Múlt héten indult kiállítás-sorozat a FISE Kálmán Imre utcai galériájában … érzékeled? címmel. Az első kiállítás fiatal szilikátművészek munkáiból nyílt, a továbbiakban pedig szinte minden iparművészeti ág be fog mutatkozni, miközben egyéni tárlatokkal is találkozhatunk. A kiállítást e sorok írója nyitotta meg. Látszólag könnyű dolog, hogy egy fiatal, iparművészettel foglalkozó művészettörténész korban hozzá hasonló iparművészek tárlatát nyissa meg, de a látszat ez esetben csal. Ha fiatal iparművészek munkáiról kell írni, a jól bevált panelek mind működésképtelenné válnak. A szokásos kiindulási pontok csak részben érvényesek, hiszen a mai fiatal iparművészek teljesen más helyzetbe érkeztek, mint elődeik. Ott kezdik pályafutásukat, ahol a magyar iparművészet egy nagy korszaka lezárulni látszik.
Manapság a szilikátművészetnek a létét is illik megkérdőjelezni: megszűntek a gyárak, megdrágultak a nyersanyagok, a piac zárt, és a külföldi cégek import-tárgyai arról a kis piaci szegmensről is kiszorítják a magyar művészeket, ahol eddig még termett számukra babér. Sokan szeretnék belemagyarázni a magyar iparművészekbe, hogy belekezdeni sem érdemes az iparművészeti design létrehozásába, hisz semmilyen háttér sincs hozzá, s egy teáskészlet kevésbé hat forradalmi jelleggel, mint egy ütős (és jobban eladható) festmény.
Ennek ellenére a mai magyar fiatal szilikátművészet egy csendes esztétikai forradalom felé tart. „Csakazértis” alapon a bőség zavarával küzd a FISE kis terében: komoly válogatás révén állt össze egy feszes formákból építkező kiállítás, mely meglepően magas technológiai és művészi színvonalon nem pusztán a szilikátművészet létjogosultságát hirdeti, de fegyelmezett, feszes, komoly, az anyag (üveg, kerámia, porcelán) természetével szemben alázatos, szemléletével egy új esztétikát képvisel. Igenis lehet egy teáskészlet „forradalmi” s bár talán láttunk már jobb és praktikusabb tárgyakat, a tisztaság, letisztultság igénye, a l’art pour l’art kisérletezgetések helyett megjelenő művészi alázat mutatja, hogy „érzékelhető” a változás.