A brit kortárs művészet két porondmestere, Damien Hirst és Charles Saatchi közti harc fegyverszünettel ért véget, mely során a híres gyűjtő korai Hirst műveinek harmadát adta vissza a művésznek.
Hirst, akinek vagyona eléri a 35 millió fontot (tizenkét és fél milliárd forint) miután az utolsó londoni show-ján 11 millió fontot keresett, 12 korai művét vásárolta vissza nyilvánosságra nem hozott összegért. Saatchi megtartotta Hirst legismertebb munkáinak zömét, beleértve a konzervált cápát is.
Feltételezések szerint Hirst visszavásárolta leghíresebb, Ezer év című művét, ami egy rohadó tehénfej és egy elektromos rovarcsapda kombinációja, ami a körülötte rajzó legyeket ejti el. A mű nagy felhördülést keltett a Királyi Akadémián történő bemutatása után. A mű szeptemberben tűnt el a Saatchi galériából, több más korai alkotással együtt.
Hirst és Saatchi a 90-es évek elején kezdett együttműködni, és egyszerre robbantak be a köztudatba, miután a reklámguru Saatchi elkezdte Hirst műveit vásárolni. A ki tett kit híressé kérdés évek óta árnyékként lebeg kapcsolatuk fölött.
Kapcsolatuk a tavalyi évben romlott meg, amikor Hirst elégedetlenségének adott hangot, mert Saatchi új galériáját nem a művész ízlésének megfelelően rendezte be a művekkel, és a kiállítást még önéletrajzában sem említi. Különösen érzékenyen érintette annak a Mininek a kiállítása a galéria előterében, amit egy jótékonysági aukcióra festett ki a jellegzetes pöttyökkel, de nem kívánt a műnek további jelentőséget tulajdonítani.
(Guardian, szerk. Varga Zsolt)