A magyarországi Roma Parlament Egyesület (RP) az első, roma önszerveződést és polgári jogokat előmozdító Phralipe Független Cigány Szervezettel közösen kezdte meg működését 1991-ben Budapesten. A Tavaszmező utca 6. szám alatti önkormányzati tulajdonú épületben Zsigó Jenő és Horváth Aladár vezetésével a Roma Parlament Egyesület fontos feladatokat látott el 25 éves fennállása során: 1991 és 2010 között otthont adott az Amaro Drom, vagyis Magyarország egyetlen független, folyamatosan megjelenő roma folyóirat szerkesztőségének. Pánczél Márta vezetése alatt szintén itt működött egy roma jogvédő iroda, amely folyamatos jogi tanácsadást biztosított hozzájuk forduló romák részére. Az intézmény lehetőséget nyújtott roma és nem-roma értelmiségiek részére kutatói, alkotói tevékenység végzésére, s a szervezet égisze alatt létrejött kutatások és alkotások hiteles és átfogó képet adtak a roma közösségről. Az intézményben ezenfelül számos roma képzőművész alkotásait bemutató kiállítóterek, illetve színházterem is rendelkezésre állt, ahol számos roma kulturális, közéleti program valósulhatott meg. Egy szó, mint száz: a RP két és fél évtizedes fennállása alatt fontos szerepet töltött be a magyarországi roma művészet, kultúra fejlődésében, és a romák érdekképviseletében.
A RP életében minden rendben működött mindaddig, az első csapás azonban 2012-ben következett be, amikor az önkormányzat által ígért bérleti szerződés helyett egy kilakoltatásról szóló levelet kapott az intézmény. A kilakoltatást szerencsére sikeresen elhárították a nemzetközi összefogásnak és a gyorsan szerveződő civil ellenállásnak köszönhetően, de onnantól már csak szerződés nélküli bérlőkként maradhattak az ingatlanban, mivel az önkormányzat nem hosszabbította meg szerződésüket azzal a hamis indokkal, amely szerint az intézmény több havi bérleti díjjal tartozik.
A szervezet történetében a második csapást egy 2016-os áprilisi önkormányzati előterjesztés indította el, amelynek következtében a Tavaszmező utca 6-os számú ingatlan egy csereügylettel az állam tulajdonába került. Ezután az EMMI (Emberi Erőforrások Minisztériuma) távozásra szólította fel az intézményt, mivel az EMMI megbízottja, Schmidt Mária a Roma Parlament épületét találta a legalkalmasabb helyszínnek egy új roma kulturális központ (Cziffra György Roma Oktatási és Kulturális Központ) létrehozására.


2016 őszére már felgyorsultak az események, ugyanis Budapest nyolcadik kerületi önkormányzata mindenféle előzetes vizsgálat nélkül életveszélyesnek nyilvánította a RP épületét, s ezután nem sokkal, 2016. október 24-én rendőri intézkedés mellett az önkormányzat néhány óra leforgása alatt kilakoltatta a Roma Parlamentet Tavaszmező utcai székházából, és a teljes épületet lezáratta.
Másnap, 2016 október 25-én az EMMI közleményben erősítette meg, hogy megalakult a Cziffra György Oktatási és Kulturális Központ, aminek székháza a Tavaszmező utca 6-ban lesz. A kezdeményezés végül Balogh Zoltánhoz, egykori EMMI-miniszterhez került, aki 2018-ban a központ művészeti vezetőjének választott zongoraművésszel, Balázs Jánossal tette le a Cziffra Központ alapkövét, kilátásba helyezve azt, hogy 2019-ben már át is adhatják az új központot. A 2,5 milliárd forintos beruházásból azonban egy költséges bontáson kívül nem történt semmi, még csak el sem kezdték építeni az új roma oktatási és kulturális központot.
Nemzetiségi kultúrarombolásnak tekinthető az, ami a RP képtárával történt. Mivel a hatósági eljárásokkal szemben a kárvallottak nem tudtak jogi eszközökkel védekezni, ezért a kilakoltatók az intézmény minden berendezését és az 55 roma művész 239 műalkotásából álló 25 évnyi képzőművészeti gyűjteményét egy Práter utcai pinceraktárba száműztek.


Mivel a több mint 10.000 alkotást számláló, különféle roma művészeti gyűjtemények (mint például a Magyar Nemzeti Galéria, Néprajzi Múzeum, FROKK, stb.) mind raktárban vannak, ezért a RP bezáratásával csupán a 2010-ben létrejött Gallery8 maradt meg az egyetlen olyan kiállítási térként Budapesten, amely a roma kortárs művészetet reprezentálja.
Az elmúlt évek hányattatásai után azonban örömteli napot ünnepelhettünk április 8-án 18 órakor, amikor újra megnyílt a Roma Parlamenti Galéria kapuja. A RP és az általa megőrzött roma képzőművészeti gyűjtemény újra fellélegezhet, ugyanis Józsefváros új vezetése március 31-től fél évre kedvezményesen bérbe adta a Kőfaragó utca 5. szám alatti galéria helyiséget.
A megnyitó ünnepélyességét emelte, hogy az esemény éppen egybeesett az 1971. április 8-án, Londonban megtartott I. Roma Világkongresszus 50. évfordulójával, amely napot azóta az ENSZ a kongresszus tiszteletére a roma kultúra világnapjává nyilvánította. A nyitókiállítás a Szabadulás címet viselte, világos utalást téve arra, hogy gyűjteményben szereplő alkotások négy és fél évet „raboskodtak” méltatlanul egy Práter utcai pincében arra várva, hogy újra bemutathatók legyenek a nagyközönség számára.
A kiállítást elnökként Horváth Aladár nyitotta meg, aki a Roma Parlament és a képgyűjtemény sorsát taglalva egyfajta pozitív, értékteremtő szellemi fordulatként értékelte a megnyitó napját. Véleménye szerint ez az esemény nagyban hozzájárulhat a romák belső fejlődéséhez, s ezáltal képesek lehetnek olyan érett közösséggé szerveződni, amely képes lesz társadalmi szintű változások elérésére.


Pikó András Józsefváros új polgármestere is jelen volt a megnyitón, aki szerint a kerület számára fontos a roma közösség és annak kultúrája, a romák és nem-romák közötti társadalmi kötelék megerősítése, és kifejezte azt a törekvését, hogy megfelelő szakmai koncepciót és együttműködési keret hozzanak létre, ami lehetővé teszi a galéria további működését.
Kurátorként szintén köszöntőt mondott Bogdán János „Amigó”, roma képzőművész és tanár, aki Horváth Aladár megbízásával odaadó és érzékeny szaktudással tervezte meg a színvonalas kiállítást. A Szabadulás kiállító művészei voltak mások mellett Balogh Balázs András, Oláh Jolán, Balogh József, Bari Janó, Szécsi Magda, Orsós Teréz, Bada Marta, Csámpai Rozi, Dilinkó Gábor, Gyūgyi Ödön, Oláh István, Farkas. A kiállításon bemutatott reprezentatív festmények így is mindössze negyedét jelentik annak az eredeti képzőművészeti kollekciónak, amit a polgárjogi mozgalom az első 25 év alatt összegyűjtött, ezért Bogdán elmondása szerint elképzelhető, hogy a kiállítás ciklikusan frissülő lesz, időnként cserélni fogják a műveket.
A Roma Parlament gyűjteményének új otthona tehát a budapesti Kőfaragó utca 5., ami azért is figyelemreméltó, mert ebben a házban élt a két világháború közötti idők egyik legjelentősebb cigányprímása és a Magyar Cigányzenészek Országos Egyesülete egykori elnöke, Bura Károly (1880-1938). Az utód nélkül maradt cigány zenész-zeneszerző így rendelkezett végrendeletében otthonáról: „Lakásomat, mely életem emlékeit gyűjti magában, egy esetleg megalakítandó cigánymúzeum részére hagyományozom, mert halálommal is a cigányzenészség ügyét akarom szolgálni, mint ahogyan egész életemben is csak azt szolgáltam.” (Pesti Napló, 1934. június 3., 6.o.)
Azt sajnos nem mondhatjuk, hogy a művek elhelyezése hosszú időre megoldott lenne: a józsefvárosi önkormányzat mindössze hat hónapra adta bérbe az ingatlant. A képzőművészeti gyűjtemény helye szeptemberig a Kőfaragó utca lesz, de a RP vezetőségének hosszútávú megoldást kell találnia arra, hogy az alkotások folyamatosan biztonságos és méltó körülmények között maradhassanak.


Ennek megfelelően tárgyalásokat folytatnak Józsefvárossal, és a sikeres megállapodás, a működési feltételek megteremtése, illetve egy esetleges intézményalapítás esetén a RP célja, hogy az épületben legkésőbb Bura Károly születésének 140. évfordulójától egy róla elnevezendő roma galéria (Bura Galéria) működhessen tovább szeptember után is, és ez az új, szabad közösségi tér ne csak ideiglenes, hanem állandó otthona lehessen az a roma kultúrának és képzőművészetnek.
Június 5-én a Roma Parlament nyílt levélben kereste meg Mager Andreát, a nemzeti vagyon kezeléséért felelős miniszterasszonyt azzal a kezdeményezéssel, hogy a korábban általuk használt Tavaszmező utcai épületegyüttes az RP tulajdonába kerülhessen. A vagyontörtvény 36. szakaszára hivatkozva kezdeményezik, hogy a Tavaszmező utca 6. a RP tulajdonába kerüljön, de válasz azóta sem érkezett a minisztériumról.
Ez azonban nem törte meg a RP lendületét, június óta további kezdeményezések megvalósításán dolgoznak. Céljuk, hogy a Kőfaragó utcai galériahelyiségben egy olyan kávézót működtessenek, amely fontos rendezvényhelyszíne és találkozási pontja lehet a fővárosi roma értelmiségnek. Ennek kialakítását részben saját erőforrásaik, részben pedig – jelentősebb anyagi források híján – civil adományok révén végzik el.
A Roma Parlament új kávézója már több eseménynek is otthont adott ezen a nyáron. Többek között június 19-én zajlott az RP Jazz Clubjának nyitókoncertje, Banyák József zongorajátékával, valamint Bogdán János „Amigó” festő-performanszával. Annak ellenére, hogy a szerződés csak szeptemberig szól, mindenképpen szeretnék rendszeressé tenni a Jazz Club működését. A legújabb kezdeményezés egy keddenként jelentkező pop-up kiállítássorozat, amely a Jelenlét – egy napos tárlat címet viseli. A látogatókat hétről-hétre roma kortárs művészek fogadnák, akik munkáikból kiállítást rendeznek. A programsorozat nyitó eseményét július 6-án rendezték, házigazdája Farkas Attila, roma festő, grafikus volt.
A kormányzat a mai napig nem biztosított olyan teret a magyarországi cigányság számára, ahol kulturális értékeik láthatók, hozzáférhetők. A RP munkatársai elszántan harcolnak a cigányság vele született jogáért, hogy kulturális identitása intézményesített kereteken belül is méltó kifejeződést nyerhessen. Nincsenek egyedül, hiszen az áprilisban startolt OFF-Biennále Budapest RomaMoMA projektjének munkatársai is azon dolgoznak, hogy a kortárs roma művészetnek végre olyan platformja legyen, amely megfelelő módon reprezentálja.
A RP gyűjteményének sorsa és a RomaMoMA égisze alatt létrejött Közösen kihordani című projekt újra megnyitott egy sor kérdést, szimbolikusan is. A projekt lehetővé tette, hogy Péli Tamás Születés című monumentális pannója szeptemberig a Budapesti Történeti Múzeum Barokk termében látogatható legyen. A Péli-pannó emblematikus mű a magyarországi cigány művészetben, és egyelőre homály fedi, hogy a továbbiakban milyen sorsa lehet, de most, hogy „szem előtt van”, ismét a fókuszba lehet állítani a roma művészeti reprezentáció ügyét.


A cigány kultúra és művészet számára elengedhetetlenül fontos, hogy legyenek olyan elkötelezett és lelkiismeretes kulturális szakemberek, akik azon dolgoznak, hogy a cigány művészetek sokszínű világa mindenki számára hozzáférhető legyen. Ők megvannak. Most már „csak” stabil intézményi keretekre volna szükség.
Nyitókép: Péli Tamás Születés című festménye a BTM Vármúzeumba érkezik, 2021. júniusában, az OFF-Biennále Közösen kihordani című projektje keretében