Az angers-i Musée des Beaux-Arts időszakos kiállításainak sorát Nicki de Saint Phalle, Marie Raymond és Yves Klein után most egy kortárs francia művész, az angers-i École des Beaux-Arts professzora, Philippe Cognée festményei követik.
A 1957-ben Nantes-ban született Philippe Cognée tizenhét éves koráig Bénin-ben, akkori nevén Dahomay-ben élt, ezért első munkái az afrikai primitív művészet hatása alatt készültek. Munkásságában a fordulópontot az hozta, hogy amikor a római Villa Mediciben töltött egy év után, 1991-ben Nantes külvárosában telepedett le, környezetének mindazokat az elemeit, lakótelepi épülettömböket, autópályákat, bevásárlóközpontokat, egyszóval a nagyvárosok perifériájának « díszleteit », amik korábban észrevétlenül beleépültek hétköznapjaiba, a festő szemével kezdte látni. Ennek az új szemléletnek egy évek óta tartó érlelődési folyamata jut kifejezésre a mostani tárlat alkotásaiban, amelyek a kurátorok kérésére, kifejezetten a mintegy 500 m²-nyi kiállítási felületet magában foglaló kiállítóhelyhez készültek. Philippe Cognée azon művészek közé tartozik, akik hisznek a festészet jövőjében, és azzal együtt, hogy munkájához igénybe veszi a fotózás, filmezés eszközeit, és sajátos technikai eljárást is alkalmaz, festményeket készít. A nagyméretű, 3×2 méteres képek, amelyek a melléjük helyezett egész kis festményeknek köszönhetően még monumentálisabbnak hatnak, a fogyasztói társadalom két jelképét, a szupermarket és a hulladéktelep témáját dolgozzák fel: a szupermarket az előzmény, a szeméttelep az eredmény.
Cognée festményei úgy születtek, hogy előzetesen sok-sok filmet és fotót készített az említett motívumokról, majd kiválasztva a számára megfelelő felvételeket, azokat viaszalapú festékkel, hiperrealista módon, a valósághoz teljes hűséggel megfestette. Az így kapott felületet azután forró vasalóval «kivasalta», aminek eredményeképpen egyes részletek eltűntek, összemosódtak, mások új formát öltöttek. Igy például az egyik képen, miközben a szupermarket felismerhető, a tárgyakat nem lehet megkülönböztetni, míg máskor az áruval teli polc sorai párhuzamos sávokból épülő, absztrakt kompozíciókká válnak. A szemétdomb emitt koporsóvá, amott emberi testek egymásra rakódott halmazává formálódik. A művész eléri szándékát, és a néző önkéntelenül is azt keresi, amit nem lát, és továbbgondolja, amit szeme érzékel: termelést és pusztítást, alkotást és rombolást, életet és megsemmisülést.
Philippe Cognée alkotásai június 12-ig láthatók az angers-i múzeumban. Az állandó kiállítás megtekintésére is jogosító belépőjegy ára 4 euró.