Bár csak a legutóbbi napokban szivárgott ki, de az üzlet állítólag még tavaly megköttetett: Kenneth Griffin a fent említett félmilliárd dollárért egyszerre két festményt is megvásárolt egy másik, nem kevésbé neves gyűjtőtől – és zeneipari gurutól – David Geffentől. A hírek szerint 300 milliót fizetett de Kooning 1955-ben született Interchange című festményéért és 200 milliót Pollock hét évvel korábbi Number 17A című munkájáért. A két úr nem először üzletelt egymással, pontosan tíz évvel ezelőtt Geffen már 80 millió dollárt kért és kapott Jasper Johns False Start című munkájáért.
Willem de Kooning: Interchange, 1955, olaj, vászon, 200,7 x 175,3 cm,
forrás: artmarketmonitor.com
A de Kooning-festmény egy ugyancsak tavaly tulajdonost cserélt tahiti témájú Gauguin-festménnyel együtt most a világ legtöbb pénzért eladott képzőművészeti alkotásának címével büszkélkedhet, a félmilliárd dollár pedig a legmagasabb összeg, ami egy műtárgyüzlet keretében eddig gazdát cserélt.
A fenti összegek a két érintett művész számára hatalmas életműrekordot jelentenek, korábban a százmilliós küszöböt még egyikük sem lépte át. Összehasonlításként: de Kooning jelenlegi aukciós rekordja 32 millió dollár és private sales keretében sem adtak még munkájáért 63,5 milliónál többet.
Most gazdát cserélt képe többször felbukkant már a műkereskedelemben. Eredeti tulajdonosa a festményt még születése évében 4 ezer dollárért vette, 1989-ben már 4-6 milliós taksával került aukcióra, ahol 20,68 millió dollárért cserélt gazdát, ami akkor abszolút rekordot jelentett a kortárs, illetve az élő művész kategóriájában. Pollock árverési rekordja 58,3 millió dollár, ezt az eredményt három éve New Yorkban érte el.
Jackson Pollock: Number 17A, 1948, szintetikus lakkfesték, forrás: dailymail.co.uk
A világ legdrágább festményeinek listáját tanulmányozva érdekes megfigyelni, hogy az amerikai absztrakt expresszionisták főművei rendszerint nem árveréseken, hanem magánügyletek keretében cserélnek gazdát.