A berlini Art Week része volt a Stadt/Bild, azaz Város/Kép című kiállítás sorozat, és az egyik legizgalmasabb tárlatnak az Ellen Blumenstein rendezésében, a KW Institute for Contemporary Art-ban megvalósult Welcome to the Jungle bizonyult.
A cím az 1987-es Guns N’ Roses slágerre utal, és ahogy az a kurátori koncepcióban is olvasható, a kiállítás a nagyvárost mint egyszerre vonzó és taszító terepet, felfokozott intenzitású „dzsungelt” mutatja be, ahol bármi lehetséges. Azonban nem pusztán a dzsungel egzotikumára épít, hanem napjaink olyan aktuális kérdéseire is reflektál, mint amilyen a városi épített környezet és a természet viszonya, az otthonteremtés és a másokkal / a Másikkal való együttélés, valamint a kirekesztés és az elmagányosodás/társas magány problémája.
Ulu Braun. Fotó: Gadó Flóra
A KW szokványos bejárata helyett a pincén keresztül vezet az út a kiállítótérbe, ezzel is kizökkentve megszokott nézői pozíciónkból. Az egyik legszembetűnőbb munka Ulu Braun The Park című kétcsatornás panorámaszerű videókollázsa, amelynek vásznai két oldalról veszik körbe a nézőt, folyosót képezve. A szürreális videómunka, melyben különböző talált képek – egy szabadidőpark részletei, felhőkarcolók, erotikus jelenetek – olvadnak össze, a város zabolázhatatlanságára, a vadság és a domesztikáció együttes jelenlétére utal, ugyanakkor az erősen digitalizált, CGI világ a posztinternet képi kultúráját, egymásba fonódó narratíváit és öniróniáját is megidézi.
Az otthon, az ideális lakóhely keresése köszön vissza Sven Johne fotósorozatában, mely a statisztikák által legboldogabb országnak nevezett, Vanuatu szigetcsoportról készült kisméretű, internetről lementett fotókból áll. A művész megpróbálja megfejteni mi áll a puszta számok mögött, és humoros szövege is olvasható, melyben felteszi a sziget lakóinak a kérdést: tényleg boldognak érzik-e magukat. Nem is az számít, hogy érkezik-e válasz, a mű a boldogság kényszeres keresésének és vélt beazonosításának mítoszát rombolja le.
Fotó: Timo Ohler
Julius von Bismarck videója sem mentes az iróniától: a művész segítőivel akkurátusan zöldre festi az esőerdők elszáradt leveleit. A művészi beavatkozás napjaink egyik trendjére, a városból a természetbe való kivonulásra is utalhat, amelynek során arra derül fény, hogy a „levelek” a városi szemnek sosem elég zöldek, a magunk képére szeretnénk formálni azokat. De akár arra is gondolhatunk, hogy a művész ezzel a gesztussal kívánja felülírni a természet rendjét. Az eddigi munkákhoz hasonlóan utópisztikus jövőt vetít elő Klaus Weber monumentális szökőkútja is, amelyből víz helyett homok ömlik. Az erős vizuális gegre épülő munka csak első pillantásra tűnik humorosnak: miközben a víz hiányának okain kezdünk gondolkozni, a pergő homok bizonytalansággal teli, az általunk ismerthez képest radikálisan más, sivár jövőképet sugall.
Awst and Walther. Fotó: Timo Ohler
A kiállítás másik hangsúlyos témája a kirekesztettség, és a különféle határok/falak húzása, mely Awst és Walther, német művészpáros munkájában is tetten érhető. Egy tükörlappal állunk szemben, mely előtt szinte láthatatlanul, szürke rácsok – egy kerítés formái – körvonalazódnak. A minimalista munka észrevétlenül billenti ki a szemlélőt megszokott nézőpontjából, hiszen a tükör által saját magunk kerülünk a rácsok mögé. Awst és Walther alapvető kérdéseket feszeget: mi alapján dől el és hogyan változik például, hogy egy ország ki előtt zárja be kapuit és kit enged be területére? Hol húzódnak a határok?
Olaf Breuning videója, a Home 2 a kirekesztő beszédmódot és a Másikhoz való viszonyunkat a természet vagy riportfilmek paródiájának formájában jeleníti meg. Brian Kerstetter bohóc karaktere a világ különböző pontjain utazgat és tudósít a látottakról. Egy afrikai faluban tartózkodik, és a helyi lakosokkal való viselkedéséből, valamint a nézőkhöz intézett kommentárjából nem hiányzik az úgymond nyugati pozíció leereszkedő egzoticizmusa sem. És miközben nézzük az áldokumentarista videót, világossá válik, hogy a művész éppen a túlzás által reflektál a még ma is igen gyakran előforduló, a másik kultúrához tartozó embert nem személyként kezelő beszédmódra. A munka ezáltal válik a posztkolonialista diskurzus izgalmas darabjává.
Ulf Aminde. Fotó: KW
A kiállítás második része elvontabb és egyben nyomasztóbb, kevesebb humort tartalmazó alkotások megtekintésére invitál. A munkákban előtérbe kerül a város sötét és rejtettebb oldala, emberi és állati viselkedésminták összefonódása, az ösztönök perverzitásba hajló kiélése. Ulf Aminde Lust című voyeurisztikus homevideója egy ápolatlan külsejű nő – a művész unokatestvére – mindennapjait követi nyomon, amint állatjelmezben, piszkos és elhagyatott lakásában, magányosan számítógépezik vagy alszik. Társasága és egyben társa egy óriási nyúl, akivel megosztja életét. A dokumentarista, közeli felvételekből álló munkában tulajdonképpen nem történik semmi cselekményszerűen összefoglalható, ám az életkép éppen ettől válik különösen nyomasztóvá. A magát teljesen elhanyagoló nő, a koszlott lakás és az állattal való furcsa szimbiózis a nagyvárosi elmagányosodás és kommunikáció-képtelenség metaforája is lesz.
A kiállítás záró darabja Jon Rafman háromcsatornás videóinstallációja, melyben immár teljesen eluralkodnak a belső frusztrációk, a szorongás és a fájdalom képei jelennek meg a youtube-ról „összevadászott” amatőr felvételek segítségével. A gyorsan váltakozó, felkavaró trash felvételek során különféle magánfantáziák, vágyak villannak fel, melyekben immár nem választható külön az emberi az állatitól vagy akár a géptől/robottól. Érdekes párhuzamba lép a munka Aminde videójával: mintha a nyúllal együtt élő nő éppen ilyen felvételeket nézne. Rafman munkája a „dzsungel” mélyébe visz, felüdülés utána kilépni a napfényes előtérbe.
Jon Rafman. Fotó: Timo Ohler
A Welcome to the Jungle több nézőpontot, poétikus és radikális munkákat is bemutat, melyek más-más módon reflektálnak a 21. századi életkörülményekre, azok állandó változására és az általunk megélt városképre.
Welcome to the Jungle, november 11-ig,
Berlin, KW Institute of Contemporary Art
Nyitókép: Libia Castro and Ólafur Ólafsson, Dein Land Existiert Nicht (2013), Neon sign, 190 × 700 cm. /https://wirmachendas.jetzt/wir-machen-das-2/deinlandexistiertnicht/