbblépésre ösztönöz. (…) Fentiek tükrében aktuálissá vált a két intézmény – Déri Múzeum és a Modem – közötti együttműködés továbbgondolása, szem előtt tartva a Modem célkitűzéseit (…). A Modem egyik fontos feladata, hogy a kortárs művészet élvonalába tartozó teljesítmények reprezentálásával olyan progresszív mintát mutasson a feltörekvő generációk számára, amely magas szintű esztétikai értéket képviselve, a művészet eszköztárával a mai kor bizonytalanságaira is keresi a megoldást”.
A Modem öttagú művészeti tanácsot választott, amely az intézmény újrapozicionálásának és önálló kiállítási stratégiájának fő irányait alakítja ki. A tanácsban Angel Judit, Csontó Lajos, Készman József, Süli-Zakar Szabolcs és Vincze Ottó vesznek részt. Az úgynevezett közfeladat átadással 17 fő (15 szakmai tevékenységet ellátó, 2 intézményi üzemeltetéshez tartozó) közalkalmazott kerül át a Déri Múzeumból, vagyis az önálló intézményben szakmai munkahelyek is létesültek. Az igazgató Koroknai Edit, az intézmény kurátorai közé pedig bekerült a fiatal Don Tamás is, akivel nemrég az artportal interjút közölt – épp a fiatal művészet bemutatásának intézményi anomáliáiról.

A Déri Múzeum és a Modem szétválasztása bonyolult folyamat volt, és a ház alsó szintje továbbra is a Dérié lesz, az Antal-Lusztig gyűjtemény kezelésére, feldolgozására, illetve évi két kiállítás megrendezésére. Azonban a Modemet és annak kortárs művészeti tevékenységét januártól a Modem Kft. programozza és működteti. Mint megtudtuk, az intézmény a b24. kiállítótérrel, a Sesztina galériával és a Csokonai Színház mögötti Ady parkkal együtt alkot új egységet – ez utóbbi természetesen nem kiállító, hanem rendezvényhelyszín lesz.
Az intézmény 314 milliós összköltségvetésből gazdálkodhat. Ami a programját illeti, a 2018-as év bizonyos szempontból átmeneti, az új koncepció 2019-től érvényesül teljes egészében. Ismét előkerült a regionális identitás és pozíció megfogalmazása, ami a Modem korábbi, még önálló időszakában is cél volt– Ukrajna, Románia, Szlovákia közelségének okán –, de nem valósult meg. Az új Modem fontos tevékenysége lesz egy residency program működtetése is, a b24 galéria környékén a tervek szerint kisebbfajta residency központ létesülhet.

A Modem az utóbbi években elhalványult a kortárs művészet országos térképén (2015-ben az artportal összeállította a 10 legjobb kiállításának listáját), de kiállítási tevékenyége természetesen közben is volt és van. Újratervezés az Antal-Lusztig gyűjteményből válogatott. GEM/GAMEkapocs I-II. címmel mai művészek munkáit lehetett látni, amelyek az Antal-Lusztig gyűjtemény anyagához kapcsolódtak. Ezt követte a Receptorok, Kozári Hilda „intervenciói” a gyűjteményben. Az emeleten korábban Art Deco a pusztán címmel Sajó István építész munkái voltak láthatók, aki nemcsak szülötte volt a városnak, de a keze nyomát is rajta hagyta Debrecenen, ősszel Nagy Gabriella festőművész kiállítása szerepelt, legutóbb pedig a helyi születésű, és a húszas években Párizsba költöző Blattner Géza avantgárd bábművész életművét mutatták be. A régiós kötődésű kiállítások közül a krakkói nemzetközi grafikai triennálé 50 éves történetének retrospektív anyagát kell kiemelni (Nagyfelbontás), párhuzamban a jelennel: „XY”, az új generációs lengyel és magyar festészetet bemutató tárlat, mindkettő 2017 nyarán volt látható. Jelenleg az orosz Olga Tobreluts kiállítása látható, illetve a fiatal lengyel képzőművész, Kinga Nowak A tér dramaturgiája című tárlata. Márciusban nyílik a „Fátyolsáv fények, csurranó színek” című kiállítás, Barcsay Jenő, Vajda Lajos, Ámos Imre, Korniss Dezső, Anna Margit és Bálint Endre művei az Antal–Lusztig-gyűjteményből.
Debrecen Európa Kulturális Főváros pályázata február 15-én továbbjutott, a következő körben Győrrel és Veszprémmel versenyeznek az ország európai képviseletéért. Az önálló Modem, programjai mellett, annak alapján, hogy Közép-Kelet-Európa egyik legnagyobb kiállító terével rendelkezik, „nyerő lap” lehet. Most már csak az a kérdés, miként alakul a szakmai programja, és az egykor komolyan gondolt regionális szerep megvalósítására végre lehetőség nyílik-e.
Nyitókép: Hatalmas lila gemkapcsokkal hirdetik a Modem GEM/GAMEkapocs című kiállítását, 2016, Debrecen