Egy évvel ezelőtt negyvenhét, idén már hetven galéria képviseltette magát a harmadik START Art Fair-en szeptember 15-18. között. Az 1985-ben alapított, 2008 óta az elegáns Chelsea negyedben működő Saatchi Gallery-nél ideálisabb helyszínt aligha lehetne találni a seregszemlére, hiszen – a The Art Newspaper felmérése szerint – London húsz leglátogatottabb kiállítása közül tizenhétnek, a Facebook, Twitter és más közösségi oldalak tanúsága szerint pedig a világ öt legkedveltebb múzeuma között tartják számon.
Erdély Miklós: Félkész angyal, 1984, papír, mixed média, 66 x 48,5 cm,
az Art + Text Galéria jóvoltából
Niru Ratnam, a Start direktora az aktuális nemzetközi fejleményekre is utalva méltatta a vásár jelentőségét. A Brexitről szóló népszavazás évében, valamint a Donald Trump és Marie Le Pen nevével fémjelzett populista megnyilvánulások közepette nem hanyagolható el, hogy a Galéria három emeletét elfoglaló rendezvényen egymás mellett szerepelnek a házigazda Londonból, Tbilisziből, Teheránból, Szöulból vagy Buenos Airesből érkezett galériák. Az igazgató “egymást átfedő beszélgetésekként” írta le, ahogy “ezeket az intézményeket egy közös nyelv, a kortárs művészet nyelve egyesíti, ám mindegyik hozzáteszi saját helyi szempontjait és speciális témáit. A globalizációnak vitathatatlanul vannak negatív aspektusai is, de az, hogy a világ minden tájáról ennyi galéria jött össze az egyik legkozmopolitább városban, Londonban, a jelenség pozitív oldalát világítja meg” – hangsúlyozta.
Az első két alkalommal szemben ezúttal hasonló volt a csoportos prezentációkkal és a szóló show-kal jelentkező galériák száma. A szóló anyagok között kiemelt figyelmet keltettek az iraki származású Mahmoud Obaidinak az ún. Saatchi’s Start Project keretében bemutatott munkái. A különféle háztartási eszközökből összetákolt, sötét humorról tanúskodó objektek a háború abszurditását villantják fel. Újdonságként hatott egy másik, Future Island elnevezésű projekt is, amely tajvani művészek új nemzedékét állítja fókuszba, olyan alkotókat, akik képesek kortárs kontextusba helyezni az ázsiai sziget különleges kulturális örökségét.
Mircea But: Cím nélkül, 2016, olaj, spray, vászon, 80 x 65 cm, az Art + Text Galéria jóvoltából
A magyar kortárs szcénát két galéria képviselte az idei vásáron. Az átlagosnál nagyobb és „stratégiai fontosságú” teret foglalt el rögtön a bejáratnál a Londonban idén debütált, 2014-ben Kieselbach Tamás és Einspach Gábor által alapított Art + Text Galéria. Einspach az artPortal tudósítójának elmondta, hogy két különböző nemzedék képviselőit hozta el a START-ra. Nem akart lemondani arról, hogy bemutassa a magyar avantgárd kiválóságait; ennek szellemében állította ki Pauer Gyula, Erdély Miklós és Frey Krisztián műveit, míg a START koncepciójához szorosabban illeszkedő fiatalabb nemzedékek képviselői közül Dallos Ádámnak, Makai Mirának, Szöllősi Gézának és a kolozsvári Mircea Butnak „szavazott bizalmat”. Einspach hangsúlyozta, hogy a START-on való részvételt missziónak is tekinti, amihez most alkalmasnak tűnt az időpont, mert a londoni műgyűjtők végre kezdenek felfigyelni az eddig általuk igencsak elhanyagolt közép- és kelet-európai, s benne a magyar művészeti szcénára.
Majoros Áron Zsolt: Férfi, 2016, acél, 40 x 25 x 95 cm, a Faur Zsófi Galéria jóvoltából
A Faur Zsófi Galéria visszatérő vendég a START-on. Mint Faur Zsófi elmondta, a tavalyi tapasztalatok meglehetősen vegyesek voltak, az elmúlt évben még kevés igazi gyűjtő fordult meg a standokon. Végülis az ismételt részvétel mellett döntött és az Art + Texthez hasonlóan erős anyaggal, Bakonyi Bence, Katerina Belkina, Békési Ervin, Bondor Csilla, Magyar Ádám és Majoros Áron Zsolt munkáival érkezett a vásárra. Úgy tűnt, különösen sokan álltak meg Katerina Belkina 2007-2009 között készült, Egon Schiele, Paul Gauguin, Théodore Rousseau és Kuzma Petrov-Vodkin festményeit újraértelmező sorozata előtt, melynek darabjaira már az első napokon élénk érdeklődés mutatkozott. A vásár után a galéria jelezte, hogy több művészük munkáit sikerült értékesíteniük.
Katerina Belkina: Petrov Vodkinnak, 2007, archival pigment print, 120 x 84 cm, a Faur Zsófi Galéria jóvoltából
Maguk a szervezők is elégedetten zárták a vásárt; mint kiadott közleményükben hangoztatták, „a kritikai visszhang, a részvevő galériáktól érkezett visszajelzések, a jónevű nemzetközi és brit műgyűjtők látogatása egyaránt bíztatást jelentenek a jövőre nézve is”. A Wallpaper a vásár sokszínűségét, míg a Londonist a START három év elteltével is az újdonság erejével ható, üdítő voltát emelte ki.