Egy retrospektív kiállítás keretében május 2-ig mutatja be a bilbaói Guggenheim Múzeum a frankfurti Schirn Kunsthalle együttműködésével, a 34 évesen elhunyt Yves Klein munkáit, aki olyan művészeti irányzatok előhírnöke volt, mint a land art, a body art, a performance vagy a happening.
Yves Klein (Nizza, 1928 – Párizs, 1962) ugyan művészcsaládban születtet, szülei mindketten festészettel foglalkoztak, érdeklődése azonban először a judo felé fordult, melyben feketeöves mester lett. Mindig is érdeklődött a keleti filozófia iránt, két évet élt Japánban, de a keresztény misztikus tanítások is vonzották. A művész először 1955-ben jelentkezett Az Univerzum kifejezése ólomnarancssárga színben című művével a Salon des Réalités Nouvelles-ben, melyet azzal az indokkal utasítottak el, hogy egy szín használata nem elegendő egy festmény kompozíciójához. A kép több monokróm – fekete, fehér, sárga, piros, rózsaszín zöld és kék – munka között tekinthető meg a kiállításon.
A kék szín különleges szerepet tölt be Klein művészetében. 1956-ban szabadalmaztatott egy sötét árnyalatú kéket, melyet IKB-nak, International Klein Blue-nak nevezett. A látogató megcsodálhatja ennek a kéknek csodálatos erejét, vibrálását, melyet Klein nemcsak sima felületeken, hanem a szivacsokra és más anyagokra épített munkáin is használt.
Yves Klein megpróbálta eltörölni a művész kezének legkisebb nyomát is – alkotásának első pillanatától kezdve ecset helyett festőhengert használt -, túllépni az addig megszokott művészeti és fizikai korlátokon, s meghazudtolni talán még a gravitációt is, melynek talán legjobb példája az Ugrás az ürességbe című 1960-ban készült fotója. A 60-as évektől Klein a levegő, a víz és elsősorban a tűz megmunkálásával foglalkozott.
A bilbaói kiállításon majd 100 mű látható, mely az első monokróm művektől vezeti végig a látogatót az úgynevezett „antropometriák”-ig, melyek tulajdonképpen meztelen női testek lenyomatai. A művek közül több a párizsi Centre Pompidou, a houstoni Menil Collection és a madridi Reina Sofía Múzeum tulajdona.