Csütörtök este három, maszkos rabló berontott az éppen záró veronai Museo Civico di Castelvecchio múzeumba, és simán elemelték a múzeum legértékesebb 17 festményét, potom 15 millió euró (kb 4,5 milliárd forint) értékben. Pontosan tudták, mit akartak és másodpercre pontosan kiszámított akciót hajtottak végre. Tintoretto, Rubens, Mantegna, Pisanello és Jacopo Bellini művei bánták.
A múzeum elvben 24 órás védelem alatt áll, riasztója természetesen össze van kapcsolva a rendőrséggel. A múzeumot és környezetét emellett 48 kamera figyeli. A rablók viszont profik voltak. Annyira, hogy simán megkísérelték ezt a vadnyugati módszert, amivel legfeljebb bankot szoktak rabolni, de mostanság azt is inkább csak a filmeken. A támadók maszkot viseltek, így, bár a kamera felvételeit a múzeum már átadta a rendőrségnek, nem valószínű, hogy bármit is látnak majd rajta, amiből sikerülhetne azonosítani a tolvajokat.
Jacopo Tintoretto
Azt persze kényelmesen megfigyelhetik, ahogy a fekete maszkosok a bejárati biztonsági őrt arra kényszerítik a múzeum zárása előtti pár percben – amikor is épp élesítették volna a riasztórendszert, ami után már a rablás totális csőd lett volna – arra kényszerítik az őrt, vezesse őket be a múzeumba. Ahol is a pénztárosnő száját leragasztják, majd egy embert otthagynak, hogy felügyeljen a túszokra, a másik kettő pedig munkához lát.
Peter Paul Rubens
Annyira pofátlanok voltak, hogy a biztonsági őr autóján menekültek el, majd persze, egy másik autóba szálltak át. A rablás váratlansága, sebessége és sikeressége annyira megdöbbentette a biztonsági őrt és a pénztárost, hogy a rendőri kikérdezéskor szabályos sokkban voltak, és arra sem tudtak válaszolni, hogy például volt-e a rablóknál fegyver, vagy a biztonsági őrét vitték csak el. Így különösen lazának tűnik az egész ügy. Az biztos, hogy komoly előkészítést és megfigyelést sejtet a dolog kivitelezése.
Az ellopott festmények pontos adatait, értékét és fotóját az Artribune tette közzé.
Hans De Jode